پیشگامان

اعلام آمادگی معاونت علمی ریاست جمهوری برای توسعه زیست‌بوم فناوری

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور اعلام کرد:‌ آمادگی داریم تا در قالب یک سازوکار و همکاری مشترک با انجمن‌های علمی زمینه را برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری فراهم کنیم.


به گزارش پیشران اقتصاد، سورنا ستاری در نشست سالیانه اعضای حقوقی انجمن مهندسی شیمی ایران افزود: این سازوکار با مسوولیت دوسویه و تعامل مشترک انجمن‌ها، تعریف می‌شود و برای آغاز می‌توان با این انجمن که یکی از موفق‌ترین انجمن‌های علمی کشور است و ظرفیت‌ها خوبی دارد، این همکاری را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از نیازهای محصول و فناوری در حوزه شیمی به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌های علمی موجود داخل کشور، قابل تامین است، ادامه داد: در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، حجم ارزبری و واردات بسیار زیادی داریم که بخش اصلی این واردات، مواد شیمیایی است که فناوری آنها به دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی برمی‌گردد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور یادآور شد: تولید و فرآوری بسیاری از این مواد، حتی پیچیدگی فناورانه ندارد و می‌توان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، این نیاز را تامین کرد.

ستاری با تأکید بر این‌که باید چرخه دانش تا محصول در حوزه‌های مختلف شکل بگیرد، تصریح کرد: این چرخه در حوزه شیمی به خوبی فعال شده است اما در بسیاری از حوزه‌های راهبردی مانند کشاورزی، تا نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم، کشاورزی بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور را شکل می‌دهد یا در حوزه زمین شناسی که با وجود ظرفیت‌های خارق‌العاده معدنی، ضعف‌های زیادی در خلق ارزش افزوده و اشتغال وجود دارد.

وی همچنین گفت: شرکت‌های بسیار خوبی در حوزه زیست‌فناوری داریم که بخش بزرگی از فعالان آن، فارغ‌التحصیلان مهندسی شیمی هستند، به نظر می‌رسد که این زیست‌بوم در حوزه مهندسی شیمی به خوبی شکل گرفته است و وظیفه خود را حمایت از این ظرفیت می‌دانیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، ارزیابی، قیمت‌گذاری فناوری و قراردادها را سازوکارهای قابل شکل گیری در قالب شرکت‌ها دانست و گفت: از آن‌جایی که این مباحث ماهیت تجاری دارد، باید یک سازوکار در انجمن تعریف شود، نمونه‌های بین‌المللی موفق در حوزه انجمن‌ها وجود دارد و بخشی از آن توسعه فعالیت انجمن است و اعضای انجمن که از شرکت‌های توانمند هستند، می توانند به رشد و توسعه این انجمن کمک می‌کنند و ما نیز در این مسیر آمادگی داریم تا حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

تقدیر از پیشکسوتان مهندسی شیمی

در ادامه نشست سالیانه اعضای حقوقی انجمن مهندسی شیمی با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور از پیشکسوتان حوزه مهندسی شیمی از جمله پژوهشگران برجسته و استادان دانشگاه توانمند تجلیل شد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن