پیشران ها

کارگروه‌های ۱۲گانه تخصصی تحقیقات و فناوری چه خواهندکرد؟

نشست مقدماتی گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور با طرح کلیات برنامه ها و فعالیت‌های کارگروه های ۱۲ گانه تخصصی تحقیقات و فناوری برگزار شد.


به گزارش پیشران اقتصاد، پیش از برگزاری گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۲ کارگروه تخصصی در این حوزه تعریف شد و از معاونین جهت مشارکت در هر کارگروه دعوت به عمل آمد.

کارگروه‌های تشکیل‌شده در این نشست، شامل با عناوین  استراتژی‌های ایده‌پردازی و خلق ارزش در تحقیقات و فناوری سلامت، برنامه‌های مرتبط با مدیریت و استفاده بهینه از مالکیت فکری در حوزه سلامت، راهکارهای اجرایی انتقال فناوری در دانشگاه های علوم پزشکی، راهکارهای ارتقای کمی و کیفی مقالات حوزه علوم پزشکی، راهکارهای استفاده از ظرفیت موسسه نیماد در توسعه تحقیقات و فناوری مسئله محور، راهکارهای افزایش طرح های تحقیقاتی اثرگذار، راهکارهای توسعه و ارتقای تحقیقات و فناوری دانشجویی، راهکارهای مبتنی بر ساماندهی و اثربخشی منابع علمی، علم سنجی و نشریات علوم پزشکی کشور، راهکارهای مدیریت و تخصیص بهینه منابع مالی تحقیقات و فناوری سلامت، روش های موثر و راهکارهای اجرایی تجاری سازی فناوری سلامت، روشها و راهکارهای کارا در توسعه صادرات محصولات دانش بنیان سلامت و اخلاق در تحقیقات زیست پزشکی هستند.

دکتر یونس پناهی در این جلسه اظهار کرد: در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت فرمت پروپوزال فناور محور و دانش محور تهیه شود و هیچ محدودیت در حمایت از تحقیقات دانشجویی نداریم.

دکتر پورفرضی؛ مسئول کارگروه راهکارهای توسعه و ارتقای تحقیقات و فناوری دانشجویی، در این نشست با بیان این‌که دانشجویانی که فارغ التحصیل می‌شوند باید در حوزه پژوهش به کار گمارده شوند، پیشنهاد داد: دوره‌های آموزشی اختیاری برای دانشجویان در نظر گرفته شود. در حال حاضر نیاز مبرم به برقراری تبادل تعاملات بین دانشجویان و اعضای هیات علمی داریم.

دکتر رضایی کیخایی؛ مسئول کارگروه راهکارهای افزایش طرح های تحقیقاتی اثرگذار، گفت: متاسفانه رقابت اشتباه بر تولید مقاله باب شده است کارگاه‌های دانشجویی بسیار خوبی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شده که باعث امیدواری است هدف ما این است که روزنه امیدی را برای دانشجویان روشن کنیم.

وی با بیان این‌که دستوری نمی‌توان تحقیقات کاربردی کرد و فناوری را رشد داد، عنوان کرد: در وهله اول باید ارتباط دانشگاه با صنعت را برقرار کنیم و از سوی دیگر باید نگاه بین المللی داشته باشیم همایش و گردهمایی‌ها را با حضور دانشجویان بین المللی و حتی از استان‌های دیگر برگزار کنیم مهم‌ترین مسئله باز کردن مسیرهای تعامل است.

رضایی با بیان اینکه هزینه سلامت برای مردم بالاست، گفت:  باید پژوهش‌هایی انجام شود که این هزینه سلامت را کاهش دهد و هزینه‌های صرف‌شده شده پژوهش را هم توجیه کند برای افزایش اثرگذاری طرح های تحقیقاتی باید ارتباط بین سازمان ها و مراکز تحقیقاتی و مدیران و مسئولان تصمیم گیری را برقرار کنیم.

سپس دکتر ساقی از کارگروه ایده پردازی و خلق ارزش در تحقیقات و فناوری سلامت گفت: باید ریل گذاری جدیدی انجام شود به دنبال اهداف  و متغیرهای جدید هستیم قوانین موجود و آموزش ها با شعار و اهداف نوین همخوانی ندارد.

همچنین دکتر مهرپرور؛ مسئول کارگروه برنامه‌های مرتبط با مدیریت و استفاده بهینه از مالکیت فکری در حوزه سلامت اظهار کرد: هم اکنون اختراع هم منحصر به مجوز ثبت اختراع شده است باید راه‌هایی برای ادامه اختراع پس از ثبت آن پیدا کرد.

در ادامه دکتر بیرودیان؛ مسئول کارگروه اخلاق در تحقیقات حوزه سلامت گفت: پژوهشی که مسئله محور نباشد و به حساسیت های اجتماعی توجه نکند اخلاقی نیست مسئله محوری و اخلاق محوری هم راستای هم هستند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر عباس نجاری با بیان اینکه در حوزه ساماندهی و اثربخشی منابع علمی علم سنجی و نشریات علوم پزشکی کشور به همکاری شرکت‌های دانش بنیان احتیاج داریم، گفت: باید شبکه ای ایجاد شود از شرکت های دانش بنیان تا در راستای رفع نیازهای این حوزه اقدامات موثری انجام شود.

وی افزود: ترجمان دانش خدمتی است که به درستی انجام نمی شود باید آسیب‌شناسی شود که چرا محتوای پژوهشی را به درستی عرضه نمی‌شود.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن