اقتصاد خلاق

هدفگذاری برای تولید ۱۸ میلیون دستگاه لوازم خانگی

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت از هدفگذاری برای تولید ۱۸ میلیون دستگاه محصولات لوازم خانگی در سال جاری خبر داد.


به گزارش پیشران اقتصاد، محسن شکراللهی افزود: حدود ۲۲۰ واحد تولیدکننده اصلی این صنعت در کشور وجود دارند که در شرایط تحریم سال گذشته, ۱۶.۵ میلیون دستگاه محصولات لوازم خانگی تولید کردند و امسال هدف تولید ۱۸ میلیون دستگاه است.

وی با اشاره به آخرین وضع صنعت لوازم خانگی افزود: با رویکرد جدید، صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری سال گذشته را افزایش داده و با پیش بینی تاثیر تغییر نرخ ETS با کاهش تعرفه مواد اولیه، حمایت جدی از صنایع لوازم خانگی انجام دهیم.

شکراللهی گفت: سال گذشته با کمک واحدهای تولیدی توانستیم زنجیره ارزش در صنعت لوازم خانگی را با سرعت بیشتری تکمیل کنیم، امسال نیز در دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری پیگیر افزایش کمیت و کیفیت هستیم، البته به این معنا که برنامه هایی برای دفتر مشخص شده است، به گونه ای که درصد تعمیق ساخت داخل در حال افزایش بوده و سرمایه گذاری های جدیدی نیز آغازشده که تحقق اهداف دولت در این صنعت را نوید می دهد.

وی افزود: صنعت لوازم خانگی صنعتی راهبردی است، زیرا دربردارنده ابعاد اقتصادی و اجتماعی است، به طوری که نیاز کالای مصرفی و بادوام خانواده را تامین می کند و تاثیر بسزایی در تسهیل امر ازدواج و تشکیل خانواده دارد.

شکر اللهی تاکید کرد: در این صنعت شاهد سطح اشتغال و کارآفرینی خوبی هستیم به طوری که اکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در نظام تولید و توزیع این صنعت مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت گفت: این دولت یک دولت بازار ساز است؛ به عبارت دیگر به دنبال تولید بی هدف نیستیم و نقشه راه صنعت لوازم خانگی و گوشی همراه داخلی از طریق ارتباط با اندیشکده های راهبردی و شرکت های برتر در حال آماده سازی است.

وی توجه به کیفیت را عمده مسائل این صنعت در تدوین سند راهبردی برشمرد، و افزود: دراین باره اهدافی مانند رقابت در عین ماندگاری تعریف شده تا بتوانیم صنعتی رقابتی داشته باشیم و به دنبال به وجود آمدن انحصار در این صنعت نیستیم.

شکراللهی با اشاره به اهمیت حمایت از قطعه سازی در صنعت لوازم خانگی اضافه کرد: برای شکل گیری زنجیره ارزش در این صنعت، قطعه سازی به طور یقین کمک کننده خواهد بود و این مهم یکی از برنامه های اساسی این صنعت است.

وی هوشمند سازی، دانش بنیان کردن لوازم خانگی، استفاده از صنعت چهارم و یا هوش مصنوعی، کمک گرفتن از صنعت میکروالکترونیک برای کمک به هوشمند سازی لوازم خانگی، پویش کاهش قیمت تمام شده، افزایش عمق ساخت داخل، شفاف سازی جریان تولید و توزیع و تامین نیاز بازار داخلی را از دیگر برنامه های این صنعت برشمرد.

شکراللهی گفت: در کشور برای هر محصول لوازم خانگی ۱۰ تا ۱۲ واحد تولیدکننده وجود دارد که در حال رقابت با یکدیگر هستند و این موضوع به منزله فرصت برای کشور تلقی می شود. اکنون با سازمان ملی استاندارد پیش نویس تعدادی تفاهم نامه در حال آماده شدن است تا بحث استانداردسازی و سامانه رضایت مشتری به رتبه بندی شرکت ها و واحدها بیانجامد.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت گفت: هدف گذاری برای توسعه صادرات لوازم خانگی دور از دسترس نیست، زیرا واحدهای خوبی در کشور وجود دارد که به سمت تحقیق و توسعه، برند سازی و توسعه بازار سوق پیداکرده اند.

وی افزود: درزمینه مواد اولیه نیز پیگیر عرضه تلفیقی ورق گرم و سرد و سایر مواد شیمیائی و پلیمری برای تامین نیاز واحدهای تولیدی هستیم ضمن اینکه تلاش می کنیم با کاهش تعرفه ورودی مواد اولیه، به شکوفایی این صنعت کمک کنیم.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت گفت: سال گذشته در محصولاتی مانند یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، پکیج و لوازم گازسوز توانستیم به درصد بالایی از عمق ساخت داخل دست پیدا کنیم و در سال جدید نیز درصدد حداکثر خودکفایی در این صنعت هستیم.

شکر الهی درباره طرح مقابله با قاچاق لوازم خانگی گفت: این موضوع برای واحدهای تولیدی آزاردهنده است و مبارزه با آن همت جدی می طلبد که خوشبختانه همه زیرساخت های فنی و حقوقی برای مقابله با کالای قاچاق در این حوزه از صنعت فراهم است.

وی بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد کالای تولید داخل با نشان های تجاری داخلی دارای کد رهگیری هستند؛ یعنی مشکلی از این بابت وجود ندارد و در سطح عرضه نیز اتحادیه و اصناف اطلاع رسانی لازم را انجام داده اند.

مدیرکل دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری وزارت صمت درباره دانش بنیان شدن سرفصل های سند راهبردی گفت: ایجاد شرکت مادر تخصصی قطعه ساز لوازم خانگی و راه اندازی بازار گاه الکترونیک لوازم خانگی و گوشی همراه و تدوین نقشه راه تولید گوشی همراه داخلی با همکاری نخبگان علمی و شرکت های برتر در دستور کارگروه فناوری و نوآوری دفتر تخصصی است.

به گفته وی، لوازم خانگی سه فصل مشترک با صنایع فولادی، صنایع شیمیایی و پلیمری و صنعت برق و الکترونیک دارد؛ یعنی اکنون شرکت هایی در کشور وجود دارند که در حال طراحی بردهای الکترونیکی برای صنعت لوازم خانگی هستند که این موارد از رویش های پساتحریم است و تولیدکنندگان ثابت کردند که باوجود تحریم و مشکلات در کشور، همچنان پای صنعت کشور ایستاده اند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن