دانش بنیان

بومی سازی مودم نسل پنجم

مودم نسل پنجم (۵G) به همت متخصصان یک شرکت دانش بنیان در ایران بومی‌سازی و برای رفع نیاز داخل به بازار عرضه شد.


به گزارش پیشران اقتصاد، با توجه به گسترش روزافزون شبکه های مخابراتی و ورود فناوری‌های پهن باند موبایل و ثابت، شرکت دانش بنیان «موج آینده فرافن» با ورود به این عرصه به طور ویژه روی راهکارهای پیشرفته این حوزه متمرکز شده است.

در حال حاضر، این شرکت تجربه و توانمندی پیاده سازی راهکارهای فناوری اطلاعات و مخابرات در زمینه راهکار کامل پیاده سازی و ارایه سرویس اپراتورهای مجازی موبایل MVNO، راه کار مدیریت و بهینه سازی محتوا شامل Web Caching و CDN، راهکار پیشرفته مدیریت ترافیک DPI، سامانه های نرم افزاری Billing ،OCS و AAA ارایه دهندگان سرویس، راهکار مدیریت ترمینال  شامل ACS و MDM در شبکه های پهن باند موبایل و ثابت و نیز طراحی و تولید نرم افزارهای سفارشی در حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات سازمانی در کشور را دارد.

این شرکت به تازگی توانسته با همت متخصصان خود مودم نسل پنجم (۵G) را طراحی و در دومین نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات و ارتباطات کیتکس (KITEX) در جزیره کیش را با حضور ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رییس مرکز ملی فضای مجازی و محمدامین آقامیری معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات رونمایی کند.

میثم آرش مقدم مدیر تحقیق و توسعه بخش سخت افزار شرکت دانش بنیان موج آینده فرافن در خصوص این فناوری در گفت و گویی گفت:‌ فناوری ۵G موسوم به نسل پنجم تلفن همراه، با توجه به قابلیت‌های منحصر بفرد خود از جمله ۱۰۰ برابر شدن ظرفیت ترافیکی (Mbit/s/m۲) در عین افزایش ۲۰ برابری سرعت پیک و افزایش ۱۰ برابری سرعت کاربر و کاهش تاخیر شبکه به ۰.۱ تکنولوژی LTE موجب تحولی چشمگیر در ابعاد زندگی بشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه راه اندازی این شبکه در کشور ما نیز با توجه به فناوری موجود به زودی انجام خواهد شد، گفت:‌ یکی از محصولات پر استفاده و مورد نیاز این شبکه در بخش FWA «مودم روترهای خانگی ۵G» خواهد بود؛ بنابراین نظر به تجربه‌های قبلی در خصوص مودم های ۴G در زمستان ۱۳۹۹، طراحی اولین مودم بومی ۵G کشور در دستور کار این واحد قرار گرفت.

این فعال دانش بنیان ادامه داد:‌ مودم روتر طراحی شده از آخرین فناوری های بکار رفته در مودم و گوشی‌های موبایل مورد استفاده در ۵G برخوردار است. برای مثال این مودم از اینترفیس WIFI ۶، پورت شبکه با سرعت ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰Mbps و درگاه USB۳.۱ به منظور انتقال داده با سرعت حداکثر ۱۰Gbps بهره می برد. همچنین این مودم روتر علاوه بر پشتیبانی از باندهای فرکانسی نسل پنجم یعنی n۷۷,n۷۸,n۷۹ ، از هر دو تکنولوژی FDD و TDD و تمام باندهای فرکانسی مورد استفاده در اپراتورهای شبکه نسل چهارم شامل ۱۸۰۰  ، ۲۱۰۰  ، ۲۶۰۰ و ۳۵۰۰ نیز پشتیبانی می کند.

آرش مقدم گفت:‌ این محصول قابلیت ارایه حداکثر سرعت دانلود ۴Gbps در اتصال به شبکه ۵G و حداکثر سرعت دانلود ۲Gbps در اتصال به شبکه ۴G دارد که مشابه یا بالاتر از محصولات مشابه خود است. با توجه به اینکه در کشور ما همانند بسیاری از کشورهای دیگر به منظور راه اندازی شبکه نسل پنجم در ابتدا از معماری Non stand alone که شامل شبکه Core نسل چهارم و شبکه دسترسی نسل پنجم است، استفاده می‌شود و به تدریج معماری Stand alone مورد استفاده قرار می‌گیرد، مودم طراحی شده از هر دو معماری اشاره شده پشتیبانی می‌کند.

وی یادآور شد: ما قبل از شروع فاز اجرایی و شروع طراحی یک فاز مجزا به منظور مطالعه و بررسی بازار، مشخصات فنی مودم‌های طرح در دنیا، تراشه‌های مطرح نسل پنجم، برنامه اپراتورهای داخلی در خصوص باندهای فرکانسی و معماری و مراحل بهره برداری از این شبکه را در نظر گرفتیم و امروز می توانیم بگوییم که محصول طراحی و تولید شده از حیث قیمت و مشخصات فنی می تواند با محصولات مطرح تولید شده توسط وندورهای صاحب نام خارجی رقابت می کند.

مقدم درباره موانع و چالش هایی که در پروسه طراحی و تولید این محصول وجود دارد، گفت:‌ یکی از مهمترین چالش‌ها در انجام این طراحی، برقراری ارتباط با سازنده‌های معتبر تراشه در دنیا به منظور دریافت اطلاعات و استفاده از «چیپ سِت‌های» مورد نیاز در انجام این طراحی بود که خوشبختانه این مهم به انجام رسید. علاوه بر آن بزرگترین چالش در بخش فناوری به ویژه فناوری اطلاعات، ‌در حوزه سرمایه انسانی است، متاسفانه همان طور که می‌دانیم در سال های اخیر با مهاجرت نیروهای متخصص و باتجربه ایرانی روبرو هستیم که تاثیر منفی بسزایی در صنعت کشورمان داشته و خواهد داشت.

مدیر تحقیق و توسعه بخش سخت افزار شرکت دانش بنیان موج آینده فرافن، در خصوص استفاده از این محصول در شبکه اطلاعاتی کشور بیان کرد: در حال حاضر شبکه نسل پنجم به طور گسترده در کشور راه اندازی نشده است به همین دلیل با توجه به تعداد محدودیت سایت ها، در حال حاضر این مودم توسط دو اپراتور بزرگ کشور راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفته است. با همکاری و پشتیبانی این دو اپراتور نمونه آزمایشگاهی مودم در این دو شبکه مورد تست قرار گرفته و پس از اتصال موفق به شبکه با در نظر گرفتن تعداد کریرهای ترافیکی فعال در gNodeB به سرعت دانلود ۱Gbps دست پیدا کردیم.

وی یادآور شد: همین طور با توجه به کاربردهای وسیع تکنولوژی نسل پنجم در حوزه اینترنت اشیا و تجربه موفق شرکت در اجرای چندین پروژه و همین طور نیاز کشور به محصولات بومی در این حوزه، درنظرداریم در حوزه طراحی و تولید سنسورهای مبتنی بر تکنولوژی ۵G فعالیت داشته باشیم. در حال حاضر با توجه به وجود دانش؛ تخصص و تجربه لازم در این حوزه و همین طور نیاز بازارهای خارجی و کشورهای همسایه به این محصول، در نظر داریم در آینده نزدیک علاوه بر بازار داخلی سهمی قابل قبول در بازار کشورهای همسایه در زمینه فروش مودم نسل پنجم داشته باشیم.

«روز جهانی ارتباطات» از سال ۱۹۶۹ هر ساله در ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت) به مناسبت تاسیس اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دور (ITU) و امضای اولین کنوانسیون بین المللی تلگراف در سال ۱۸۶۵ گرامی داشته می‌شود.

شعار روز جهانی ارتباطات در سال ۲۰۲۲، «فناوری های دیجیتال برای سالمندان و سالمندی سالم» اعلام شده است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن