اختصاصی پیشراندانش بنیان

سهم دانش بنیان‌های آذربایجان‌شرقی از سفر رئیس‌جمهور

سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان شرقی در حالی به پایان رسید که مسائل مربوط به دانش بنیان های این استان در اولویت اخبار این سفر قرار گرفته بود. توجه ویژه به عملیاتی کردن شعار سال و تلاش های استانی برای جبران عقب ماندگی ها در این حوزه، باعث شد تا دانش بنیان ها و فناوران آذربایجان شرقی سهم مناسبی از مصوبات این سفر استانی داشته باشند. اما سهم دانش بنیان ها، استارتاپ ها و شرکت های فناور از این سفر استانی چه بود؟


واگذاری زمین های دانشگاه تبریز به دانش بنیان ها
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی از تصویب واگذاری ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی و بودجه تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای به پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان خبر داد. واگذاری این زمین ها علی رغم مصوبه های مختلف سال ها بود که مورد بحث و اختلاف قرار گرفته بود اما به نظر می ر سد که با سفر رئیس جمهور، این موضوع قطعی شده است.
این اراضی در مجاورت سایت شماره یک ۱۳ هکتاری پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی قرار دارد و پس از تأمین زیرساخت برای ایجاد واحدهای تولیدی محصولات دانش‌بنیان در اختیار فناوران استان قرار داده خواهد شد.
همچنین بسیاری از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان نیز برای تولید نیمه‌صنعتی نیاز به فضای کارگاهی دارند که در این سفر اعتبار لازم برای تکمیل کارگاه‌های تولید نیمه‌صنعتی پارک به تصویب رسید. بر همین اساس، رئیس‌جمهور با تخصیص اعتبار لازم برای آماده‌سازی اراضی برای واگذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر موافقت کرده است.

اختصاص اعتبار برای همکاری شانگهای و چین
اختصاص اعتبار برای همکاری شانگهای چین و تبریز به عنوان شهرک دانش بنیان استان به عنوان نماینده ایران در قالب برنامه ۲۵ ساله نیز از بخش های مهم سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی بود. بر همین اساس، علاوه بر تخصیص اعتبارات، دفتر تعاملات علم و فناوری ایران و شهرک همکاری‌های اقتصادی و تجاری سازمان همکاری شانگهای چین توسط معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف و قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی افتتاح شد.
با این افتتاح رسمی، شرکت های مستقر در این دفتر می توانند با دیگر شرکت های دانش بنیان عضو در سازمان همکاری های شانگ های ارتباطات فناورانه و تجاری داشته باشند. گفتنی است، شهرک همکاری شانگهای فضایی به مساحت ۱۲۵۰ متر مربع در شهر چینگدائو در استان شان دونگ در اختیار پارک آذربایجان شرقی قرار داده است.

اختصاص تسهیلات به دانش بنیان ها
به گفته استاندار آذربایجان شرقی، در سفر آیت الله رئیسی به این استان، تسهیلات مناسبی نیز برای استفاده اکوسیستم دانش بنیانی استان مورد تصویب قرار گرفت. بر همین اساس، تسهیلات ۱۲ هزار میلیارد تومانی در کنار تبصره های ۱۸ در ۴ حوزه بخش کشاورزی، پارک فناوری و شرکت های دانش بنیان اختصاص پیدا کرد. این تسهیلات علاوه بر تسهیلات کلی است که در این سفر برای آذربایجان شرقی تعیین شده است.

دسترسی اختصاصی به پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی
یکی دیگر از مشکلات شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی مناسب نبودن زیرساخت های دسترسی به مجتمع عصر انقلاب است. در سفر رئیس جمهور، مجوز و هزینه لازم برای ایجاد دسترسی اختصاصی پارک علم و فناوری استان به آزادراه تبریز- سهند نیز به عنوان یکی از مطالبه های دانش بنیان ها به تصویب رسیده است.

علی فرهاد

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن