پیشگامان

دریافت مجوز ثبت اختراع برای ۲ طرح پزشکی بین‌المللی

رییس دپارتمان دانشجویی مرکز تحقیقات جراحی مغز و اعصاب عملکردی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از ثبت ۲ اختراع توسط پژوهشگران این دانشگاه توسط معاهده همکاری پی سی تی( PCT ثبت اختراع جهانی) خبر داد.


پیشران اقتصاد، دکتر میثم اخلاق دوست درمورد ثبت ۲ اختراع توسط پژوهشگران مرکز تحقیقات جراحی مغز و اعصاب عملکردی این دانشگاه اظهار داشت: اختراع “ماسک اینترانازال ضد ویروس کرونا” و ” کانال هدایت عصبی نانوالیافی دو طرفه” در دسامبر ۲۰۲۱ (دی ماه ۱۴۰۰) و آوریل ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) به همت پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در معاهده همکاری PCT ثبت شد.

وی افزود: اختراع “ماسک اینترانازال ضد ویروس کرونا” که با شماره WO۲۰۲۲۰۷۰۲۱۷A۲ در معاهده همکاری PCT ثبت شده است، پیش از این در مسابقات بین المللی اختراعات و نوآوری‌های سوئیس برنده مدال نقره جهانی در جولای ٢٠٢١ شد.

به گزارش ایرنا، PCT یک معاهده جهت ثبت اختراع بین المللی است که سیستمی را برای تسلیم اظهارنامه های بین المللی اختراع در اختیار متقاضیان قرار می دهد و به آنها اجازه می دهد که براساس یک اظهارنامه بین المللی واحد برای کسب گواهی ثبت اختراع (پتنت) در کشورهای مختلف اقدام نماید.

PCT مسیر کسب حمایت از اختراع را در کشورهای مختلف کوتاه تر کرده و آن را برای:۱) استفاده کنندگان از این سیستم و ۲) ادارات ملی ثبت اختراع، کاراتر و اقتصادی تر می سازد.

رییس دپارتمان دانشجویی مرکز تحقیقات جراحی مغز و اعصاب عملکردی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی هدف از طراحی این اختراعات را رفع مشکلات ناشی از استفاده انواع ماسک های تنفسی در دوران کرونا عنوان کرد.

اخلاق دوست خاطرنشان کرد: این محصول هنگام استفاده درون بینی افراد قرار می‌گیرد، بنابراین ضمن مشاهده صورت و لبخند افراد که در همه گیری کرونا زیر ماسک ها محو شده بود، امکان لب خوانی نیز برای ناشنوایان فراهم می شود.

به گفته وی ماسک مذکور داخل بینی قرار گرفته و در دم و بازدم فیلتراسیون هوا را انجام می‌دهد اما حتما باید تنفس فرد از طریق بینی انجام شود همچنین درصورت استفاده از این ماسک در مبتلایان به کرونا، هوای بازدمی بیمار تصفیه شده و خطر انتشار ویروس و امکان ابتلای اطرافیان ‌کاهش پیدا می کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، این پژوهشگر دانشگاه در ادامه با بیان این که  اختراع به درمان آسیب‌های عصبی محیطی (PNIs)، از طریق یک مجرای هدایت عصبی برای بازسازی اعصاب محیطی کمک می کند، توضیح داد: این مدل روشی برای ساخت یک مجرای هدایت عصبی زیست سازگار و زیست تخریب‌پذیر برای درمان آسیب‌های عصبی محیطی است.

اخلاق دوست درمورد کاربردهای صنعتی این اختراع توضیحاتی درباره ساختار مهندسی افت، تجهیزات پزشکی و ایمپلنت آن ارایه داد و افزود: همچنین سیستم نمونه ای برای ساخت مجرای هدایت کننده عصبی نانوالیافی، برای ساخت داربست‌های نانوالیافی دیگر به عنوان ایمپلنت برای تاندون‌ها، رباط‌ها و عروق آسیب دیده قابل استفاده است.

وی همچنین گفت: این دو اختراع توسط دانشگاه و با هدف ارتباط بیشتر با صنعت و رفع نیازهای مختلف حوزه پزشکی کشور به ثبت رسیده است.

رییس دپارتمان دانشجویی مرکز تحقیقات جراحی مغز و اعصاب عملکردی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به فعالیت های مرکز تحقیقات جراحی مغز و اعصاب عملکردی این دانشگاه اشاره و عنوان کرد: این مرکز تحقیقاتی به عنوان مرکزی پیشرو در زمینه ثبت اختراع ملی و بین المللی فعالیت می کند و بستر مناسبی برای فعالیت های پژوهشی تجربی و کاربردی پژوهشگران فراهم کرده است.

اخلاق دوست با تاکید بر اهمیت افزایش فعالیت های پژوهشی در حوزه های بین المللی با هدف ارتقای تجاری سازی اختراعات، آمادگی این دانشگاه را برای همکاری و مشارکت محققان مرکز تحقیقات جراحی مغز و اعصاب عملکردی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با هدف راهنمایی و مشارکت با دانشجویان اعلام کرد.

براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ماسک اینترانازال ضد ویروس کرونا به صورت کار مشترک دکتر علیرضا زالی استاد و عضوهیات علمی دانشگاه، دکتر میثم اخلاق دوست پژوهشگر تحقیقات جراحی مغز و اعصاب عملکردی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و با همکاری نیوشا آرنگ، آتوسا هاشمی، پوریا داودی، ایلیا مهریزی و فاطمه زهرا هاشمی به ثبت رسیده است.

“کانال هدایت عصبی نانوالیافی دو طرفه” نیز با تلاش دکتر زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در دسامبر ۲۰۲۱ در معاهده همکاری ثبت یا  PCT به ثبت رسیده است.



    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن