پارک علم و فناوری

تحقق دانشگاه کارآفرین با پارک های فناوری

سرپرست دانشگاه تهران گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، محمل بسیار مناسبی برای ایجاد ارتباط و تعامل میان دانشگاه و محیط جامعه و بهترین مکانیزم پاسخگویی به نیازهای جامعه است.


پیشران اقتصاد، دکتر سید محمد مقیمی در جریان بازدید از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، اظهار کرد: امروزه مأموریت اصلی دانشگاه‌ها این است که بتوانند نیازها و خواسته‌های جامعه را رصد و شناسایی کرده و سپس راهکارهایی برای پاسخ به این مسائل و مشکلات پیدا کنند. در گذشته و قبل از شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها و کشور، این ارتباط ضعیف به نظر می‌رسید. در حقیقت نهاد واسطی نیاز بود تا خواسته‌ها و نیازها را متناسب با الزامات محیط اجتماعی برای دانشگاه‌ها تعریف کند و همچنین قادر باشد تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه را در یک فرایند اجرایی و عملیاتی برای سازمان‌ها عرضه کند. پارک‌های علم و فناوری این نهاد واسط هستند.

وی حضور افراد از رشته‌های مختلف و اشتغال میان‌رشته‌ای در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را نشانه ایجاد یک فرهنگ مؤثر دانست و افزود: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، محمل بسیار مناسبی برای ایجاد ارتباط و تعامل میان دانشگاه و محیط جامعه و بهترین مکانیزم پاسخگویی به نیازهای جامعه است.

دکتر مقیمی با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری، شرایط و محیط مراقبت شده‌ای را برای کارآفرینان فراهم می‌کنند، تشریح کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با در اختیار قرار دادن فضای مناسب، ارائه مشاوره‌های لازم و… به دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و کسانی که می‌خواهند کسب‌وکار جدیدی راه‌اندازی کنند، محیط مراقبت‌شده‌ای را ایجاد کرده است. زیرا صاحبان کسب‌وکارهای جدید به دلیل عدم تجربه لازم، عدم توانایی مالی و فنی نمی‌توانند به سرعت وارد محیط رقابتی شده و ممکن است با شکست مواجه شوند. پارک علم و فناوری با ایجاد این محیط مراقبتی و ارائه تمهیدات لازم، به رشد و توسعه کسب‌وکارها کمک می‌کند.

سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به نواحی نوآوری، اظهار کرد: در حال حاضر از آخرین دستاوردهای پارک‌های پیشرفته در دنیا بهره‌مند هستیم. در عین حال نیازهای بومی کشور نیز به خوبی شناسایی شده است. این امر را می‌توان در مبحث ایجاد نواحی نوآوری مشاهده کرد. پارک علم و فناوری به عنوان یک نهاد واسط به ایفای نقش خود پرداخته است و در تلاش است تا فرهنگ نوآوری را در کل بدنه دانشگاه و همچنین خدمت به جامعه محلی که در جوار دانشگاه هستند، ایجاد و ارائه کند.

دکتر مقیمی همچنین در ارتباط با نقش پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در تحقق هدف دانشگاه کارآفرین نیز گفت: با بررسی فلسفه شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری متوجه پررنگ شدن نقش این مراکز در کشور می‌شویم. البته کمتر از دو دهه از شکل‌گیری پارک‌های علم و فناوری در کشور می‌گذرد.

وی در ادامه افزود: امروزه صاحبان کسب‌وکارها و شرکت‌ها می‌توانند در مباحث فنی، حقوقی، بازاریابی و … از پارک‌ها بهره ببرند. ضمن اینکه در پارک‌های علم و فناوری، فضایی برای تصمیم و تبادل تجربیات میان صاحبان ایده، افراد صاحب اختراع و کسانی که قصد تجاری‌سازی محصولات خود را دارند، ایجاد شده است. با بررسی دستاوردهای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و همچنین حمایت‌های مالی و ارائه خدمات مرتبط با استقرار با هزینه‌های بسیار پایین و … می‌توان دریافت که زمینه‌ای برای توسعه ظرفیت‌های افراد و کسب‌وکارها ایجاد شده تا بتوانند به کشور خدمت کنند.

دکتر مقیمی تشریح کرد: وقتی از دانشگاه کارآفرین صحبت می‌کنیم، می‌بایست بر پارک علم و فناوری و مراکز این‌چنینی تمرکز کرده تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم و مسئولیت اجتماعی خود را نیز ایفا کنیم.

دکتر مقیمی در بخش دیگر سخنانش با تاکید بر ایجاد حس مثبت نسبت به تحصیل در دانشگاه تهران و اثرگذاری بر دانش‌آموزان، گفت: جنس فعالیت‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، مرکز رشد، مرکز کارآفرینی و همچنین ناحیه نوآوری می‌تواند ایجادکننده این حس مثبت در دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان باشد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن