استارت آپ ها

دوزلی بوک‌؛ کتاب داستان اختصاصی حوزه کودک

همه ما از زمان کودکی علاقه مند به شنیدن قصه های مختلفی قبل از خواب بودیم. شنیدن آن قصه ها از زبان پدر و مادر ما را به وجد می آورد و باعث می شد که خودمان را به جای شخصیت های قصه بگذاریم.


پیشران اقتصاد؛ امروزه تاثیر قصه و قصه گویی بر زندگی و آینده کودک امری ثابت شده است و تلاش می شود تا داستان ها علاوه بر تقویت قوه تخیل و تمرکز، مفاهیمی همچون استقلال، قدرت تصمیم گیری و اعتماد به نفس را به کودک بیاموزند. در همین زمینه استارتاپ دوزلی بوک با هدف ارائه محصولات اختصاصی برای کودکان راه اندازی شده است. این استارتاپ در کتاب های خود، کودک را به جای قهرمان اصلی می گذارد و می خواهد که کودکان متوجه شوند، تنها کسی که قرار است زندگی آنها را تغییر دهد خودشان هستند. از این رو پیشنهاد می کنیم گفت و گوی اکوموتیو با بنیانگذار و مدیرعامل این مجموعه را دنبال کنید:

لطفا خودتان را معرفی کرده و از پیشینه کاریتان برایمان بگویید:

حسین شکاری هستم، متولد سال ۱۳۷۱، مدرک کارشناسی خود را در رشته عمران کسب کردم، پس از آن در مقطع کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی با گرایش کسب ‌و‌ کارهای جدید از دانشگاه شهید بهشتی تحصیلاتم را ادامه دادم. اگرچه از ۱۸سالگی در حوزه های فرهنگی فعالیت کردم و موفق به برگزاری جشنواره های مختلفی شدم. همچنین به عنوان مدیر روابط عمومی خانه شهریاران جوان، روابط عمومی برج میلاد، سازمان خبری اجتماعی شهرداری تهران و مدیر روابط عمومی سازمان گردشگری شهرداری تهران تجاربی را بدست آوردم. درحال حاضر مدیریت مجموعه دوزلی‌ بوک را به عهده دارم که در حوزه شخصی‌ سازی محصولات فرهنگی کودکان در حال فعالیت است.

دوزلی بوک چیست؟

دوزلی ‌بوک استارتاپی است که خانواده ‌ها از طریق سایت آن می ‌توانند برای فرزندان خود محصولات فرهنگی شخصی‌ سازی شده، تولید و خریداری کنند. به بیان بهتر، افراد براساس سلیقه خود محصولاتی مانند، کتاب و دفتر اختصاصی را انتخاب کرده، اطلاعات کودک خود را وارد می کنند، از جمله، نام کودک، علایق، نام پدر و مادر و عکس‌ چهره کودک. در نهایت خروجی این کار کتاب داستانی شخصی ‌سازی شده است که به صورت اختصاصی برای کودک چاپ می شود، با این تفاوت که کودک قهرمان این داستان است. همچنین او تمام شخصیت‌ های قصه را می شناسد و قصه با توجه به علایق کودک پیش می رود. هدف دوزلی ‌بوک این است که کودکان متوجه شوند، تنها کسی که قرار است زندگی آنها را تغییر دهد خودشان هستند، از این رو به دنبال قهرمان دیگری برای تغییر شرایط خود نیستند. از سوی دیگر انتشاراتی ‌ها می‌ توانند کتاب‌ هایی که در گذشته به صورت عمومی چاپ می ‌کردند را در سایت ما به صورت اختصاصی برای فروش بگذارند تا خانواده ها به سلیقه کودک خود آن را شخصی سازی کنند.

استارتاپ دوزلی بوک

دلیل انتخاب نام دوزلی بوک چه بود؟ به چه معناست؟

از آنجایی که بنده اصالتا آذری زبان هستم این نام را انتخاب کردم. دوزلی که واژه ای ترکی می باشد به معنای بانمک است و کلمه book نیز به معنای کتاب است. در واقع معنای کلی آن کتاب داستان بانمک است. به همین سبب دوزلی ‌بوک تولیدکننده کتاب‌ داستان ‌های بانمک برای کودکان است.

چه جالب! کتاب ‌های دوزلی ‌بوک برای کدام گروه سنی مناسب است؟

کتاب‌ های ما برای نوزادان تا کودکان ده سال مناسب است، به همین خاطر انواع متفاوتی را شامل می شوند. ما در دوزلی بوک انواع کتاب ‌های مهارتی را برای کودکان داریم. در کنار آن، کودکان بزرگتر می توانند کتاب های آشنایی با مشاغل و کتاب‌ های کمک درسی پایه اول تا چهارم دوزلی بوک را خریداری کنند. از این رو کودکان می توانند علاوه بر یادگیری درس املا در مدرسه، در خانه نیز کلمات مهم و پایه املایی را بیاموزند. موضوع جالب این است که عده ای کتاب‌ های ما را به عنوان هدیه برای نوزادانی که هنوز به دنیا نیامده ‌اند به همراه عکس سونوگرافی خریداری می ‌کنند. در کنار آن، ما در مشتریان دوزلی بوک افرادی را داشتیم که برای مادربزرگشان کتاب سفارش می دادند، این کتاب ها دارای داستانی جذاب بودند که قصه آن مادربزرگ را به همراه نوه‌ هایش روایت می کند.

 

آیا امکان شخصی سازی داستان ها بر اساس سفارش افراد وجود دارد؟

خیر، در دوزلی بوک روال این گونه نیست که داستان را مشتریان سفارش دهند و ما آن را شخصی سازی کنیم، چراکه قصه ها باهم متفاوت هستند و هرکدام نیاز به تصویرسازی جداگانه ای دارند که این نیازمند هزینه بالایی است. به همین جهت یکسری داستان های مختلف از پیش نوشته ای موجود است که افراد می توانند با انتخاب هر کدام از آن داستان ها، آن را با توجه به علایق خود شخصی ‌سازی کنند. به طور مثال، در کتاب داستان های مهارتی ما افراد درخواست می دهند که در این داستان فرزندشان نظم، اعتماد به ‌نفس و کارگروهی را یاد بگیرد، همچنین یکسری دیگر از آنها به دنبال این هستند که فرزندشان مطالعه و به موقع خوابیدن را یاد بگیرد. در واقع در ابتدا این کاربران هستند که محتوای داستان را انتخاب می کنند و آن محتوا برای کودک شخصی ‌سازی می ‌شود. بدین صورت که متن داستان تغییر پیدا می ‌کند، تصویرسازی ‌ها با توجه به کاراکترهایی که انتخاب می ‌کنند جایگزین می شود، همچنین می توانند رنگ جلد کتاب را با توجه سلیقه کودک انتخاب کنند. علاوه بر آن، والدین قادر هستند متنی یادگاری برای کودک بنویسند. بنابراین حق انتخاب کاربران در جزئیات است و در کلیات نمی ‌توانند تغییری ایجاد کنند.

مجموعه دوزلی بوک

فرآیند تصویر سازی و داستان نویسی در دوزلی بوک چگونه انجام می شود؟

داستان ‌های دوزلی بوک از دو بخش تشکیل شده است: بخش اول محصولات آن است که تمام موارد آن توسط افراد تیم داستان نویس ما انجام می گردد، در مراحل بعد برای تمام کاراکترهای ایرانی قصه، تصویرسازی های لازم ارائه می شود. بخش دیگر ما کتاب‌ های انتشاراتی است که امکان شخصی سازی آن در سایت دوزلی بوک فراهم است، البته در این کتاب ها از نویسنده و تصویرسازهای متفاوتی استفاده شده است. به طور کلی در این مسیر سعی کرده ‌ایم از کتاب ‌ها، محصولات با ارزش و کاراکترهای ایرانی بهره ببریم، چراکه یکی از مهمترین اهداف دوزلی بوک از تولید کتاب، رفع نیاز مشتری است. همچنین از آنجایی که کتاب‌ های ما در زمینه ارائه آموزش و مهارت در حوزه کودکان است، لازم است به نیازهای والدین و مربی ‌های آموزشی در این حوزه توجه کنیم و چالش های آنان را برای رفع نیازهای موجود دریابیم. به طور نمونه، تولید کتاب “چی کاره بشم” در راستای رفع نگرانی های کودکان برای آینده شغلی آنها بوده است. کتاب توسط تیم نویسندگان ما نوشته شده و با کمک مشاوران روانشناسی و کودک بررسی می شود تا به متن نهایی برسد، در نهایت نیز شخصی ‌سازی شده و در سایت قرار می‌ گیرد. در خصوص انتخاب کتاب ‌های انتشاراتی معمولا بر کتاب‌ های مهارتی متمرکز هستیم، به طور مثال، در انتشارات آب کتابی را داریم که به چالش سرویس بهداشتی رفتن کودکان می پردازد، این کتاب به صورت اختصاصی کودک را راهنمایی می کند تا بتواند به مرور و با کمک جوایز و استیکرهایی این مرحله را طی کند.

با توجه به این‌ که استارتاپ شما در حوزه کودک است، قاعدتا حساسیت بالایی را می طلبد، آیا افراد تیمتان سابقه فعالیت در این حوزه را دارند؟

اغلب افراد تیم ما متخصص حوزه کاری خود هستند که از میان آنها می توان به نویسنده حوزه کودک، تصویرساز، طراح سایت و بازاریاب دیجیتال اشاره کرد. در کنار آن، تلاش کرده ایم در زمینه موضوعات تخصصی کودک از مشاور‌ین کودک نیز استفاده کنیم. بر همین اساس لزوما طراح تصویرساز ما متخصص حوزه کودک نیست، اما تصویرسازی‌ های انجام شده توسط روانشناس کودک بررسی می شود.

مشاور کودک همراه شما است یا جزئی از تیم است؟

به طور کلی نقش مشاورین کودک در دوزلی بوک بیشتر از نوع همراهی با تیم است به همین جهت عضوی  از تیم نیستند، اما برای هر محصولی که تولید می ‌شود، جلسات هم‌ فکری تحت نظر مشاورین برگزار می‌ شود تا محصول مورد بررسی قرار گیرد.

از روند تیم سازی تان بگویید:

بیشتر افراد تیم دوزلی بوک از دوستان و شاگردانم بودند و سال ها در حوزه های مختلف فعالیت داشتند. به همین خاطر سعی کرده ایم افرادی جوان، خوش ‌فکر و خلاق را در کنار یکدیگر جمع کنیم. جالب است که بدانید تا به امروز حدود ۳۰ نفر به افراد تیم ما اضافه شده اند، از این رو اعضای تیم دوزلی بوک به مرور و با توجه به نیاز استارتاپ تغییر کردند. به طور مثال، زمانی که کتاب‌ های زبان انگلیسی را در دوزلی بوک ارائه دادیم به افرادی نیاز داشتیم که بتوانند در حوزه زبان انگلیسی بازاریابی کنند، این گونه بود که تیم در هر دوره بروز می شد.

تیم دوزلی بوک

تاکنون ارتباط مخاطب با کتاب ‌های خود را چگونه دیده اید؟

مخاطبین ما کودکان هستند. به عبارت دیگر، محصولات ما برای کودکان تولید می شوند، اما کسانی که کتاب های ما را تهیه می کنند، والدین، نزدیکان کودک و معلمان هستند. به همین سبب در الویت امر، آنان هستند که باید کتاب ها و محصولات ما را دوست داشته باشند. تا به امروز با استقبال خوبی از جانب کودکان مواجه شده ایم، کودکان با کتاب هایی که در آن قهرمان قصه هستند، ارتباط خوبی برقرار می کنند. همان طور وجود عکس چهره آنها بر جلد کتاب تاثیرات بهتری بر آنان می گذارد. از طرفی افرادی که کتاب ها را از ما خریداری می کردند نیز بسیار رضایت داشتند، چراکه برای خرید سایر محصولات دوزلی بوک مجددا به ما مراجعه کردند.

استارتاپ شما به غیر از کتاب شخصی سازی شده چه محصولاتی را ارائه می دهد؟

محصولات دوزلی بوک شامل کتاب و لوازم التحریر است. از طرفی ما با همکاری استارتاپ جعبک توانسته ایم محصولات دیگری را نیز تولید کنیم که به عنوان جعبه های کاردستی مرتبط با کتاب هایمان به کار می رود. به طور مثال، جعبه ای که کودک از طریق آن می تواند با مشاغل مختلف آشنا شود، همچنین جعبه های دیگری وجود دارد که کودک با استفاده از ابزارهای خلاقانه موجود در آن می تواند محصولی را تولید کند، این موارد نمونه هایی از محصولات جعبک هستند. همان طور در حال همکاری با استارتاپ دیگری به نام مینیا هستیم که محصول عروسک جورابی را ارائه می دهد. روال هم بدین گونه است که پس از فروش عروسک جورابی به کودکان، آنها می توانند به وسیله کتابی که دارند نمایش عروسکی مورد علاقه خود را اجرا کنند. در حال حاضر فروشگاهی در بوستان آب‌ و آتش داریم که تمام موارد گفته شده در آنجا به صورت حضوری به فروش می رسند. کودکان در آنجا می توانند نمایش های عروسکی جذابی را تماشا کنند، نقاشی بکشند، کاردستی های مختلفی را بسازند و در نهایت اگه علاقه مند بودند کتاب و محصولات شخصی‌ سازی شده ما را خریداری کنند.

فروشگاه دوزلی بوک

به نظر شما چه اقداماتی در حوزه کودک به رشد و پرورش هر چه بهتر آن کمک می کند؟

از نظر من نظام تربیت کودک در دنیا دچار تحول شده است. امروزه اغلب افراد می دانند که کودک باید به تنهایی مسیر خود را پیدا کند، از این رو هر محصول و ابزاری که به کودک کمک کند تا بتواند فرآیند یادگیری را بهتر طی کند، پتانسیل خوبی را جهت برقراری ارتباط با کودکان دارد. به عنوان مثال، در کتاب فرفره جادویی داستان این گونه روایت می شود که کودکی در خانه تنها مانده است و آرزو می کند که ای کاش عروسک های او جان می گرفتند و با او صحبت می کردند، سپس فرفره ای جادویی را فوت می کند و عروسک هایش زنده می شوند. در طی داستان عروسک ها با یکدیگر دعوا می کنند و کودک به عنوان یک بزرگتر به آنها کمک می کند و سعی می کند عروسک ها را باهم آشتی دهد. این داستان علاوه بر تقویت قوه خیال پردازی کودک به صورت ناخودآگاه و غیر مستقیم مسائل آموزشی را به او می آموزد. نکته ای که در این میان وجود دارد این است که در حوزه کودکان کشور ما محصولی را ندارد که ایرانیزه شده باشد و به گونه ای با فرهنگمان تناسب داشته باشد. در واقع از نظر من در ایران برندی بزرگ و شناخته شده در حوزه کودک نداریم. این معضل بزرگی است و جای کار بسیاری دارد، چراکه حتی یک قهرمان ایرانی برای کودکان وجود ندارد، اگر شما به بازار نگاه کنید متوجه می شوید که همه محصولات موجود در بازار قهرمان های غربی و خارجی هستند. اگرچه ما در حال برگزاری جشنواره قهرمان من با همکاری ایران نوشت هستیم. جشنواره قهرمان من درواقع فراخوان طراحی محصول در حوزه کودک با شخصیت‌ های ایرانی است، مانند حاج قاسم سلیمانی، شهدای سلامت، شهدای هسته ‌ای و شخصیت ‌های اساطیری ایران. ما نیز با هدف ترویج قهرمان های ایرانی برای کودکان این جشنواره را برگزار کردیم.

از بازار رقبا و مزیت ‌های رقابتی خود برایمان بگویید.

استارتاپ دوزلی بوک دارای رقیب های داخلی و خارجی است. رقبای خارجی ما در کشورهای متفاوتی کار می کنند، در داخل کشور نیز تعدادی از تیم های خوب در حال فعالیت هستند. در خصوص مزیت رقابتی استارتاپمان می توانم بگویم ما پلتفرمی هستیم که انتشاراتی های مختلف از طریق ما می توانند کتاب های خود را شخصی سازی کنند، در حالی که رقبایمان این گونه نیستند. همچنین کتاب ‌های ما محوریت موضوعی و آموزشی دارند، در صورتی که اغلب محتوای محصولات رقبایمان به صورت هدیه و سرگرمی است. از سوی دیگر در کنار محصولاتی که داشتیم سعی کرده ایم محصولات متنوعی نظیر، دفتر و جعبک را داشته ‌باشیم. به طور کلی این بازار بسیار بزرگ است و تمام رقبای ما، در حقیقت شرکای کاری ما هستند و از نظر من، این بازاری است که رقابت آن در کنار رفاقت است. فردی که یک کتاب ‌داستان شخصی خریداری می‌کند، قاعدتا اگر رضایت داشته باشد در دفعات بعدی نیز به سراغ کتاب های شخصی سازی شده می رود. در این مسیر اگر کتاب تنوع محصولات ما محدود باشد، فرد به سراغ رقبا خواهد رفت و برعکس آن نیز امکان پذیر است.

دوزلی لند

برنامه شما برای رشد و توسعه دوزلی‌بوک چیست؟

ما درحال ساخت مجموعه ای به نام دوزلی ‌لند هستیم که تمام بازیگران حوزه کودک از جمله، دوزلی بوک نیز در این مجموعه حضور دارند. دوزلی ‌لند از بخش های متفاوتی تشکیل شده است، نظیر، بازی، آموزش، تولید محصول، تولید نمایش و فیلم. بدین صورت کودک زمانی که وارد مجموعه دوزلی لند می‌ شود با برنامه  های متفاوتی، مانند نمایش تئاتر، بازی و کلاس‌ های آموزشی آشنا می شود. هدف کلی دوزلی لند این است که بتواند در کنار والدین به کودکان کمک کند تا مسیر زندگی خود را بهتر دریابند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن