فناوری و نانو

وابستگی ایران به اقلام زیستی به صفر رسید

از جمله حوزه‌های فناورانه‌ای که ایران را به کشوری پیشرو در جهان بدل کرده، عرصه زیست‌فناوری است.


به گزارش پیشران اقتصاد به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حوزه‌ای که می تواند بازاری برابر با فروش نفت داشته باشد و محققان ایرانی در این عرصه با ثبت اختراعات و فعالیت در شرکتهای دانش بنیان و خلاق این حوزه خوش درخشیدند و آمارهای خوبی برای ایران در سطح جهانی ثبت کردند. جوانانی که با تلاش و بدون هیچ وابستگی به بازار جهانی توانستند واردات در زمینه تامین اقلام دارویی، درمانی، تشخیصی و تجهیزات کاربردی در حوزه زیست فناوری را به عددی برابر با صفر برسانند.

یکی از حامیان اصلی این شرکت ها طی چند سال اخیر، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری است. مجموعه‌ای که در کنار شرکت های دانش بنیان و خلاق ایستاد و ریسک بسیاری از شکست‌ها را پذیرفت تا این مجموعه ها با خاطری جمع و دلی قرص به پژوهش های علمی و تولید محصولات فناورانه خود بپردازند.

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری درباره این تلاش ها، گفت: در سال جدید تلاش می کنیم که وابستگی ایران در زمینه تامین اقلام دارویی، درمانی، تشخیصی و تجهیزات کاربردی در حوزه زیست فناوری را از بازار متغیر جهانی کاهش محسوس یابد.

وی افزود: زیست فناوری در ایران در موقعیتی قرار گرفته که دستاوردهای آن به طور مشهود و محسوسی قابل دیدن است. به طور مثال در روزهای شیوع کرونا؛ وقتی همه دنیا با مشکلات جدی در زمینه تامین و تولید کیت تشخیصی مواجه بودند، شرکت های دانش‌بنیان ایرانی ظرف ۳ ماه توانستند این تجهیزات را تولید و عرضه کنند.

به گفته قانعی، این کیت‌های تولیدی داخلی، با کیفیت بالایی تولید شدند و بسیاری از کشورها نیز خواهان این محصولات بودند. تولیداتی که علاوه بر نیازهای داخلی، به بازارهای جهانی هم عرضه شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وضعیت ایران در حوزه واکسن را خوب ارزیابی کرد و گفت: ابتدای سال گذشته شرایط ایران در زمینه واکسن کرونا بسیار نامطلوب بود. کشورهای تولیدکننده این محصول، با وجود دریافت پول، هیچ واکسنی به ایران ندادند و برخی برای تزریق واکسن راهی کشورهای همسایه شده بودند.

وی ادامه داد: این موضوع در رسانه ها مطرح و برای ایران که کشوری پیشرو در زمینه زیست فناوری است، بسیار تبعات بدی داشت. اما بلافاصله شرکت های دانش بنیان به این حوزه ورود و چندین نوع واکسن ایران ساخت را به شکلی کاملا بومی تولید کردند.

قانعی به مشکلات تامین داروی کرونا نیز اشاره کرد و گفت: زمانی بود که آمریکا تنها تولیدکننده داروی اکتمرا بیماری کرونا در دنیا بود؛ اما ایران با کمک شرکت های دانش بنیان موفق به تولید داروی مونوکلونال آنتی بادی با متد پیشرفته زیستی کردند تا ایران به دومین تولیدکننده داروی کرونا در دنیا تبدیل شود.

 دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه سبد داروهای زیستی در کشور متنوع تر شد، بیان کرد: یکی از دستاوردهای مهمی که طی این سال ها به دست آمد، افزایش تعداد داروهای زیستی تولید داخل بود. به گونه ای که تعداد آنها در حال حاضر به ۲۸ قلم دارو رسیده است.

قانعی دستاوردهای ایران در حوزه تشخیص، درمان، کشاورزی، غذایی و آبزیان را هم بسیار مطلوب دانست و اظهار کرد: ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدامات موثری برای توسعه این حوزه ها آغاز کرده است که اگر به نتیجه درست برسد تا ۴ سال آینده می تواند به کاهش ۳/۱ میلیارد دلاری خروج ارز از کشور منجر شود.

وی حمایت از اشتغالزایی در زیست بوم فناوری و نوآوری را دیگر تلاش ستاد در سال جدید برای تحقق شعار امسال با عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین دانست و بیان کرد: از همه ظرفیت های موجود در کشور برای رونق دادن به اشتغال آفرینی در حوزه زیست فناوری استفاده می کنیم و همه سعیمان این است که این کار در حد شعار و حرف باقی نماند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن