دانش بنیان

دستگاه توانبخشی ریه ایرانی در فاز کارآزمایی بالینی

دستگاه توانبخشی تنفسی یکی از شرکت‌های فناور که در لیست طرح کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ثبت شده است، در فاز کارآزمایی‌های بالینی قرار دارد و به گفته محققان این طرح، دستگاه ساخته شده می‌تواند برای بازتوانی ریه افراد مبتلا به کرونا مؤثر باشد و آمار مرگ و میر افرادی را که به ونتیلاتور وصل شده‌اند، کاهش دهد.


پیشران اقتصاد، محمدرضا شهابی از محققان این طرح، دستگاه توانبخشی تنفسی را از محصولات دانش بنیان این شرکت دانست و در این باره توضیح داد: افرادی که به بیماری‌های تنفسی و یا کرونا مبتلا می‌شوند، بعد از مدتی مجبور به استفاده از دستگاه‌های کمک تنفسی و تنفس مصنوعی هستند.

وی با بیان اینکه استفاده از دستگاه‌های تنفس مصنوعی موجب از دست رفتن توانایی تنفس طبیعی بیماران می‌شود، خاطر نشان کرد: ما به منظور ارائه راهکاری برای بازتوانی سیستم تنفسی این دسته از بیماران اقدام به طراحی و ساخت دستگاهی برای بازتوانی ریه کردیم.

شهابی به جزئیات این دستگاه اشاره کرد و یادآور شد: این دستگاه در فاز بازدم بیمار، به عضلات دیافراگم و سایر عضلاتی که در تنفس فرد دخیل است، تحریک الکتریکی اعمال می‌کند.

وی اعمال تحریک الکتریکی را موجب تقویب سیستم تنفسی دانست و خاطر نشان کرد: اغلب بیماران بعد از دوره‌ای که از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کنند، به دلیل آنکه توانایی تنفس را از دست می‌دهند، کارایی ریه خود را از دست می‌دهند و دچار مرگ می‌شوند؛ ولی این دستگاه توانایی تنفس طبیعی را به این بیماران باز می‌گرداند و موجب می‌شود که روز به روز ریه توانایی خود را کسب کند.

این محقق با بیان اینکه این دستگاه می‌تواند تا ۵۰ درصد مرگ و میر افرادی را که به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند، کاهش دهد، افزود: این دستگاه توانسته در زمره طرح‌های کلان ملی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گیرد و در حال حاضر در فاز کارآزمایی بالینی قرار دارد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن