شرکت های خلاق

شکل‌دهی به اقتصاد خلاق با تشکیل خانه‌های خلاق تحقق می یابد

نشست تشکیل و شبکه‌سازی خانه های خلاق و نوآوری با حضور دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و رؤسای خانه‌های خلاق و نوآوری سراسر کشور برگزار شد.


پیشران اقتصاد، پرویز کرمی دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق در جمع رؤسای ۳۹ خانه خلاق و نوآوری کشور، با بیان این‌که تلاش می‌کنیم تا زیست بوم شرکت‌های خلاق و نوآور توسعه یابد افزود: خانه‌های خلاق و نوآوری، بستری برای توسعه شرکت‌های خلاق هستند که با هدف ایجاد اشتغال، خلق ارزش افزوده، توسعه بازار و رونق اقتصاد خلاق در کشور حمایت از این خانه‌ها را دنبال می‌کنیم.

کرمی، با بیان این‌که خانه‌های خلاق و نوآوری در کنار کارخانه‌های نوآوری تولیدکننده شرکت های خلاق و نوآور هستند، ادامه داد: شرکت‌های خلاق، در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان نوع ۳ حمایت می‌شوند؛ شرکت‌هایی که در خانه‌های خلاق و نوآوری پرورش یافته‌اند، نخست در قالب شرکت‌های خلاق، سپس در مسیر دانش‌بنیان نوع ۳، قرار می‌گیرند؛ در مراحل بعدی پیشرفتشان به سوی شرکت های دانش بنیان نوع دو و نوع یک شدن، پیش خواهند رفت.

رئیس ستاد اجرائی سازی سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم، با اشاره به ۷۰ خانه خلاق و نوآوری در حال راه اندازی گفت: تا این لحظه ۳۹ خانه خلاق و نوآوری افتتاح شده است و برابر ضوابط و استانداردهای تدوین شده در ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق نقش کلیدی خود را در مسیر اشتغال، خلق ارزش افزوده، کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه اقتصاد خلاق در کشور ایفا می‌کنند.

کرمی، با بیان این‌که ۱۴۴۳ شرکت خلاق در حوزه های بیست‌گانه فعالیت دارند، ادامه داد: تا پایان سال ۱۴۰۰ همه استان ها و شهرهای بزرگ کشور، حداقل یک خانه خلاق و نوآوری خواهند داشت. تلاشمان این است که به اقتصاد دانش بنیان و خلاق رونق ببخشیم. نگاه دولت سیزدهم در مردمی‌سازی و مردم‌پایه بودن فعالیت‌ها است و این مهم، از طریق تسهیل ورود بخش خصوصی به این حوزه صورت می‌گیرد.

وی افزود: با کمک بخش خصوصی، در مسیر توانمندسازی نیروی انسانی، خلق راه‌حل‌های نوآورانه در چالش‌ها و نیازهای کشور و نیز ارتقای نظام تامین مالی جسورانه با بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تلاش می‌کنیم

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعغه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ادامه داد: شرکت های این حوزه باید خصوصی باشند و برای این که بخش دولتی هم در توسعه این زیست بوم سهمی داشته باشد، تفاهم نامه هایی را با دستگاه های دولتی از جمله میراث فرهنگی تفاهم نامه ای امضا کردیم تا خانه‌های تاریخی و اماکن میراثی، بستری برای شکل گیری خانه های خلاق و نوآوری در حوزه‌های بیست‌گانه شوند.

کرمی با اشاره به ۹کارخانه نوآوری فعال و راه‌اندازی کارخانه‌های نوآوری دیگر گفت: تخمین ما این است که ۱۰ هزار استارتاپ در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور فعالیت می‌کنند و اگرچه ممکن است برخی از این استارتاپ ها در ادامه مسیر موفق نباشند، اما افراد فعال استارتاپی، همچنان در این مسیر قرار دارند و در فضای نوآوری و استارتاپی، پرشور و نشاط به مسیر خود ادامه می‌دهند.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، با اشاره به ظرفیت اشتغال زا و ثروت آفرین بودن صنایع خلاق و فناوری‌های نرم گفت: در حال حاضر به طور میانگین، سالانه ۵۰ میلیون نفر در صنایع فرهنگی و خلاق در جهان فعال هستند و ۲۷۰۰ میلیارد دلار گردش مالی این حوزه است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش کرده با راه اندازی خانه‌های خلاق و نوآوری، اقتصاد این حوزه را تقویت کند؛ از آن جایی که یک درصد خاک مسکون و یک درصد جمعیت دنیا به ایران اختصاص دارد، تلاش داریم تا سهم یک درصدی از سهم مالی و اشتغال صنایع خلاق را به کشور اختصاص دهیم؛ این در حالی است که ۲ درصد از تولید علم جهان توسط دانشمندان ما صورت می گیرد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، به مهم‌ترین مزیت‌های صنایع خلاق و فناوری‌های نرم اشاره کرد و گفت: هزینه پایین در اشتغال افراد، زودبازده بودن، کاهش آلودگی محیط زیست، درون زا بودن، تناسب با ویژگی های اقلیمی و بونی، اثربخشی فرهنگی و اقتصادی به طور توأمان حراست از هویت ملی، در کنار توسعه سبک زندگی ایرانی و اسلامی از ویژگی های این حوزه است.

کرمی ادامه داد: این کسب و کارها می توانند اشتغال کوچک و زودبازده اما پایدار را در مناطقی که کم برخوردار هستند کارایی بالایی داشته باشند. شرکت های خلاق نوآور می توانند در جای‌جای کشور ما وجود داشته باشند و با استاده از ظرفیت های بومی هر منطقه، اشتغال و ثروت تولید کنند. صدور فرهنگ ایرانی و اسلامی تا اقتدار، حفظ میراث و ارزش‌ها، تنها بخشی از ویژگی های شرکت های خلاق است.

سخنگوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان این‌که شرکت‌های خلاق می‌تواند ایران در شمار برترین کشورهای نوآور در منطقه و جهان قرار دهد، ادامه داد: شرکت های دانش بنیان با بهره‌گیری از توان شرکت‌های خلاق ایرانی به دلیل تازگی و نوآورانه بودن موضوعاتشان می‌توانند جایگاه خوبی را در سایر کشورها برای خود ایجاد کنند. از طریق این هم‌افزایی بازار شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ‌تر، متنوع‌تر و پررونق‌تر خواهد شد.

رئیس ستاد اجرائی سازی سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم از دستاوردهای زیست‌بوم صنایع خلاق و فناوری‌های نرم گفت و ادامه داد: در حال حاضر، ۶۰۰۰ ایده خلاق، ۳۰۰ تیم کاری، ۱۴۵۰ شرکت خلاق، ۲۰ شرکت موفق، چند پلتفرم بزرگ و بین‌المللی در این حوزه داریم.

کرمی، درباره نام‌گذاری خانه‌های خلاق و نوآوری گفت: بر اساس ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، کارخانه های نوآوری برای شرکت‌های دارای فناوری‌های پیشرفته و خانه‌های خلاق برای شرکت های خلاق و نوآور تعریف شده است؛ تمامی روندهای حمایتی در معاونت علمی بر مبنای دو کلیدواژه و از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تعریف شده است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با بیان این‌که از تجهیز زیرساخت و تسهیلات خانه های خلاق و نوآوری حمایت می‌شود، ادامه داد: از تجهیز این خانه‌ها مشروط بر این که از نمایشگاه ایران ساخت خریداری کنند با ارائه تسهیلات سقف تخفیف‌های ممکن حمایت می‌شود. نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت طیف متنوعی را در حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ارائه می دهد و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زمینه‌ای فراهم شده است که یک خانه خلاق و نوآوری نیز مانند یک مرکز آموزش دولتی، یک پژوهشکده و مرکز آزمایشگاهی بتواند از تسهیلات و تخفیف حداکثری این نمایشگاه بهره مند می شود.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن