اختصاصی پیشرانپیشگامان

تولید پلیمر زیست تخریب پذیر از ضایعات کشاورزی در تبریز

یک شرکت مستقر در پارک علم و فناوری تبریز موفق به تولید پلیمر زیست تخریب پذیر از ضایعات کشاورزی برای اولین بار در خاورمیانه شد.


پیشران اقتصاد، مدیرعامل شرکت رایان پلیمر آرتا با اعلام تولید موفق نمونه هایی از این محصول زیست محیطی، گفت: محصول تولیدی شرکت، پلیمر پلی لاکتیک اسید از ضایعات کربوهیدراتی می باشد که می تواند به طور کامل جایگزین پلیمر های غیر زیست تخریب پذیر شود.
صابر بایرامزاده افزود: این محصول بدون نیاز به شرایط خاص زمانی، از بدو سپرده شدن به طبیعت، شروع به تجزیه کرده. همچنین به دلیل اینکه مواد اولیه کاملا از منابع طبیعی و کربوهیدراتی است، به هنگام تخریب هیچگونه آسیب زیست محیطی نداشته و به طور معمول در مدت ۶۰الی ۷۰ روز تجزیه می شود.
وی با اشاره به اینکه با تغییراتی می توان زمان تجزیه را کاهش داد، تاکید کرد: توانایی تغییرات ساختاری این پلیمر که می تواند زمان تخریب را با توجه به درخواست و مورد مصرف کاهش دهد نیز با تکنولوژی استفاده شده، وجود دارد.
بایرامزاده با اشاره به برنامه ریزی برای تولید انبوه این محصول، تصریح کرد: پلیمر پلی لاکتیک اسید هم اکنون در اسکیل آزمایشگاهی و نیمه صنعتی تولید شده و گرانول، فیلم، ایمپلنت و فیلامنت از جمله محصولاتی هستند که به تکنولوژی تولید آن ها دست یافته ایم.
وی ادامه داد: در فاز بعدی، تولید با ظرفیت ۱۰۰تن در سال در دستور کار شرکت قرار دارد و مجوزهای لازم جهات آغاز تولید انبوده این محصول از مراجع مختلف دریافت شده است.
بایرامزاده در مورد کاربردهای این محصول در صنایع مختلف، گفت: پلی لاکتیک اسید در حوزه های فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد. برای نمونه این محصول در حوزه مهندسی پزشکی جهت تولید ایمپلنت ها و نخ های بخیه قابل جذب و در سایر حوزه های کاری جهت تولید فیلامنت چاپگرهای سه بعدی، فیلم های بسته بندی و تولید قطعات پلاستیکی مانند قطعات خودرو و اسباب بازی کاربرد دارد.
وی بیان کرد: به طور کلی، اغلب صنایعی که در سال های اخیر از پلیمرهای پتروشیمی استفاده می کنند می توانند این پلیمر را جایگزین، محصولات پتروشیمی کرده و از تخریب بیشتر محیط زیست جلوگیری کنند.
مدیرعامل شرکت رایان پلیمر آرتا این محصول را یک محصول کاملا بومی با قابلیت بالای صادراتی خواند و گفت: با توجه به اینکه مواد اولیه مورد استفاده برای تولید این محصول در داخل کشور به وفور وجود دارد، می توان بدون توجه به تحریم ها و نیازهای ارزی، به تولید انبوه آن پرداخت.
بایرامزاده خاطرنشان کرد: طبق آمار رسمی گمرک، میزان واردات پلی لاکتیک اسید و محصولات وابسته در سال های اخیر به طور میانگین بالغ بر ۱۰۰میلیون دلار خروج ارز را در پی داشته که به دلیل عدم وجود تولید کننده داخلی شاهد خلاء بزرگی در بازار هستیم.
وی اظهار کرد: با آغاز تولید انبوه، صادرات محصول را نیز آغاز خواهیم کرد و صحبت های اولیه برای صادرات محصولات تولیدی این شرکت به ترکیه و آذربایجان در گام نخست آغاز شده است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن