استارت آپ ها

تشکیل بانک اطلاعاتی استارت‌آپ‌های کشور

سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران از ضرورت همکاری میان استارتاپ‌ها سخن گفت تا کسب‌وکارهای نوآور نقس پررنگ‌تری در صادرات داشته باشند.


پیشران اقتصاد، نشست هم‌اندیشی مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران با استارت‌آپ‌ها برگزار شد؛ مهدی اقتصادی هدف از تشکیل این جلسه را ارائه راهکارهای عملیاتی برای رونق تولید و صادرات بخش استات‌آپ‌ها اعلام کرد.

سرپرست مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران گفت: باید بتوانیم از تمام ظرفیت‌های اتاق ایران و استارتاپ‌ها در حوزه نوآوری و شتابدهی صادرات استفاده کنیم. همچنین باید تلاش کنیم بخش نوآوری و شتابدهی با اقتصاد بخش سنتی و برعکس آن همراهی بیشتری داشته باشد. از طرفی با حمایتی که می‌توانیم در حوزه‌های مختلف از بانک‌ها بگیریم و با نگاهی که در بخش خصوصی وجود دارد، تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا شود.

اقتصادی گفت: می‌توانیم با تشکیل دبیرخانه‌ای جهت اجرای تفاهم‌نامه، نقش پررنگ‌تری در حوزه صادرات شرکت‌های نوآور داشته باشیم که مطمئناً سود و منفعت آن برای همه مردم ایران است.

احسان صفر نواده، نماینده شرکت دانش‌بنیان کاریز اعتماد گفت: مدتی هست که با مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات مشغول فعالیت‌های مشترک هستیم، به نظر من لازمه همکاری مشترک اول شناخت و در مرحله بعد فهم مشترک از طرفین است که به نظرم در بعضی زمینه‌ها این آغاز شده است.

او ادامه داد: در سال‌های قبل هیچ ارتباطی بین فعالان صادراتی حوزه نوآوری نبود اما در ماه‌های اخیر شاهد رشد این ارتباطات با حمایت مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات بودیم. یکی از رسالت‌های مهم این تفاهم می‌تواند ایجاد یک دید مشترک باشد و ما تلاش کنیم که سرمایه‌گذاری خصوصی را با محوریت اتاق و مرکز نوآوری و شتابدهی ایجاد کنیم.

بعد از آن براتی نماینده پست بانک گفت: قرار است که درباره تسهیلات‌دهی با شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها همکاری کنیم. پست بانک به‌عنوان بانک عامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که رسالت اصلی آن کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های است. می‌توانیم تا سقف ۵ میلیارد ریال تسهیلاتی در اختیار فعالان این حوزه قرار دهیم و یک سری خدمات دیگر که لازمه فعالیت‌شان هست را طبق تفاهم‌نامه و تعاملاتی که داریم به آن‌ها ارائه دهیم. پست بانک و بانک کشاورزی تنها بانک‌هایی هستند که منابع صندوق توسعه ملی را در اختیار دارند. همچنین یکی از خدمات دیگری که می‌توانند دریافت کنند صدور انواع ضمانت‌نامه‌های بانکی است.

بعد از آن سیدی مدیرعامل سروش گفت: برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها مهم‌ترین قسمت در کنار سرمایه، برای اینکه بتوانند خوشان را معرفی بکنند رسانه است. استارتاپ‌ها وقتی می‌خواهند شروع کنند در یک استان پایلوتی را انجام می‌دهند تا بتوانند توسعه پیدا کنند. آن کاری که ما می‌توانیم بکنیم این است که اگر ببینیم استارتاپ‌ها پتانسیل رشد و بین‌المللی شدن را دارند با آن‌ها همکاری می‌کنیم.

در ادامه این نشست سلطانی نائب رئیس اتاق مشترک ایران-گرجستان هم گفت: رسالت اتاق‌های مشترک توسعه روابط اقتصادی بین ایران و کشور هدف هست. شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها درصورتی‌که تفاهم‌نامه‌ای با مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات داشته باشند می‌توانند از خدمات مشاوره و بررسی بازار ما به‌صورت رایگان استفاده کنند.

بعد از آن اقتصادی گفت: حتماً تفاهم‌نامه‌ای را با همکاری ذی‌نفع‌ها جهت ارتقای سطح کیفی خدمات به کسانی در این حوزه فعالیت می‌کنند انعقاد خواهیم کرد.

در ادامه بهشتی از مرکز نوآوری مگاتک و شرکت مگا موج ایرانیان گفت: ما باید بتوانیم که سرمایه‌گذاران را متقاعد کنیم که این حوزه سودآور است و مشکل با شعار، خواهش و تمنا حل نمی‌شود. بخش کلیدی‌ای که باید روی آن کار شود بحث ورود سرمایه‌های بخش خصوصی به حوزه دانش‌بنیان است و پیش‌بینی می‌کنم که بیش از سه یا چهار سال برای این کار وقت نداریم و اگر این کار را نکنیم اقتصاد دانش‌بنیان با بودجه دولتی زمین می‌خورد یا اینکه به یک سازمان دولتی که تا ابد با بودجه دولتی اداره می‌شود تبدیل می‌شود.

بعد از آن اقتصادی گفت: این نشست‌ها باعث می‌شود خون جدیدی در رگ‌های این اکوسیستم جریان پیدا کند. در کل دنیا کمتر از ۱۰ درصد شرکت دانش‌بنیان و استارتاپی به بلوغ می‌رسند و کمتر از ۲ درصد آن‌ها به محصول صادراتی تبدیل می‌شوند. ما اول باید این فرهنگ را در دوستانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و می‌خواهند حمایت کنند ایجاد کنیم و برای فرهنگ‌سازی هم چاره‌ای جز برگزاری همایش، نمایشگاه، وبینار، سمینار و اطلاع‌رسانی نداریم. صنعت، دانشگاه و دولت اگر دست‌به‌دست هم دهند اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.

بعد از آن فرنام مدیر اجرایی رویدادهای انجمن کارگزاران تجاری گفت: هدف اصلی ما جریان‌سازی و شبکه‌سازی اقتصادی چه در ابعاد داخلی و چه در ابعاد خارجی هست. ما با همکاری‌ای که با شرکت ایروکسپو داریم خدماتی را در کنار نمایشگاه‌های تخصصی تعریف کردیم و آمادگی این را داریم که تسهیلات بسیار خوبی را در اختیار دوستانی که با مرکز نوآوری و شتابدهی همکاری دارند قرار دهیم.

فرشید شکرخدایی رئیس کمیسیون توسعه پایدار، محیط زیست و آب اتاق ایران هم گفت: فرصت‌هایی جهت همکاری وجود دارد از جمله فرصت ارتباط با صنعت نفت. در کمیسیون توسعه پایدار هم ما یک کارگروه مشترک با کمیسیون ICT داریم در حوزه استفاده از ICT برای توسعه پایدار که بیشتر اینترنت اشیا در آن مطرح است با همکاری سندیکای مخابرات شکل گرفته و من فکر می‌کنم حوزه ICT را می‌تواند به حوزه توسعه پایدار وصل کند.

در ادامه این نشست ولی بیگی، مشاور کمیسیون صادرات غیر نفتی و نماینده اتاق مشترک ایران – قزاقستان به تسهیل‌گری در حوزه شتابدهی اشاره کرد: با توجه به مأموریت‌هایی که به این اتاق‌ها داده شده است و با توجه به اینکه اتاق مشترک تفاهم‌نامه‌ای هم با مرکز نوآوری دارد درصدد هستیم که بتوانیم مشاوره‌های بازاریابی محصولات صادراتی ارائه کنیم و یک نمایشگاهی برپا شود تا بتوانیم با هزینه بسیار کم محصولات صادراتی که دارای پتانسیل بالایی هستند در آن جا عرضه کنیم.

او ادامه داد: اتاق مشترک ایران و قزاقستان می‌تواند در حوزه بازاریابی محصولات با توجه به شبکه‌سازی که در این کشور ایجاد کرده کمک کند به شرکت‌ها که طرف‌های مقابلش را پیدا بکند و یا در حوزه بحث برگشت ارز حاصل از صادرات که یکی از دغدغه‌های جدی شرکت‌ها بویژه شرکت‌های دانش‌بنیان است و با توجه به اینکه سابق بالایی هم ندارند می‌تواند کمک شایانی بهشون داشته باشد.

او تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی ما این است که اقلام صادراتی ما خیلی رشد محور نیستند یعنی کمکی به رشد اقتصادی کشور نمی‌کنند و قطعاً محصولاتی با ارزش افزوده بالا تسریع می‌کند رشد اقتصادی مارو.

بعد از آن اسدی از گروه کسب‌وکارهای نوین آن و آکادمی آنسو زیر مجموعه هولدینگ زرین گفت: با توجه به اینکه بسیاری از این استارتاپ‌ها برای قرار گرفتن در بازار بین‌الملل نیاز به آموزش و ترید شدن دارند یعنی فناوری‌هایی دارند که به درد بازار بین‌الملل می‌خورد ولی از خیلی جهات دیگه آمادگی حضور در بازارهای بین‌المللی را ندارند و آماده قرار گرفتن روبرو سرمایه‌گذارهای بین‌المللی نیستند از این جهت دوره‌های تخصصی زیر مجموعه آکادمی ما شکل گرفته است.

در ادامه این نشست محمد کاظمی، استاد دانشکده کارآفرین دانشگاه تهران هم گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در دنیا دو مسیر طی می‌کنند ولی این پارادوکس در کشور حل نشده؛ اولین کاری که اتاق باید انجام دهد اینکه کسب‌وکارهای حوزه دانش‌بنیان را کمک کند تا از ابتدا به بین‌المللی شدن فکر کنند. نبود قطب نما باعث هدر رفتن شرکت‌های داشن بنیان و هدر رفت منابع می‌شود.

در ادامه اقتصادی گفت: حدود ۶۱۰۰ استارتاپ داریم که قرار است که به‌صورت بانک اطلاعاتی کامل در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن