پیشگامان

بازچرخانی آب به کمک دانش‌بنیان

بازچرخانی آب با استفاده از روش های دانش بنیان یکی از مباحثی است که دوره خشکسالی می تواند هزینه های تولید در صنایع مختلف را کاهش داده و آسیب کمتر به منابع آبی زیرزمینی بزند.


به گزارش پیشران اقتصاد، با فراگیری خشکسالی و تغییرات اقلیم، موضوع مدیریت آب و بهره وری بهینه از منابع آبی موجود، به یکی از دغدغه های بزرگ مدیران و شهروندان تبدیل شده که در این بین محققان شرکت های دانش بنیان تلاش کرده اند تا روش های موثرتر و کم هزینه تری در این خصوص ارائه کنند.

وجود برخی املاح و یون ها غیرمفید و یا مضر در آب آشامیدنی شبکه های شهری و روستایی سبب شده تا برخی از شهروندان به استفاده از دستگاه های تصفیه آب روی بیاورند. شاید تا سال های گذشته بسیاری از اقلام و محصولات این حوزه خارجی و با صرف میلیون ها دلار از چین به داخل کشور وارد می شد اما در سال های اخیر جوانان و محققان ایرانی توانستند تولیدات با کیفیت تر و ارزان تری را به بازار معرفی کنند. در همین راستا با «علی نوفلاح» مدیر بازرگانی شرکت شیمی گستر محیط زیست به عنوان یکی از شرکت های فعال در حوزه ساخت و طراحی پکیج های تصفیه آب گفتگو کردیم که در ادامه خواهد آمد:

* در زمینه فعالیت شرکت خود توضیح دهید؟
شرکت شیمی گستر محیط زیست در سال ۱۳۹۳ تاسیس و پس از یک سال فعالیت در سال ۱۳۹۴ در زمره یک هسته فناور مورد پذیرش مجموعه پارک علم و فناوری گلستان قرار گرفت. محل اصلی شرکت در جاده مخصوص تهران کرج واقع شده و یک کارگاه تولیدی در شهرک جهاد مرکزی گرگان دارد. ۱۶ نفر به صورت تمام وقت در شرکت اشتغال داشته و ۳۲ شغل پاره وقت هم ایجاد شده است.

حوزه اصلی فعالیت شرکت در بخش تولید دستگاه تصفیه آب متمرکز است. پکیج حذف عنصر آهن از آب آشامیدنی با استفاده از سنگ های معدنی به عنوان نخستین تولید شرکت به بازار عرضه شده است. در این روش با اعمال برخی کاتالیست ها این سنگ های معدنی به عنوان یک جاذب عنصر آهن تبدیل شده و آب آشامیدنی مطلوب به مشتریان ارائه می شود. این محصول با یک دهم قیمت تولیدات خارجی مشابه به بازار عرضه شده و در گام نخست در تعدادی از روستاهای شمال کشور به صورت آزمایشی توزیع و نتایج حاصله بیان گر رضایتمندی کامل مصرف کنندگان بوده است.

* آیا برای حذف سایر املاح مضر در آب راهکاری اندیشیده اید؟
با تلاش و طراحی محققان شرکت، موفق به ساخت و تولید پکیج های حذف آرسنیک و نیترات شده ایم که این محصولات به صورت اختصاصی توان حذف این املاح مضر در آب شرب را دارند.

* برای کاهش هدررفت آب و استفاده از آب های نامتعارف شرکت چه محصولی تولید کرده است؟
شرکت، پکیج های تحت عنوان تصفیه آب خاکستری طراحی و تولید کرده است که می تواند امکان استفاده حدود ۷۰ درصد از آب خروجی از روشویی، حمام و آشپزخانه واحدهای مسکونی را در بخش فضای سبز و نظافت معابر فراهم کند. در این روش که با هزینه حداقلی انجام می شود آب خاکستری بازچرخانی شده و پساب تولیدی در بخش غیر آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصول در تعداد زیادی از ادارات و مراکز علمی کشور در حال استفاده است. دانشگاه شهید مدرس، دانشگاه بیرجند، دانشگاه علم و فناوری مازندران و دانشگاه گلستان از جمله مراکز آکادمیکی هستند که با صدور تاییدیه از این دستگاه استفاده می کنند پکیج تصفیه آب مرکزی را هم برای مجتمع های مسکونی بزرگ طراحی و ساخته ایم به طوری که هزینه تصفیه آب را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش و هدررفت آب را کم می کند.

در این روش نیازی به وجود فیلتر نیست و تورها و تله گیر های پیش بینی شده هیچ نیازی به تعویض ندارد. پس از اشباع، این تورها با یک بار شستشو قابلیت کاربرد دوباره را دارند. در این محصول طراحی شده پساب خروجی و هدررفت آب به کمتر از ۱۰ درصد می رسد در حالی که در سایر دستگاه های مشابه و زیر سینکی هدر رفت آب بیش از ۵۰ درصد است.

* با توجه به کیفیت متفاوت آب در محلات و مناطق مختلف آیا شرکت تولید تخصصی در حوزه تصفیه آب داشته است؟
طی سالیان اخیر و با بهره گیری از روش های دانش بنیان توانسته ایم پکیج تصفیه آب را متناسب با کیفیت آب محلات مختلف طراحی کنیم. در این روش ابتدا با آنالیز کیفی آب هر محله یون های مضر شناسایی و پکیج های تخصصی ویژه آن مناطق به مشتری ارائه می شود در بعضی مواقع که میزان یون های مضر و املاح در آب شرب محلات حداقل و یا ناچیز باشد معمولاً به مشتریان پیشنهاد می شود که از خرید دستگاه تصفیه آب پرهیز کنند.

* در زمینه پساب صنعت چه راهکاری ارائه داده اید؟
پکیج تصفیه آب صنعتی که بر مبنای تکنولوژی های هایتک طراحی شده یکی از مهم ترین محصولات شرکت ماست که راندمان بسیار بالای این محصول در کنار قیمت بسیار پایین سبب شده تا مشتریان زیادی از اقصا نقاط کشور برای دریافت این محصول به شرکت مراجعه کنند این پکیج صنعتی از سوی شرکت های آب و فاضلاب استان های قزوین، آذربایجان شرقی، گلستان و چند استان دیگر مورد استفاده قرار گرفته که خوشبختانه رضایتمندی بسیار مطلوبی به همراه داشته است.

یکی از مناطقی که از این پکیج صنعتی استفاده می کنند منطقه جیرفت استان کرمان است که می تواند ۳۷۵ لیتر بر ثانیه آب را تصفیه و به مشترکان تحویل دهد. قیمت این محصول ۲۷۰ میلیارد ریال بوده که کمتر از یک سوم قیمت متعارف بازار است.

* توصیه شما به شهروندان در خصوص مشکلات آب چیست؟
در کشور ما بیش از ۸۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی و صنعت انجام می شود. باید راهکاری اتخاذ شود که عملیات بازچرخانی آب در صنعت و کشاورزی وارد فاز عملیاتی شده و از شعار خارج شود. هزینه در بخش بازچرخانی آب در صنعت و کشاورزی یک سرمایه گذاری پرمنفعت است به جای آنکه به سراغ حفر چاه جدید و خرید آب از سایر منابع و برویم باید در حوزه بازچرخانی آب تلاش کنیم.

* سخن آخر؟
با وجود آن که سال ها از شکل گیری شرکت های دانش بنیان و فعالیت آن ها در کشور می گذرد اما برخی مدیران و ادارات به قوانین آیین نامه ها و بخشنامه های مرتبط با این شرکت ها آشنایی ندارند و این موضوع سبب می شود که شرکت های دانش بنیان از برخی از معافیت های قانونی پیش بینی شده محروم شوند.

فشار اقتصادی اجازه توسعه تحقیقات و پژوهش را سلب کرده است اگر این معافیت هایی مالی برای شرکت های دانش بنیان اجرای شود هزینه افزایش اعتبارات بخش تحقیق فراهم می شود. انتظار است با شکل گیری یک اجماع کلی و افزایش حمایت های مالی و قانونی از فعالان شرکت های دانش بنیان، زمینه رشد روزافزون جوانان کشور در بخش فناوری های نوین افزایش یابد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن