پارک علم و فناوری

لزوم بهره مندی صنایع آذربایجان شرقی از فناوری های هایتک شرکت های دانش بنیان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی بهره مندی صنایع از فناوری های هایتک را تنها راه نجات اقتصاد استان دانست.


پیشران اقتصاد، دکتر محمدکلامی در بازدید از پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی افزود: فرسودگی و پایین بودن سطح تکنولوژی صنایع موجود استان،اصلی ترین مشکل اقتصاد این استان است.
وی خاطر نشان کرد: بسیاری از صنایع که در سال های قبل از اصلی ترین و مهم ترین صنایع کشور به شمار می رفتند به علت عدم بهره گیری از نوآوری و فناوری جدید شاهد کاهش تولید و توان رقابت و افزایش هزینه های تمام شده محصولات خود هستند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی باتاکید بر اینکه صنایع فناور می توانند موجب افزایش بهره وری اقتصاد استان شوند؛ ارزش افزوده بالا،کمبود رقبا و بهره گیری بهینه از مواد اولیه به واسطه دانش فناورانه را مزیت های اصلی صنایع دانش بنیان عنوان کرد.
دکتر کلامی از تمامی صنایع استان خواست نیازهای فناورانه خود در حوزه های کالا و خدمات را از طریق شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری تامین نمایند.
وی تصریح کرد: برای سال آینده به دنبال رشد ۸ درصدی اقتصاد استان هستیم و تنها ۲٫۷ درصد ازاین میزان از طریق رشد سرمایه گذاری و افزایش ظرفیت تولید فراهم می شود و مابقی رشد باید توسط بهره مندی حداکثری از محصولات و صنایع فناور و دانش بنیان محقق شود.
معاون استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تاکید ویژه استاندار آذربایجان شرقی بر استفاده از توانمندی های شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون آماربیکاری در سطح استان نشان دهنده تعداد بالای افراد تحصیل کرده بیکار می باشد و برای رفع این مشکل، توسعه کمی و کیفی شرکت های فناور و دانش بنیان در سطح استان ضروری است. دکتر کلامی افزود، از تمامی شرکت ها که برای افراد تحصلیکرده اشتغالزایی انجام بدهند حمایت ویژه ای خواهد شد.
مدیرکل سازمان صنعت،معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: مشکل صدور کارت بازرگانی برای شرکت های فناور و دانش بنیان در شورای گفت و گوی استان مطرح شده و با پیگیری دستگاه های ذیربط این مشکل برطرف خواهد شد.
مهندس غلامعلی راستی همچنین وعده حل مشکل صدور پروانه بهره برداری برای شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی را داد.
به گفته وی استعلامات صدور مجوز واردات محصولات به کشور از طریق سامانه”توان ایران” انجام می شود و درصورتی که شرکت های فناور و دانش بنیان محصولات خود را در این سامانه ثبت کنند از ورود کالای مشابه خارجی آن کالا به کشور جلوگیری می شود.
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی هم با ارائه گزارشی از اقدامات انجام یافته به رشد شاخص های فناوری پارک و استان در سه سال گذشته اشاره نمود و مشکلات و موانع توسعه پارک در سطح استان را تشریح کرد.
دکتر واعظی با انتقاد از عدم تخصیص اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه استان در سالیان گذشته گفت: تا کنون یک ریال از طرف سازمان برنامه و بودجه استان به این پارک پرداخت نشده است درحالی که در دیگر استان ها پارک های علم و فناوری از منابع اعتباری سازمان برنامه و بودجه استان خود بهره مند می شوند.
رییس پارک علم وفناوری آذربایجان شرقی ابراز تاسف کرد: متاسفانه تا کنون ۶۰ درصد بودجه تملک دارایی پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی پرداخت نشده است.
در این نشست برخی از شرکت های مستقر مشکلات و چالش های خود را مطرح کردند. دریافت پروانه ساخت، دریافت کارت بازرگانی، مشکلات مربوط به معافیت های مالیاتی ، تامین منابع مالی توسعه فعالیت و بروکراسی در سازمان ها عمده مشکلات عنوان شده توسط شرکت های فناور و دانش بنیان مستقر در پارک بود.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن