پیشران ها

موجی که توجه رهبر انقلاب به کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد کرد

حضور نماینده‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال در دیدار مقام معظم رهبری با تولیدکنندگان و صنعتگران واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.


پیشران اقتصاد، در دیدار تولیدکنندگان و فعالان صنعتی با رهبر انقلاب در بهمن‌ماه، یک نماینده از شرکت های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال ، صحبت کرد.

حضور نماینده ای از شرکت های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال در این دیدار واکنش های زیادی را به همراه داشت و اغلب این اتفاق را نشان از توجه جدی مقام معظم رهبری و مسوولان به این بخش از اقتصاد تفسیر کردند.

در گزارشی که محمد خلج قاسم‌ آبادی، مدیرعامل گروه اسنپ از وضعیت این بازار ارائه کرد از وجود ظرفیت فوق‌العاده‌ برای ایجاد اقتصاد پایدار در این حوزه در کشور صحبت کرد و ایجاد موج جدید اشتغال زایی حداقل دو برابری را نوید داد.
در این گزارش، همچنین از نقش مهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی و هدف گذاری رسیدن به سهم ۱۰ درصدی برای اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی صحبت شد.

جلوگیری از مهاجرت نخبگان به خارج از کشور در عین فراهم شدن زمینه مهاجرت معکوس نخبگان به کشور با شناسایی و دعوت از نخبگان ساکن در خارج از کشور از دستاوردهای این بخش اعلام شد.

در این جلسه به نمایندگی از شرکت‌های فعال و پیشران حوزه اقتصاد دیجیتال، آمادگی آنها برای همکاری با دستگاه‌های اجرایی در زمینه هم‌افزایی بین فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال برای ارائه راهکارهای تکمیلی برای حل مشکلات، بهبود وضعیت حمل و نقل مسافر بین شهری، بهبود وضعیت حمل بار سبک و نیمه سنگین با استفاده از روش های حمل و نقل جاده ای، هوایی، دریایی و ریلی؛ تامین زنجیره لجستیکی برای رشد حوزه های کشاورزی و تولیدی کشور و هوشمند سازی حوزه بهداشت و درمان از طریق ایجاد نسخه الکترونیکی، پزشکی از راه دور و پرونده الکترونیک سلامت اعلام شد.
محمد خلج قاسم آبادی مدیرعامل گروه اسنپ در گفت وگو با خبرنگار فارس، درباره حضور خود در این دیدار می گوید: حضور نماینده ای از شرکت های دانش بنیان یا شرکت های فعال در اقتصاد پلتفرمی کشور که از اجزای اقتصاد دیجیتال هستند در این مراسم نشان دهنده این بود که این مدل کسب و کارها جایگاه پیدا کرده اند تا در کنار صنایع بزرگ و تولید کنندگان بزرگ حضور پیدا کنند.

وی گفت: اصل موضوع دستاورد بسیار بزرگی که با تلاش جمعی فعالان این حوزه حاصل شده و نمود پیدا کرده است تا در فرصت دیداری که با مقام معظم رهبری فراهم شد حداقل یک نقش را ایفا کنند و یک سهم را به خود اختصاص دهند.

خلج گفت: این حضور نشان دهنده دیده شدن فعالان این کسب و کارها توسط مسئولین کشور است که به معنی دستیابی به جایگاه های بهتر و آینده حوزه در کشور خواهد بود که معتقدم به درستی هم به مقوله اقتصاد دیجیتال در کشور توجه شده است.

مدیرعامل گروه اسنپ یادآور شد: البته مقام معظم رهبری در دیدار های اخیری که داشتند تاکید کردند که شرکت های دانش بنیان در عرصه اقتصاد دیجیتال کشور، پرچمدار توسعه کشور هستند و رویکرد مثبتی را نسبت به این شرکت ها دارند.

وی درباره نتایج این دیدار، گفت: در این جلسه به دو نکته به خوبی پرداخت شد؛ نخست، بخشی از اکوسیستم اقتصاد دیجیتال که شرکت ها و دستگاه های دولتی هستند که هنوز از ابزارهای دیجیتالی استفاده نکردند (به نوعی اقتصاد دیجیتالی شده را توسعه نداده اند) و با روش‌های غیر فناور کار می کنند و مقام معظم رهبری در این باره به وزارت نفت اشاره کردند و گفتند چه خوب است که این وزارت خانه هم از فناوری استفاده کند. همچنین یکی دیگر از بخش های اقتصاد دیجیتال زیرساخت مورد نیاز برای اقتصاد دیجیتال است و همان اپراتورها، اینترنت نرم افزار و سخت نرم افزار هستند، این زیرساخت ها تا حدی شکل گرفته اند و اکنون انتظار می رود که دیگر بخش‌های اقتصاد کشور به این اجزا بپیوندند و زنجیره را تکمیل کنند.

خلج ادامه داد: نکته دومی که در این دیدار به خوبی بیان شد تاکید مقام معظم رهبری بر عدم دخالت دولت در این بازار بود. ایشان در عین حال تاکید داشتند که بحث نظارتی دولت باید پابرجا باشد. این موضوع هم نکته مهمی بود که امیدواریم پیرو این نکته در بخش خصوصی شاهد پشتیبانی و حمایت ها باشیم و در مواردی هم که نیاز به فراهم کردن بستر توسط دولت است این اتفاق شکل بگیرد.
همچنین رضا الفت نسب سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی هم در گفت وگو با خبرنگار فارس، حضور نماینده ای از بخش اقتصاد دیجیتال در کشور را اتفاق بسیار خوب و مبارکی توصیف کرد.

وی توضیح داد: این‌که در چنین دیداری، نماینده بخش اقتصاد دیجیتال حضور داشته است و جزء سخنرانان مراسم بوده است، اتفاق بسیار خوبی است و نشان دهنده این است که به اقتصاد دیجیتال توجه شده است و موضوع اقتصاد دیجیتال به تدریج برای حاکمیت همه مهم شده است.

سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی افزود: قبل از اینکه سخنرانی آقای خلج در جلسه دیدار مقام معظم رهبری تولیدکنندگان و صنعتگران را بشنویم با دوستان در اتحادیه صحبت می‌کردیم و همه از اینکه نماینده این بخش از کسب و کارها در این مراسم حضور داشته است ابراز تعجب می کردند.

الفت نسب اضافه کرد: البته که اکوسیستم اقتصاد دیجیتال، اکو سیستم خاصی است که حتی یکی از ایرادات آن است که همیشه مشغول کار خودش است تا بتواند هر روز تجارت خود را ارتقا دهد و خدمات خود را در سطح بیشتری از جامعه گسترش دهد و چندان به موضوعات بیرونی توجه ندارد. اما به شخصه با توجه به حضورم در اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی و اینکه در حاکمیت هم حضوری داشته ام برداشت ام من این بود که با این اتفاق موج بزرگی در اقتصاد دیجیتال رخ داده است.
حسین اسلامی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران هم در گفت وگو با خبرنگار فارس، می گوید: اتفاق بسیار مثبتی که در این حضور رخ داد طرح نمای کلی فضای این اقتصاد در کشور از زبان یکی از اعضای صنف بود.

وی گفت: اینکه مدیرعامل اسنپ به عنوان نماینده اقتصاد دیجیتال در حضور مقام معظم رهبری صحبت کردند و جزء نفرات اول و دوم بودند که صحبت می کردند، نسبت به دیدار دو سال قبل، حضور و بروز اقتصاد دیجیتال را بیشتر کرد.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران گفت: البته مقام معظم رهبری سال‌ها است که از فضای دانش بنیان با ادبیات شرکت های دانش بنیانی حمایت می کنند و به مسائل آنها آگاه هستند.

وی اضافه کرد: اما فضای اقتصاد دیجیتال فضایی است که در کشور آینده بسیار درخشانی را برای آن متصور هستیم و وجود صرفا یک نماینده نمی تواند ابعاد مختلف این فضا را را بازگو کند. امیدواریم که در دیدارهای بعدی تعداد نمایندگان این حوزه بیش از پیش شود.

اسلامی اظهارداشت: معتقدم که نکته مثبت این حضور این بود که تقریباً نمای کلی از فضای اقتصاد دیجیتال در کشور به نوعی از زبان آقای خلج مطرح شد و لازم است که بیش از پیش به این موضوعات بپردازیم.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن