انتشاراتمعرفی کتاب

رونمایی از نسخه اولیه کتاب علم اقتصاد یا اقتصاد علم‌نما

استاد درخشان بعد از سالها تلاش، کتاب فریب بزرگ؛ علم اقتصاد یا اقتصاد علم نما را تمام کردند. هفتم تیرماه ساعت یازده و نیم قبل از ظهر نسخه اولیه این کتاب رونمائی می شود.


به گزارش پیشران اقتصاد، استاد درخشان بعد از سالها تلاش، کتاب فریب بزرگ ؛ علم اقتصاد یا اقتصاد علم نما را تمام کردند. کتابی که از آغاز با این عهد دنبال شد که تقدیم به حضرت آیت الله باقری کنی (حفظه الله) شود.  ایشان در مقدمه کتاب می نویسند:

موضوع این کتاب بررسی نقادانه ای از منشا علم اقتصادجدید است. در این بررسی رویکرد تاریخی را اتخاذ کرده ایم. اکثریت اقتصاددانان معاصر بر این عقیده اند که اقتصاد جدید ساحتی علمی است بدین دلیل که روش تحلیلی به کار رفته در آن به واقع ریاضی است. از این رو به منشا و ماهیت رویکردریاضی به اقتصاد پرداخته ایم زیرا که از اهمیت نظری بسیار بالایی برخوردار است. این رویکرد مبتنی بر مفاهیم و روابط اقتصادیی انتزاعی است که فقط برای به کارگیری ریاضیات مناسب اند. ما بر این عقیده ایم که رویکرد ریاضی موجب شده است که ظرفیت علم اقتصاد در توضیح و رویارویی با مسائل اقتصادی در دنیای واقعی محدود شود در حالی که این مسائل برای سیاستگذاران اقتصادی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
نشان داده ایم آنچه از رویکرد ریاضی به اقتصاد حاصل شده است چیزی جز « اقتصاد علم نما »  نیست که امروزه به علم اقتصاد جدید معروف است. اقتصاد علم نما فریب بزرگی  است زیرا که چهرۀ زشت سرمایه داری را در پشت نقاب زیبای «اقتصاد علمی» که ادعا می شود مستقل از ارزش هاست پنهان می کند. اقتصاددانان سرمایه داریی معاصر چنین می پندارند که اقتصاد علم است زیرا که ماهیتِ ریاضی دارد. چنین باوری وجود رابطۀ متقابل بین اقتصاد و نظام ارزش های اخلاقی را نفی می کند در حالی که چنین رابطه ای در واقعیت وجود دارد.
اقتصاداسلامی بر ارزش های الهی برای فرد و جامعه مبتنی است و لذا اقتصاد علم نما موانع بزرگی را در مسیر کشف این نظام ایجاد کرده است. در این کتاب توضیح داده ایم که علم اقتصاد متعارف موجب شده است که توانمندی و گسترۀ درک ما از رویکردهای ارزش بنیان به تحلیل های اقتصادی محدود شود. نخستین گام اساسی در ساختن چارچوبی مستحکم برای فرآیندهای نظریه پردازی و سیاستگذاری در اقتصاد اسلامی توجه به همین حقیقت است.
این کتاب را در درجۀ اول برای دانش پژوهانی نگاشته ایم که قصد دارند پژوهش در اقتصاد اسلامی را ارتقاء بخشند. هدف رویکرداسلامی به علوم انسانی این است که ابعاد مختلف حیات بشری مشتمل بر امور اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را در چارچوب منسجمی که مبتنی بر نظام ارزش های اسلامی است یکپارچه کند…
 ان شاءالله  امروز سه شنبه هفتم تیرماه ساعت یازده و نیم قبل از ظهر نسخه اولیه این کتاب رونمائی می شود.استاد تمایل قلبی شان بر رونمائی از این اثر در مرکز رشد بوده است.لذا دوستانی که تمایل به حضور در این جلسه دارند، یا به دفتر مرکز رشد ( میثم اخلاقی) اعلام کنند یا به شماره  ۰۹۳۳۳۰۶۳۷۶۲ پیامک کنند تا متناسب با تعداد حضار، در خصوص مکان تصمیم گیری و اطلاع رسانی شود.
برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن