فناوری و نانو

۳ پیشنهاد ایرانی برای استاندارد بین المللی نانو

جمهوری اسلامی ایران صورت اولیه تدوین استاندارد با سه موضوع جدید را در کمیته بین‌المللی استانداردهای فناوری نانو پیشنهاد کرد که مورد استقبال متخصصان این کمیته قرار گرفت.


پیشران اقتصاد، اجلاسیه کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO/TC۲۲۹) از هشتم تا ۱۹ ماه نوامبر ۲۰۲۱ (۱۷ الی ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۰) با حضور فعالانه نمایندگان کشور ایران و بیش از ۲۰ کشور دیگر عضو این کمیته به صورت مجازی در حال برگزاری است.

در این اجلاسیه ۲ پیش‌نویس استاندارد که با مسوولیت ایران در حال تدوین و توسعه است، در کمیته بین‌المللی ارایه شد و متخصصان و کارشناسان حاضر در جلسات از سایر کشورها به بحث و تبادل نظر در مورد این پیش‌نویس‌ها پرداختند.

با اجماع متخصصان حاضر در این جلسات مقرر شد که این ۲ پیش‌نویس استاندارد برای رای‌گیری کشورهای عضو ارسال شود. عناوین این دو استاندارد بین‌المللی به شرح زیر است:

فناوری نانو – سطوح و پوشش‌های فوق آب‌گریز – تعیین مشخصات و ارزیابی عملکرد

فناوری نانو – منسوجات حاوی نانومواد و نانوساختارها – ارزیابی عملکرد فوق آب‌گریزی و دوام

همچنین در این اجلاسیه، صورت اولیه تدوین استاندارد با سه موضوع جدید از سوی ایران در کمیته TC۲۲۹ پیشنهاد شد به‌ که مورد استقبال متخصصان حاضر قرار گرفت. عناوین پیشنهادی این سه استاندارد عبارت است از:

فناوری نانو – نانوامولسیون‌های حاوی mRNA برای کاربردهای پزشکی – تعیین مشخصات و روش‌های اندازه‌گیری

پایش پایداری ساختاری پروتئین‌های در معرض نانومواد با استفاده از روش طیف سنجی جرمی MALDI-TOF

نانوسوسپانسیون‌های طلای تلفیق شده با سیستم‌های بیولوژیک – تعیین مشخصات و روش‌های اندازه‌گیری

علاوه بر پیشنهادهای جدید ارایه شده از سوی ایران، ۲ موضوع استاندارد دیگر که پیشنهاد آن‌ها در اجلاس قبلی ارایه شده بود، در مرحله رای‌گیری توسط کشورهای عضو کمیته بین‌المللی است. در صورتی که این موضوع های استاندارد در رای‌گیری مورد پذیرش اعضا قرار گیرد، تدوین آنها با مسوولیت ایران آغاز می شود. موضوع این دو استاندارد به صورت زیر است:

ارزیابی عملکرد سوسپانسیون‌های ضدعفونی‌کننده حاوی نانومواد مورد استفاده برای حذف کوید ۱۹ از سطوح

تشخیص رهایش نانواشیا در ماسک‌های تنفسی ساخته شده با استفاده از فناوری نانو

اجلاسیه‌های دوره‌ای کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو ایزو هر ۶ ماه یک بار برگزار می‌شود و هدف از این اجلاس‌ها، تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های کاری این کمیته برای تدوین استانداردهای بین‌المللی فناوری نانو و بحث و بررسی در مورد پروژه‌ها و پیشنهادهای استاندارد ارایه شده از طرف کشورهای عضو اصلی است.

همچنین رسیدن به اجماع جهانی در مورد موضوعات جدید کاری و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه تدوین استانداردهای فناوری نانو از دیگر اهداف این اجلاس‌ها است.
تاکنون ۹ استاندارد بین‌المللی در حوزه فناوری نانو با مسوولیت ایران و با بهره‌مندی از دانش و تجربه متخصصان ایرانی تدوین و منتشر شده و دهمین آنها نیز با موضوع ارزیابی سمیت و جذب زیستی نانومواد تولید شده در حالت سوسپانسیون نهایی شده است که به زودی توسط سازمان ایزو منتشر می شود.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن