دانش بنیان

پایش سیگنال‌های حیاتی با تراشه ایران ساخت

پژوهشگران موفق شدند مدار یکپارچه را در یک تراشه تولید کنند تا سیگنال‌های نوار مغز، قلب و عضله را دریافت و تصحیح شود.


پیشران اقتصاد، بابک رضایی‌افشار، مدیرعامل شرکت سازگارگستر آرتا سبلان با بیان این‌که تراشه‌های سابتل، ابزاری برای دریافت و تقویت سیگنال‌های حیاتی هستند، گفت: این چیپ‌ست‌ها می‌توانند در پزشکی، مهندسی پزشکی، مهندسی ورزش، تربیت بدنی، فیزیوتراپی، روانشناسی و همچنین در ایده‌هایی برای ساخت تجهیزات پزشکی، روانشناختی و ورزشی استفاده شوند.

تراشه‌های مجتمع، می‌توانند سیگنال‌های مختلف را از جمله نوار قلب، نوار مغز و نوار عصب و عضله پایش و ثبت کنند.

این ماژول‌ها از بدنه‌ای پلاستیکی به ابعاد ۲ سانتی متر در ۲.۵ سانتیمتر در نیم سانتی‌متر ساخته می‌شوند. اتصال این افزونه‌های سخت‌افزاری به دستگاه‌های ثبت، توسط ۶پایه مستقر بر روی برد انجام می‌شود. این ماژول امکان دریافت، تقویت، فیلتر و ارسال سیگنال نوار مغزی، نوار عصب و عضله و نوار قلب را فراهم می‌کند.

چیپ‌ست سیگنال‌های حیاتی از نظر فنی، یک مدار مجتمع یا آی‌سی با ابعاد میلیمتری است که می‌تواند برای ثبت سیگنال‌های نوار قلب، نوار مغز و نوار عصب و عضله به‌کار رود و با قرارگیری آن در دسترس محققان و تولیدکنندگان تجهیزات الکتروفیزیولوژی، می‌توان آنها را از طراحی‌های الکترونیکی و ابزار دقیق اخذ سیگنال بی‌نیاز و سیگنالی با کیفیت بالا و بدون نویز را در دستگاه‌های الکتروفیزیولوژی تحویل داد.

در تولید این محصول کوچک که برای نخستین بار است که با چنین ابعادی در جهان ساخته شده، ۵ عضو هیات علمی دانشگاه به مدت ۸ سال، زمینه‌های طراحی و تولید آن را فراهم کرده‌اند. هم‌اکنون ۳۵۰۰ نمونه از این دستگاه در سال تولید و با قیمت ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اهمیت کوچک بودن محصول از این بابت است که تاکنون تمام دستگاه‌های نوار قلب و عضله، دارای اندازه‌های بزرگ با وزن بالا بوده‌اند. این دستگاه‌ها در دوره‌ای، به شکل وایرلس عمل کرده و سیم‌ها از آن حذف شدند اما اندازه و وزن آنها تغییر چندانی نداشت. وزن کم و اندازه کوچک این محصول ایران‌ساخت سبب می‌شود تا زمینه‌های کاربردی آن، گستردگی بیشتری داشته باشد.

این دستگاه که به صورت آی‌سی است، به‌واسطه حجم خود، حتی برای تحقیقات دامی و پژوهش‌‌های مربوط به حیوانات نیز کاربردهای فراوانی دارد.

رضایی‌افشار در پایان گفت: افتخارات بسیاری توسط شرکت سازگارگستر آریتا سبلان کسب شده ازجمله چندین مقام در جشنواره‌های بین‌المللی معتبر، اما با وجود ثبت اختراع و ثبت برند، مشکلاتی در مسیر دانش‌بنیان شدن ما وجود دارد که امیدواریم این مهم به‌مانند خدمات بسیاری که در مسیر تولید و توسعه این محصول توسط معاونت صورت پذیرفت، محقق شود.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن