دانش بنیان

راهبرد صمت برای تقویت تولید دانش بنیان

سیدرضا فاطمی امین از صادرات کشور در حوزه مواد خام و نیمه خام انتقاد کرد. وزیر صمت هم زمان با پنجمین روز از دهه تولید و تجارت، ضمن حضور در نمایشگاه بین المللی تهران، از نخستین نمایشگاه توانمندی های صادراتی شرکت های کوچک و متوسط ویژه شرکت های دانش بنیان و کسب وکارهای نوپا بازدید کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اختصاص درصد اندکی از سود شرکت های بزرگ به توسعه محصولات دانش بنیان به انقلابی بزرگ در این حوزه و صادرات محصولات خواهد انجامید.


به گزارش پیشران اقتصاد، فاطمی امین در حاشیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در هدف گذاری صادرات علاوه بر توجه به مبالغ صادراتی و افزایش آن، به ترکیب صادرات نیز توجه داریم. وی با اشاره به صادرات برخی محصولات خام و نیمه خام، این رویه را اشتباه برشمرد و تاکید کرد: باید به سمت صادرات محصولات دانش بنیان برویم و ترکیب و سهم آنها را افزایش دهیم. فاطمی امین اظهار کرد: نزدیک به ۵۷۰واحد دانش بنیان تولیدی در شهرک های صنعتی مستقر شده اند و حدود ۱۶۰۰کارگاه در این شهرک ها برای استقرار شرکت های دانش بنیان در حال احداث هستند.

فاطمی امین ادامه داد: شرکت های دانش بنیان کوچک به طور معمول، سرمایه لازم برای تامین زمین، ساختمان و امکانات موردنیاز را ندارند که چنین مواردی به از دست رفتن زمان آنها منجر خواهد شد. بر این اساس ۱۶۰۰کارگاه در شهرک های صنعتی در حال ساخت هستند تا زمانی که شرکت های دانش بنیان وارد فاز تولید می شوند به استقرار آنها کمک کنند. وی اظهار کرد: اقدام خوب دیگر در شرکت شهرک های صنعتی برای حمایت از واحدهای دانش بنیان، حذف مزایده زمین برای این شرکت هاست. همچنین فقط بین ۵ تا ۱۰ درصد پیش پرداخت در مناطق محروم از آنها گرفته می شود و مدت زمان بازپرداخت قیمت زمینشان ۴۸ماه است.

راه توسعه دانش بنیان ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ایجاد بازاری که به زودی برای عرضه و تقاضای محصولات دانش بنیان راه اندازی می شود، عنوان کرد: در این زمینه دو مشکل وجود دارد؛ دسته نخست افرادی که مدعی هستند محصولات کیفی با قیمت مناسب و دانش بنیان تولید کرده اند و باید مورد استفاده قرار بگیرد و در مقابل، افرادی که معتقدند مواد و تجهیزات موردنیاز آنها از داخل قابل تامین نیست و باید از خارج تامین شود. در این راستا نیازمند سازوکاری برای به هم رسانی این دو دسته و سامان دهی موضوع هستیم. وی یادآور شد: در گسترش فناوری در کشور شاهد دو رویکرد عرضه محور و تقاضامحور هستیم. در رویکرد نخست، شرکت های دانش بنیان با یک ایده ایجاد می شوند و از بابت مشاوره و تسهیلات مورد حمایت قرار می گیرند تا به بلوغ برسند، اما با چالش بازاریابی محصولات آنها مواجه هستیم. وی اضافه کرد: در رویکرد تقاضامحور، واحدها و صنایع بزرگ که نیاز دانش بنیان دارند تقاضایشان را مطرح می کنند و متناسب با ظرفیت های کشور به آن سمت و سو حرکت خواهند کرد. فاطمی امین گفت: در سال های گذشته رویکرد عرضه محور به خوبی در کشور پیش رفته و در این راستا صندوق های جسورانه زیادی همراه با صندوق نوآوری و شکوفایی و ستاد های تخصصی ایجاد شده؛ اما از رویکرد تقاضامحور غفلت شده است.وزیر صمت عنوان کرد: در این راستا معاونت ماشین آلات و تجهیزات را در وزارت صنعت راه اندازی کرده ایم تا تمرکز روی این مساله باشد. فاطمی امین تصریح کرد: در شرکت های بزرگ که تنها درصد کوچکی از سود خالص خود را به محصولات دانش بنیان اختصاص می دهند، انقلابی در این حوزه اتفاق خواهد افتاد. در این زمینه بلوغ یک شبه حاصل نمی شود و یک درک و زیرساخت ذهنی باید ایجاد شود. کار از چند شرکت بزرگ آغاز شده و به جد پیگیر موضوع هستند. فاطمی امین در حاشیه این بازدید نیز به گفت وگو و تبادل نظر با فعالان صنعتی حاضر در این نمایشگاه پرداخت و برخی از خواسته های آنان را مورد پیگیری قرار داد.

فعالیت ۶هزار واحد دانش بنیان در کشور

عزیزاله قربانی، معاون سازمان صنایع کوچک ایران نیز در تشریح دلایل برگزاری نمایشگاه مذکور بیان کرد: این نمایشگاه در سال مزین به نام «تولید؛ دانش بنیان؛ اشتغال آفرین» به همت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران برگزار می شود. وی با اشاره به حضور ۷۰شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور در این نمایشگاه، اظهار کرد: در نخستین نمایشگاه توانمندی های شرکت های دانش بنیان، ۳۰ استارت آپ نیز حضور دارند و این نمایشگاه در قالب ۱۰۰غرفه برگزار می شود.معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در ادامه به مهم ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: نمایش توانمندی های واحدهای تولیدی دانش بنیان مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور و همچنین به همرسانی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها با سرمایه گذاران و صاحبان واحدهای صنعتی به منظور تقویت و توسعه شرکت ها و دانش بنیان کردن واحدهای صنعتی از مهم ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

قربانی با اعلام اینکه تورهای بازدید از نمایشگاه توسط واحدهای صنعتی برگزار می شود، افزود: با برگزاری این تورها تعاملات بین واحدهای دانش بنیان و واحدهای صنعتی نیازمند استفاده از خدمات آنها، برقرار خواهد شد. وی تصریح کرد: ۳۰واحد استارت آپ مورد اشاره در ایام نمایشگاه اقدام به ارائه ایده های خود با حضور صاحبان صنایع و مخاطبان علاقه مند می کنند تا در صورت جذابیت برای سرمایه گذاران، ایده های آنها تجاری سازی شود.معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۶ هزار واحد دانش بنیان در کشور وجود دارد، گفت: حدود چهار هزار واحد از آنها دانش بنیان تولیدی هستند و از این تعداد حدود ۵۷۰واحد در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور مستقرند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن