اختصاصی پیشرانیادداشت

اقتصاد توجه پیش نیاز اقتصاد دانش بنیان

اقتصاد توجه اصطلاحی در علم اقتصاد است که در سال ها و دهه های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. شاید اولین بار این اصطلاح اقتصادی توسط هربرت سایمون در سال ۱۹۷۱ مطرح شد اما سال‌ها گذشت تا ارزش نظریات اقتصادی وی کاملا مشخص شود.


اگر بخواهیم خلاصه ای از این نظریه اقتصادی ارائه کنیم می‌توانیم به این موضوع ساده اشاره کنیم که میزان کمیابی هر کالا هم می تواند تعیین کننده ارزش اقتصادی آن باشد. هربرت سایمون که برنده جایزه نوبل اقتصاد هم هست، در بخش دیگری از این نظریه خود، اشاره می کند که ثروت اطلاعات، فقر توجه ایجاد می‌کند. علت این پدیده این است که محدودیتی برای تولید اطلاعات وجود ندارد اما از آنجا که اطلاعات، توجه انسان را مصرف می‌کند و میزان توجه انسان‌ها محدود است، افزونی اطلاعات موجب می‌شود که افراد با کمبود توجه مواجه شوند.
با در نظر گرفتن این نظریه می توان به شعار و فرمان سال امسال و توجهی که بدون شک به دانش بنیان ها و اقتصاد دانش بنیان خواهد شد، نگاه ویژه ای داشت. تجربه برخی اقدامات در شعارها و نامگذاری های سال های گذشته نشان می دهد که ممکن است امسال نیز شاهد بعضی کارهای سطحی از طرف افراد مختلفی باشیم که به زعم خود برای گرامیداشت فرمان سال ۱۴۰۱ انجام می دهند. اما آیا شان اقتصاد دانش بنیان و شرکت های دانش بنیان کارهای سطحی است که بعضا شاهد آن هستیم؟
بدون شک به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با تأکید بر توصیه سال قبل خود مبنی بر اجتناب از کارهای سطحی همچون درج نام سال بر تابلوی خیابان‌ها و یا بر روی سربرگ دستگاهها، تحقق شعار امسال را نیازمند سیاستگذاری اعلام کرده اند. موضوعی که اگر به آن دقت شود از برگزاری بسیاری از رویدادهای سطحی، همایش های باری به هر جهت و اقدامات بدون سیاستگذاری واقعی جلوگیری می کند.
این در حالیست که آفت هایی چون جلسات تکراری، بی نتیجه و مداوم در این زمینه، اجرای همایش های باری به هر جهت و بی فایده و اقدامات بی شمار کم ارزش بر اساس نظریه اقتصاد توجه، نه تنها عایدی برای دانش بنیان ها نخواهد داشت، بلکه باعث خواهد شد تا توجه به این موضوع با گذر زمان کمتر و کمتر شود.
نکته آخر اینکه دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان موضوعی عالی است که باید سیاستگذاری های آن نه در سطح ملی بلکه در سطح بین المللی انجام گیرد. اجازه بدهیم که سطح برنامه های احتمالی امسال در این حوزه هم سطح و برازنده عنوان دانش بنیان باشد تا امیدوار باشیم که در پایان سال نه فقط شاهد رشد کمی بلکه نظاره گر رشد کیفی در این حوزه باشیم. رشدی که برازنده نام ایران قوی و تضمین کننده آینده اقتصاد کشور در دوران سخت اقتصاد جهانی باشد.

علی ابراهیمیان
مدیر مسئول

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن