جشنواره

هفدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی

هفدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی از ۲۴ تا ۲۶ آبان ماه امسال همچون سال‌های گذشته در اصفهان برگزار می‌شود.


به گزارش پیشران اقتصاد، شناسایی و معرفی فناوری و فن‌آفرینان موفق به سرمایه‌گذاران به‌عنوان یکی از اهداف اصلی جشنواره، گامی بلند برای توسعه فناوری و شکوفایی اقتصاد ملی با حمایت از ایده‌های دانش‌بنیان و توان نخبگان کشور است.

این جشنواره ملی که حالا به یکی از رویدادهای علمی مهم کشور بدل شده، در ۱۶ دوره گذشته با موفقیت در راستای شناسایی و معرفی واحدهای فناور و فن‌آفرینان موفق به سرمایه‌گذاران دولتی، خصوصی و خیران حوزه فن‌آفرینی، گسترش ارتباط مراکز علمی و پژوهشی، ایده پردازان و طراحان، مخترعان و مبتکران با بخش‌های مختلف اقتصادی، ترویج، توسعه و تشویق فرهنگ خلاقیت، نوآوری، فن‌آفرینی و کارآفرینی مبتنی بر فناوری، افزایش امید در فن‌آفرینان و تقویت خودباوری و اعتمادبه‌نفس به‌ویژه به‌صورت کارِ گروهی، شناسایی واحدهای فناور آماده ورود به بازارهای ملی و بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاران و بازرگانان بین‌المللی جهت افزایش سهم صادرات محصولات دانش‌بنیان در اقتصاد کشور کوشیده و امسال قرار است آبان ماه، هفدهمین دوره جشنواره پس از دو سال که به‌صورت مجازی به کارش ادامه داده بود دوباره به شکل حضوری برگزار شود.

جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی به‌عنوان نخستین رویداد فن‌آور و فن‌آفرینانه کشور توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود و به گفته دبیر جشنواره، امروز این رویداد به‌عنوان یک رویداد ریشه‌دار علاوه بر اینکه موفق شده در سالیان گذشته یک رویداد ارزشمند را رقم بزند، به یک رویداد مکتب ساز نیز تبدیل‌ شده است.

به بهانه نزدیک شدن به برگزاری هفدهمین دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، ایسنا گفت‌وگویی با علیرضا کبیری، دبیر جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی در خصوص جزئیات و روند برگزاری این دوره از جشنواره داشته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

جشنواره امسال قرار است باردیگر به‌صورت حضوری برگزار شود، جزئیات برگزاری این جشنواره را بفرمایید.

جشنواره ملی فن آفرینی از سال ۸۲ آغاز به کارکرده و تا سال گذشته، ۱۶ دوره از این جشنواره به‌صورت مستمر برگزار شده است. آبان ماه امسال این جشنواره پس از دو سال برگزاری مجازی، به‌صورت حضوری با فرمتی جدید آغاز به کار خواهد کرد.

جشنواره تمام زمینه‌های فن آفرینی اعم از فنی و مهندسی، پزشکی و بهداشت، علوم پایه، کشاورزی، علوم انسانی، فرهنگ و هنر، خدمات و … را در برمی‌گیرد و به گروه یا تخصص خاصی محدود نمی‌شود. برای شرکت در این جشنواره هیچ محدودیت سنی، جنسیتی یا تحصیلی وجود ندارد. محدوده جغرافیایی این جشنواره به کشور محدود نبوده و ایرانیان فن‌آفرین مقیم خارج که بعضاً موفقیت‌های بزرگی نیز در این راه کسب کرده‌اند به جشنواره دعوت‌شده و در بخش‌های مختلف آن شرکت داده می‌شوند.

امسال جشنواره به شکل کارگروه‌های تخصصی و رویداد تخصصی سرمایه گذاری برگزار می‌شود. در این دوره از جشنواره باهدف معرفی جشنواره به علاقه‌مندان این زیست‌بوم در خارج از کشور و جهت‌گیری به سمت برگزاری یک رویداد فراملی در دوره‌های آینده برجذب طرح‌ها و مشارکت شرکت‌های فناور خارج از کشور تمرکز ویژه‌ای می‌شود.

امسال نیز مانند دوره گذشته جایزه فناوری صنعت‌ساز دکتر شیخ‌زین‌الدین به برترین طرح‌های فناورانه‌ای که به مرحله تولید انبوه رسیده و بر اساس آن خط تولید یا کارخانه ایجادشده است، اعطا خواهد شد.

بخش‌های دیگر جشنواره؟

در بخش‌ فرصت‌های سرمایه‌گذاری، مذاکره بین سرمایه‌گذاران و طراحان کسب‌وکار و فن‌آفرینان علاقه‌مند به جذب سرمایه و توسعه بازار تا حصول نتیجه دنبال شده و نتایج مذاکره‌ها در زمان برگزاری جشنواره معرفی می‌شود.

برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های جذب سرمایه با همکاری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و برپایی نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های فناور از دیگر برنامه‌های هفدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی است.

برنامه حمایتی جشنواره در بخش رویداد تخصصی سرمایه‌گذاری، شامل آموزش و مشاوره لازم برای ساماندهی مذاکرات سرمایه‌گذاری، ایجاد شرایط لازم برای ارائه طرح‌های موفق به سرمایه‌گذاران، کارشناسی طرح‌های قابل سرمایه‌گذاری، دعوت از سرمایه‌گذاران و بازرگانان مختلف داخلی و خارجی، برگزاری جلسات سرمایه‌گذاری، تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری و مشاوره به سرمایه پذیران، برگزاری نشست‌های دوجانبه طراح و سرمایه‌دار، برگزاری ویژه‌برنامه پل، ارائه محصولات و خدمات در بخش نمایشگاهی جشنواره است.

زمینه‌های تخصصی ارائه‌شده در مذاکرات دوجانبه و کافه سرمایه شامل چه موضوعاتی است؟

کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی، دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان، مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای، وسائل، ملزومات و تجهیزات پزشکی و سخت‌افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک.

مأموریت اصلی این جشنواره چیست و در دوره‌های مختلف به دنبال چه هدفی بوده است؟

در دوره‌های اول تا ششم ترویج کارآفرینی و دوره‌های هفتم تا پانزدهم حمایت از کارآفرینان برتر جزء برنامه‌های این جشنواره بوده است.

دوره‌های دوازدهم تا چهاردهم باهدف شناسایی علاقه‌مندی‌های سرمایه‌گذاران و تسهیل گران، برگزاری نشست‌های سرمایه‌گذاری و معرفی نوآوران و طراحان کارآفرینی دانشی و فن آفرینان برگزار شد.

شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، شناسایی و معرفی فرصت‌های فن آفرینی، برگزاری نشست‌های دوجانبه، جهت‌دهی به طرح‌ها برای حل مسائل و چالش‌های اساسی کشور، تمرکز بر برقراری ارتباط میان فن آفرینان و سرمایه‌گذاران، جذب حمایت‌های مالی و تسهیلاتی بخش خصوصی و دولتی از مأموریت‌های دوره‌های پانزدهم و شانزدهم جشنواره است که به‌صورت مجازی برگزار شد.

تفاوت این دوره از جشنواره با دوره‌های پیشین چیست؟

در توضیح مأموریت دوره هفدهم جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، باید گفت که رونق و اثربخشی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در راستای تولید و اشتغال آفرینی دانش‌بنیان، شناسایی واحدهای فناور آماده ورود به بازارهای ملی و بین‌المللی و گسترش بازار محصولات و خدمات فناورانه و دانش‌بنیان، برگزاری جلسات مشترک دوجانبه، حمایت و تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای حل مسائل و چالش‌های اساسی کشور، جذب حمایت‌های مالی و تسهیلاتی بیشتر بخش خصوصی و دولتی و جهت‌گیری به سمت یک رویداد بین‌المللی و جذب طرح‌های موفق از خارج از کشور را به‌عنوان اهداف ترسیم‌شده برای دوره هفدهم این جشنواره تعریف‌شده است.

در این دوره از جشنواره، ارتقای کیفی طرح‌های دریافتی مدنظر است، رویکرد بین‌المللی سازی و معرفی جشنواره در سطح فراملی، جهت‌گیری به سمت یک رویداد بین‌المللی و جذب طرح‌های موفق خارج از کشور، توجه ویژه به واحدهای فناور آماده ورود به بازارهای ملی و بین‌المللی، تقویت مذاکرات دوجانبه و سرمایه‌گذاری‌های کلان و واقعی و تغییر در نظام داوری کارگروه جشنواره از دیگر تفاوت‌های این دوره است.

از دوره گذشته، بخش مسابقه‌ای فرصت‌های سرمایه‌گذاری را با دو بخش دیگر ادغام کردیم و موفق بود. یکی از آیتم‌های مهم در ارزیابی‌ها جذب سرمایه گذار، توانایی ارائه به سرمایه گذار و مواردی از این دست بود که تیم از نظر این قابلی‌ها و پختگی طرح مورد ارزیابی قرار گرفت. امسال نیز تغییراتی در آیتم‌ها خواهیم داشت و اهمیت ویژه‌ای به قابلیت تجاری‌سازی و جذب سرمایه گذار طرح در نظر گرفته می‌شود.

مخاطبان این جشنواره چه کسانی هستند؟

تمام شرکت‌ها و واحدهای فناور و دانش‌بنیان، واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‌ها، سرمایه‌پذیران و خیرین حامی کارآفرینی و همچنین بازرگانان و سرمایه‌گذاران بین‌المللی مخاطبان این جشنواره هستند. زمینه‌های پیشنهادی دوره هفدهم این جشنواره عبارت از فناوری‌های صنعت‌ساز، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، فناوری‌های نوظهور و آینده‌نگر، آی‌تی، آی‌سی‌تی و هوش مصنوعی، دارو و پزشکی، صنایع خلاق، زیست‌فناوری، محیط‌زیست، فناوری‌های نرم و مدیریت منابع آب است.

آیا جشنواره به اهدافی که ترسیم کرده رسیده است و در جذب سرمایه چه وضعیتی دارد؟

جشنواره در دوره‌های مختلف ساختارها و هدف گذاری‌های خود را تغییر داده است و در دوره‌های جدید بیشتر به بحث جذب سرمایه، همکاری با شرکت‌های بزرگتر، ارتباطات بین‌المللی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی ورود کرده‌ایم و هر دوره به فراخور جذب سرمایه صورت گرفته است که تقریبا این روند از جشنواره چهاردهم آغاز شد.

مجموع سرمایه جذب‌شده در جشنواره پانزدهم ۱۶۰ میلیارد ریال است و در شانزدهم بالغ‌بر ۲۷۰ میلیارد ریال سرمایه جذب شد. همچنین مجموع گرنت فناوری و تسهیلات ارزان‌قیمت دوره گذشته ۲۰۵ میلیارد ریال و مجموع جوایز نقدی ۵ میلیارد ریال بود. البته روند مذاکرات هنوز ادامه دارد.

امسال نیز این روند با قالبی گسترده‌تر دنبال می‌شود و یک رویداد تخصصی سرمایه گذاری برگزار می‌شود که از اول مرداد با کمک واحد تجاری سازی شهرک آغاز می‌شود و در دوروز برنامه جشنواره نیز جلسات به نتیجه رسیده رونمایی می‌شود.

سخن پایانی…

در حال حاضر این رویداد به‌عنوان یک رویداد ریشه‌دار علاوه بر اینکه موفق شده در سالیان گذشته یک رویداد ارزشمند را رقم بزند، به یک رویداد مکتب ساز نیز تبدیل‌شده است و امید داریم امسال نیز با موفقیت در راستای اهداف ترسیم شده گام برداریم.

اولویت نخست ما در بحث تجاری‌سازی و جذب سرمایه‌گذار است. در این دوره از جشنواره بر شرکت‌های بزرگ و رشدیافته که بیشتر بحث تجاری‌سازی دارند تمرکز داریم. برگزاری رویداد تخصصی سرمایه‌گذار را به شکل جدی از اول مرداد آغاز می‌کنیم.

علاقه‌مندان به حضور در هفدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌بهایی تا ۱۵ مرداد فرصت ثبت‌نام و ارسال طرح‌ها را دارند و جشنواره دو روزه در ۲۵ و ۲۶ آبان ماه برگزار می‌شود.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن