اختصاصی پیشراندانش بنیان

استفاده دانش بنیان از گیاهان بومی ارسباران برای درمان بیماری ها

شرکت شفا پژوهان سبز با استفاده از تسهیلات صندوق پژوهش و فناوری ارس موفق به راه اندازی ایده جهان دارویی در آذربایجان شرقی شده است.


مدیر عامل شرکت شفا پژوهان سبز در گفتگو با پیشران اقتصاد از جهش گرفتن تولید شرکت با نگاهی نو به ظرفیت های بومی استان، گفت: این شرکت با تغییراتی داخلی و با توجه به تمایل مردم به سمت استفاده از فراورده های گیاهی به سمت استفاده از دارو های کم خطر گیاهی رفت.
دکتر حسین لطفعلی زاده افزود: از طرفی چون کشور ما و به خصوص استان ما زیستگاه بعضی از گیاهان دارویی است، تمرکز ما بیشتر روی گونه های بومی بود و با بهره گرفتن از این ظرفیت به کارمان سرعت دادیم و روی یک سری از گیاهان خاص تمرکز بیشتری داشتیم.
وی اظهار کرد: امروز تولید و عرضه داروهای گیاهی با منشا برخی از این گیاهان بومی اختصاصا در اختیار ماست و ما در این حوزه در سطح کشور پیشرو هستیم.
لطفعلی زاده در خصوص تولیدات ویژه این شرکت گفت: شرکت ما با تولید یک سری دارو هایی که پایه گیاهی دارند به صورت یک شرکت دانش بنیان مطرح شده است. از جمله آن دارو ها داروی ضد سوختگی و داروی ضد زخم بستر است.
وی تاکید کرد: این دارو ها در شرکت ما بر پایه ترکیبات گیاهی تولید می شود که در نوع خود در کشور بی نظیر است.
مدیر عامل شرکت شفا پژوهان سبز در ادامه گفت: امروز مرحله ابتدایی کار سپری شده و در مسیر تولید انبوه قرار گرفته ایم. مجموعه ما در حال حاضر روی گیاه رازک فعالیت می کند و در این زمینه قدم های مثبتی برداشته ایم. رازک از گیاهان وحشی و بومی منطقه است و در جنگل های ارسباران رشد می کند.
دکتر لطفعلی زاده در ارتباط با پیوستن شرکت به مجموعه های دانش بنیان کشور گفت: ما از بین گیاهانی که با شرایط کشاورزی استان سازگاری دارد انتخاب می کنیم و روی ترکیبات گیاه کار می شود. همین نگاه از زمینه های رشد شرکت و باعث پیوستن شرکت به مجموعه های دانش بنیان کشور بود.
وی درباره افق صادراتی شرکت گفت: ما با تمرکز بر گیاهان بومی منطقه با محوریت گیاه رازک که تولیدی اختصاص و در اختیار شرکت است و البته یک سری گیاهان دیگر محصولاتی را تولید می کنیم که در راستای درمان بیماری ها است یا ترکیباتی تولید می شود که در صنعت داروسازی و ترکیبی یا در تولید مواد غذایی مورد استفاده است.
دکتر لطفعلی زاده افزود: چون تولید این عصاره در کشور انجام نمی شد این محصول وارداتی بود و از خارج از کشور می آمد که ما در قدم اول هدفمان این است که این تولید را بومی کنیم. قدم بعدی صادرات این عصاره و عصاره های گیاهان بومی کشور است.
مدیر عامل شرکت شفا پژوهان سبز درباره چالش های کار افزود: ما برای مواد اولیه نیاز به واردات نداریم ولی در مورد یک سری مواد شیمیایی و یک سری ادوات آزمایشگاهی که بتوانیم بحث های کنترل کیفی داشته باشیم، متاسفانه وابسته به خارج از کشور هستیم و با توجه به اتفاقاتی که در سال های اخیر افتاده واردات کم یا گران قیمت تر شده و متاسفانه ما و بسیاری از فعالان صنعت را رنج می دهد. این مسائل سرعت تولید را کم می کند.
لطفعلی زاده در ارتباط با روند تامین اعتبار لازم برای مجموعه اش گفت: ما ابتدا یک سری از کارها را بر اساس پایه های مالی شرکت انجام دادیم از جمله تحقیقاتی که در مزرعه شرکت داریم. به مرور امکاناتی تهیه کرده ایم و پایه کارهای تحقیقاتی را توسعه دادیم. ولی برای وارد کردن محصول به بازار مصرف چه در بحث گیاهان دارویی و چه در مورد خود داروها نیازمند پشتیبانی بودیم و هستیم.
وی در مورد تسهیلات صندوق پژوهش و فناوری ارس نیز گفت: خوشبختانه با یک پروژه که به ستاد توسعه گیاهان دارویی و بخش مربوطه در مجموعه ریاست جمهوری ارایه کردیم مورد توجه قرار گرفتیم و با حمایت صندوق پژوهش و فن آوری ارس با مبلغ ۱۵۰میلیون کشت رازک را در مزرعه شرکت توسعه دادیم و امکان تکثیر و تولید انبوه این گیاه اجرایی شد تا برای گام بعدی که فراوری این محصول است قدم برداریم.
گفتنی است، شرکت شفا پژوهان سبز از سال ۱۳۸۳ با ایده جهان دارویی و داروهای گیاهی در استان آذربایجان شرقی تاسیس شد. شفا پژوهان سبز در ۱۰ سال اخیر دوره ای آرام، کم فعالیت، همراه با تحقیق و تولید داشت. اما در چهار سال اخیر روند کار شرکت با تغییراتی شتاب گرفته و این مجموعه با تولید و عرضه گیاهان دارویی متنوع مورد توجه قرار گرفته است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن