معرفی کتاب

هنر رقصیدن با استراتژی

آثار بسیار زیادی در حوزه‌ی تدوین و پیاده‌سازی استراتژیک منتشر شده است. بسیاری از آن‌ها به بازتولید ایده‌های قدیمی و منسوخی می‌پردازد که نه تنها راه به جایی ندارد بلکه مشکلات بیشتری در سازمان ایجاد می‌کند.


پیشران اقتصاد؛ دکتر مجتبی لشکر بلوکی در کتاب «هنر رقصیدن با استراتژی» دیدگاه کلاسیک را مورد بررسی قرار داده است و انتقادات وارد بر آن را توضیح می‌دهد. او مدلی را تحت عنوان «مدل موعود» معرفی کرده است که نقص‌های مدل کلاسیک را پوشش داده و الگوها و ابزارهای کافی برای ایجاد تعادل بین مباحث تئوری و تجربی را داراست.

درباره‌ی کتاب هنر رقصیدن با استراتژی

کتاب «هنر رقصیدن با استراتژی» برای اولین بار در سال ۱۳۹۶ منتشر شد. این اثر به ناکارآمدی رویکرد کلاسیک در تدوین استراتژی می‌پردازد. مدیریت استراتژیک قدیمی شامل مراحل گام به گام بودن، تقویم و تحلیل محور بودن، کمیت مداری و غلبه روش بر انسان و فرض پیش‌بینی پذیری آینده است. اما نقدهای گوناگونی بر این نوع متداول مدیریت وارد شده است. به عنوان مثال به دلیل تقویم محور بودن مدیریت استراتژیک کلاسیک، نمی‌تواند خود را با تقویم طبیعی هماهنگ کند و رویدادهای از قبل برنامه‌ریزی نشده منجر به بازبینی برنامه‌های استراتژیک خواهد شد.

مدل موعود استراتژیک ۵ ویژگی اساسی دارد. منعطف، واکنش‌گرا، عمل‌گرا، واقعیت‌نگر و دوراندیش. این نوع از مدیریت استراتژیک فرایندی پیچیده، چند وجهی مستمر و پویا است. مدیریت این استراتژی بر عهده‌ی بنابراین مدیران ارشد و کارشناسان داخلی سازمان‌هاست. علاوه بر آن مباحث مالی در آن جایی ندارد. از دیگر ویژگی‌های این مدل می‌توان به مستندسازی و تهیه پیش‌نویس است.  عدم قطعیت از دیگر مفاهیمی است که در مدل استراتژیک اهمیت بالایی دارد و به دسته‌ی عدم قطعیت وضعیت، عدم قطعیت تاثیر و عدم قطعیت پاسخ تقسیم می‌شوند. مدل موعود تلاش می‌کند با نگاهی به انتقادات موجود و تجارب برتر جهانی و بومی، راهی جدید برای مدیریت استراتژیک سازمان‌ها ایجاد کند. راهی که در علاوه بر منعطف بودن، سریع واکنش دهد، عمل‌گرا باشد و افق‌های دور را در نظر داشته باشد.

فصل‌های کتاب رقصیدن با استراتژی

پیش‌گفتار؛ سه نکته و تمام

مدیریت استراتژیک قدیمی؛ نیازمند نو شدن

ارکان مدل موعود

اجرای مدل موعود

بررسی یک شرکت بزرگ بینالمللی از دیدگاه مدل موعود

مقایسه فرایند مدیریت استراتژیک آی. بی. ام با مدل موعود

رویکرد استراتژیک گوگل از دیدگاه مدل موعود

استراتژی در عصر عدم قطعیت و کاربرد مدل موعود

نشانه‌های یک استراتژی مطلوب از دیدگاه مدل موعود

بیست پرسش و پاسخ در مورد مدل موعود

بررسی دو نمونه موفق ایرانی از منظر مدل موعود

درباره‌ی نویسنده‌ی کتاب هنر رقصیدن با استراتژی

دکتر مجتبی لشکر بلوکی متولد سال ۱۳۵۷ است. او مقطع دبیرستان را در شهرهای بهشهر و گرگان سپری کرد در رشته‌ی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و مقطع کارشناسی ارشد را هم  سپس با کسب رتبه‌ی اول رشته‌ی MBA را در همین دانشگاه ادامه داد. دکتر لشکر بلوکی دکترای خود را با موضوع «طراحی  مدل فرآیندی تدوین استراتژی» در دانشگاه شهید بهشتی به پایان رساند. او در حال حاضر دروس استراتژی پیشرفته و کنترل بودجه‌بندی را در دانشگاه صنعتی شریف تدریس می‌کند.

فعالیت‌های دکتر لشکر بلوکی تنها به حوزه‌ی دانشگاه محدود نمی‌شود. او به مدت ۶ سال مسئولیت مشاور وزیر با سه وزیر اقتصاد را به عهده داشته و دو سال عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران و یک سال عضو هیات مدیره بانک صادرات بوده است. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تاسیس شرکت «مدیریت ثروت ستارگان» و «صندوق سرمایه‌گذاری فین تک» و «فراصندوق سرمایه‌گذاری ستارگان» اشاره کرد.

مجتبی لشکر بلوکی آثار متعددی را در حوزه مدیریت استراتژیک به نگارش درآورده است. از آثار او می‌‌توان کتاب‌های «جعبه ابزار استراتژی»، «کنترل و پایش استراتژی»، «ذهن استراتژی» و «جاری سازی استراتژی» را نام برد. شما می‌توانید کتاب‌های الکترونیکی مجتبی لشکر بلوکی را از سایت و اپلیکیشن فیدیبو تهیه کنید.

در بخشی از کتاب هنر رقصیدن با استراتژی می‌خوانیم

در طی سالیان گذشته آی. بی. ام تغییر جالب توجهی در نوع کسب و کار خود داشته است. از یک فروشنده سخت افزار به یک شرکت موفق در زمینه ارائه راهکار یکپارچه به صنایع و شرکت‌های مختلف تبدیل شده است. در گذشته این شرکت محصولات خود را می‌فروخت در حالی که امروز؛ مسئله مشتری را حل می‌کند. حال ممکن است از محصولات خود استفاده کند یا آنچه ارائه می‌کند ترکیبی از محصولات خود و دیگران باشد.

در پس این تغییر یک استراتژی خوب و اجرای منظم وجود دارد. تغییر موفق آی. بی. ام نشان دهنده توانمندی پویای آن شرکت شامل تشخیص تغییرات بازار شناخت فرصت‌ها و علاوه بر آن شکار این فرصت‌ها با استفاده از توانمندی تغییر در سازمان؛ متناسب با فرصت‌هاست.

در این فصل با بررسی آی. بی. ام به دنبال این هستیم که ببینیم چگونه یک فرایند مدیریت استراتژیک می‌تواند هم امکان کشف بازارهای جدید و هم بهره بردن از محصولات و بازارهای بالغ و موجود را فراهم آورد. چگونه این شرکت می‌تواند هم تصمیمات استراتژیک بگیرد و هم آن را عملی کند.

دیدگاه استراتژیک و ارزش‌های آی. بی. ام

تلاش آی. بی. ام؛ خلق. توسعه و ساخت پیشرفته‌ترین فناوری‌های اطلاعاتی صنعتی شامل سیستم‌های رایانه. سیستم‌های شبکه، حافظه‌ها و ریزالکترونیک است. آنها این فناوری‌های پیشرفته را از طریق راه حل‌های حرفه‌ای و ارائه خدمات در سراسر دنیا به ارزش برای مشتریانمان ترجمه و تبدیل می‌کند.

مشتریانمان ترجمه و تبدیل می کنند

شرکت آی. بی. ام در شش حوزه فعال است:

سخت افزار شامل سرورها، حافظه‌ها، رایانه و چاپگر.

نرم افزار شامل سیستم‌های عامل و فرایندهای کسب وکار.

ارائه خدمات درجهت کاهش هزینه و بهبود بهره‌وری کسب وکارها.

ارائه خدمات به مدیریت مالی شرکت‌ها

تحقیقات در زمینه فناوری های نوین

فناوری در زمینه توسعه، بازاریابی و فناوری تراشه.

نیمی از درآمد مالی شرکت از حوزه خدمات رسانی حاصل می‌شود. هم اینک این شرکت در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به فعالیت مشغول است و در زمینه تجهیزات و دستگاه‌ها، برنامه‌ها، نرم افزار و خدمات در فعالیت‌های تجاری، صنعتی، دولتی و آموزشی پیشتاز است.

شرکت در سال ۲۰۰۳ در یک فراخوان عمومی از طریق اینترانت داخلی، نظرات کلیه کارکنان را در زمینه ارزش‌ها برای سال‌های پیش رو اخذ کرد و درنهایت بیانیه ارزش‌ها را با سه ارزش زیر منتشر ساخت:

تلاش فوق العاده نه فقط برای جلب رضایت مشتری که فراتر از آن موفقیت مشتری؛

نوآوری‌های مهم برای شرکت و جهان از طریق کاربرد علم و هوشمندی برای کسب وکارها و جامعه؛

اعتماد و مسئولیت پذیری در همه ارتباطات.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن