دانش بنیان

تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی توجه به شرکت‌های دانش بنیان است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مؤسس مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه عصر سه‌شنبه با رئیس و معاونان صندوق نوآوری و شکوفایی در محل این صندوق دیدار و گفتگو کردند.


پیشران اقتصاد، دکتر بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق مسئولیتی خود در حوزه دانش بنیان، گفت: بنده پیشتر در نهادهایی که مسئولیت داشته‌ام سعی کرده‌ام با شرکت‌های دانش بنیان همکاری داشته باشم. در مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز با نزدیک به ۲۴۰ شرکت دانش بنیان که در حوزه‌های شهری فعالیت می‌کردند همکاری کردیم و نیازهای فناورانه شهرداری را با استفاده از محصولات این شرکت‌ها رفع کردیم.
وی تاکید کرد: تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی توجه به شرکت‌های دانش بنیان است.
نگاهداری ضمن تقدیر از فعالیت‌های صندوق نوآوری در تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و فناور اعلام کرد: ما در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌ آماده هرگونه همکاری با صندوق نوآوری هستیم و از طرح‌ها و برنامه‌ها برای توسعه همکاری‌ها استقبال می‌کنیم.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه فعالیت‌های دانش بیان در کشور جزو حوزه‌های تمرکزی این دوره مجلس شورای اسلامی است، گفت: حتی اولین نشست بنده در سمت رئیس حوزه ریاست مجلس با شرکت‌های دانش بنیان بود. بعد به سراغ راه‌اندازی مرکز نوآوری و خانه خلاق مجلس رفتیم و در این مرکز سعی داریم از شرکت‌های دانش بنیان و فناور حمایت کنیم.
وی با اشاره به اینکه نظام قانونگذاری کشور دانش بنیان نیست، تصریح کرد: ما در مرکز پژوهش‌های مجلس باید در حوزه کارفرمایی نه کارگزاری تمرکز کرده و در این مسیر از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و اندیشکده‌ها استفاده کنیم تا هم این شرکت‌ها در حوزه فناوری‌های نرم، رشد و نمو یافته و هم ما از آن بهره‌برداری کنیم. اینجاست که صندوق نوآوری می‌تواند به ما کمک کند.

همچنین در این نشست دکتر علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ‌با تاکید بر اینکه این صندوق برای تامین مالی اکوسیستم نوآوری کشور از نوآوری در ارائه خدمات و تسهیلات استفاده می‌کند، گفت: با استفاده از مبحث نوآوری، امروز توانسته‌ایم با شبکه بانکی، صندوق‌های پژوهش و فناوری و سایر بازیگران دولتی و خصوصی اکوسیستم همکاری کنیم و بدون اینکه در استان‌ها شعبه‌ای راه‌اندازی کنیم از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری درخواست‌های زیر ۵۰۰ میلیون تومان شرکت‌های دانش بنیان را پاسخ دهیم و نیازهای مالی آنها را تامین کنیم. بر این اساس دیگر نیازی نیست شرکت‌ها برای اینکه تسهیلات بگیرند به تهران بیایند.
وی افزود: با خط اعتباری که ما به صندوق‌های پژوهش و فناوری اختصاص داده‌ایم سرمایه این صندوق‌ها از ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان طی سال‌های گذشته به هزار میلیارد تومان رسیده است.
وحدت با تاکید بر اینکه در حوزه تامین مالی نوآوری نیازمند یک اقدام اساسی و جدی هستیم، از مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان یکی از بال‌های قدرتمند و تاثیرگذار قوه مقننه خواست در این زمینه ورود کند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته طرح‌های کلان ملی در این صندوق گفت: یکی از طرح‌های این کمیته که منجر به نتیجه شده است راه‌اندازی خط تولید واکسن HPV و داروهای مشتق از پلاسما بوده که توسط بخش خصوصی و با حمایت صندوق نوآوری ایجاد شده است.
وی ادامه داد: بررسی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به اکوسیستم نوآوری کشور نشان می‌دهد مداخله ما یک مداخله عمودی بوده است یعنی اگر تا پیش از این شرکت‌ها برای اخذ تسهیلات و خدمات به صندوق مراجعه می‌کردند اما امروز و در دوره سوم استقرار هیات عامل صندوق، همکاران ما برای احصای نیازهای فناورانه به سراغ دستگاه‌ها رفته و برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور نیز به سراغ آنها می‌روند تا نیازهایشان مرتفع شود. این مسئله تاکنون منجر به انعقاد ۱۱۴ قرارداد میان دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دانش بنیان شده است.
وحدت در ادامه با اشاره به خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری در حوزه مقابله با کرونا گفت: هیچ دستگاه و تجهیزاتی در زمینه مقابله با کرونا در کشور ساخته نشده که صندوق نوآوری در تامین مالی آن نقش ایفا نکند. ما در عین حال به شرکت‌های دانش بنیان و فناوری که بر اثر کرونا کسب و کارشان آسیب دیده بود نیز کمک کردیم و تسهیلات ارزان قیمت با بهره پایین به آنها اعطا کردیم.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های این صندوق در حوزه سرمایه‌گذاری، تصریح کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری، عملکرد ما قابل مقایسه با دوره‌های گذشته صندوق نیست. بسیاری بر این اعتقادند که دولت شریک خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست اما ما در صندوق با استفاده از جدیدترین روش‌ها، به «هم‌سرمایه‌گذاری» در طرح‌های فناورانه روی آوردیم بدون اینکه دخالتی در مدیریت پروژه‌ها داشته باشیم.
وی افزود: ما در بحث هم‌سرمایه‌گذاری به عاملان خود یعنی صندوق‌های پژوهش و فناوری و شتابدهنده‌های دانش بنیان اعتماد کرده‌ایم و با مشارکت آنها در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم، یعنی به آنها گفته‌ایم بستگی به سطح فناوری، چنانچه شما یک واحد بر روی طرح‌های فناورانه سرمایه‌گذاری کنید صندوق نوآوری تا چهار برابر سرمایه مورد نیاز طرح را تامین می‌کند که این مسئله تاکنون منجر به اجرای ۹۷ طرح با اجرای مدل «هم‌سرمایه‌گذاری» صندوق نوآوری شده است.
وحدت در ادامه این دیدار به ورود صندوق نوآوری و شکوفایی به طرح تامین مالی جمعی برای طرح‌های دانش بنیان، گفت: تامین مالی جمعی یا همان «کرادفاندینگ» در ایران به خوبی شکل نگرفته است لذا ما در صندوق نوآوری در قالب یک مسابقه تلویزیونی تحت عنوان «کارویا» به این مسئله ورود کرده‌ایم که طی آن ۲۴ شرکت دانش بنیان برگزیده و پس از پایان هر برنامه، سایت فرابورس برای آنها باز شده و مردم می‌توانند از ۵۰۰ هزار تومان تا پنج درصد سرمایه مورد نیاز طرح را سرمایه‌گذاری کنند. در این روش، صندوق نوآوری اصل پول مردم را بیمه می‌کند و در صورت شکست طرح، اصل سرمایه به مردم بازگردانده می‌شود.
وحدت تاکید کرد: به جرأت می‌توانم بگویم صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه صادرات عملکرد بسیار خوبی داشته و از بسیاری از نهادها جلوتر است. ما در این زمینه رویداد «یکشنبه‌های صادراتی» را به منظور پذیرش هیات‌های تجاری و فناوری خارجی برگزار می‌کنیم. همچنین هیات‌های مختلفی را به کشورهای مختلف اعزام کرده‌ایم که در توسعه بازار شرکت‌ها بسیار موثر بوده است.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: ما در دو سال اخیر به صورت متوسط هر دو روز، یک رویداد را به منظور بهم‌رسانی ایده و سرمایه و اتصال شرکت‌های دانش بنیان به صنایع و نیز استارت آپ‌ها به سرمایه‌گذاران خطرپذیر و … برگزار کرده‌ایم.
وی در پایان با تاکید بر اینکه اعتماد مردم به حوزه دانش بنیان بالاست و این حوزه از سرمایه اجتماعی خوبی برخوردار است، گفت: ضریب نفوذ صندوق نوآوری و شکوفایی در میان شرکت‌های دانش بنیان افزایش یافته و تا پایان امسال به بالای ۷۰ درصد می‌رسد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن