پیشگامانفناوری و نانو

تراکتور هوشمند در قزوین تولید شد

رییس مرکز تحقیقات،آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین گفت: تولید تراکتور هوشمند در قزوین به عنوان یک طرح فناورانه حوزه کشاورزی به شکل آزمایشی کلید خورده است.


به گزارش پیشران اقتصاد، دکتر بابک قرالی افزود: این تراکتور هوشمند خودران طراحی شده بدست متخصصان داخلی در استان قزوین از امکانات متنوعی برای کشاورزان برخوردار و به فناوری های مختلف مجهز شده و می کوشیم تا با حمایت از طراحان و سازندگان امکان تولید انبوه آن فراهم شود.

این مسوول گفت: در حال حاضر خیلی از ایده ها و طرح ها در بخش کشاورزی ناشناخته هستند مثلا در استان قزوین طرح تولید تراکتور هوشمند یا سیستم های هوشمند مدیریت مزرعه را داریم که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند و در قرارگاه کشاورزی دانش بنیان از این گونه طرح ها حمایت می شود.

دبیر قرارگاه کشاورزی دانش بنیان استان قزوین گفت: تلاش می کنیم تا ایده های نو و خلاقانه را بسط دهیم و در جهت رفع نیازهای بخش کشاورزی آنها را الگوسازی و انبوه سازی کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا و همچنین کمک به تحقق شعار سال، قرارگاه کشاورزی دانش بنیان استان قزوین امسال فعال و راه اندازی شد.

این مسوول گفت: این قرارگاه ۲ هدف عمده را دنبال و پیگیری می کند که شامل کشف و شناسایی استعدادها و ایده ها و حمایت از آنها و همچنین هم افزایی میان مراکزی چون پارک علم و فناوری، دانشکده های کشاورزی و بنیاد نخبکان و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی است.

دبیر قرارگاه کشاورزی دانش بنیان استان قزوین ادامه داد: در این قرارگاه تلاش می شود فضاها و امکانات آموزشی و آزمایشگاهی و تحقیقاتی موجود در استان با سهولت در خدمت افراد خلاق و مجموعه های صاحب ایده و شرکت های دارای فناوری نوین قرار بگیرد تا با سرعت بیشتری به سمت کشاورزی دانش بنیان حرکت کنیم.

قرالی اظهار داشت: باید اذعان کرد بسیاری از ایده ها در همان مرحله اولیه و حتی بدون طی کردن مراحل آزمایشی لازم عقیم می مانند اما در قرارگاه کشاورزی دانش بنیان تلاش داریم تا ایده ها را به مرحله آزمایش رسانده و در صورت سازنده و مفید بودن آنها را به مراحل بالا رسانده و در خدمت بخش کشاورزی درآوریم.

پیگیری برای ایجاد دهکده علم و فناوری کشاورزی در قزوین

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین افزود:ایجاد دهکده علم و فناوری کشاورزی در قزوین را با جدیت دنبال می کنیم و آنرا یکی از نیازهای مهم کشاورزی استان برای حرکت به سمت کشاورزی علمی و مدرن و دانش بنیان می دانیم.

وی ادامه داد: در این دهکده همه متخصصان و صاحبان فن در بخش کشاورزی گردهم جمع می شوند و امکان پیاده سازی ایده ها و طرح های فناورانه خود را در جهت رفع نیازهای بخش کشاورزی دنبال می کنند.

این مسوول افزود: مثلا اگر فردی روی بذر مقاوم به سرما یا بذر با تولید بیشتر کار کرده اما زمین و امکانات لازم را برای پیشبرد آزمایشات خود ندارد و یا فردی در خصوص اندازه باقی مانده سموم بر روی محصولات و یا تکثیر ژن خاصی فعالیت کرده و نیازمند استفاده از تجهیزات پیشرفته را دارد، این امکان و بستر در دهکده علم و فناوری کشاورزی برای این افراد فراهم می شود.

قرالی همچنین گفت: نبود چنین فضایی یک خلاء هست در واقع ما بیمار و پزشک داریم اما بیمارستان نداریم، بسیاری از کشاورزان نیازمند بهره گیری از طرح های فناورانه برای رفع مشکلات خود هستند و بسیاری از متخصصان و صاحبان ایده و فناوری می توانند آنها را برآورده کنند که این امکان در دهکده یاد شده فراهم می شود.

وی با اشاره به نقش مهم آموزش در پیشبرد اهداف کشاورزی دانش بنیان ، گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین سال گذشته در حوزه آموزش رتبه دوم کشور را به دست آورد و امیدواریم این روند موفقیت آمیز را در سال جاری نیز تداوم ببخشیم.

تهیه نرم افزار ‘آرد’ در قزوین

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین همچنین گفت: از دیگر اقدامات مهمی که اخیرا به انجام رساندیم طراحی نرم افزار ‘آرد’ بوده که در مرحله نهایی قرار دارد و قرار است در نانوایی های استان نصب شود که کارکرد آن ثبت هوشمند اطلاعات مربوط به میزان مصرف آرد در نانوایی هاست.

قرالی اظهار داشت: از دیگر فعالیت های مهم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین معرفی ارقام مقاوم به سرمای بهاره بویژه در محصول انگور است،چرا که استان قزوین قطب تولید این محصول باغی است و در سه سال اخیر سرمازدگی خسارات فراوانی را به باغداران وارد کرده است.

قرالی در ادامه از معرفی ارقام جدید غلات از سوی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین خبر داد و گفت: این ارقام بهره وری و تولید محصول بیشتری نسبت به ارقام معمولی دارند.

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین افزود: بر روی شرایط کشت و سازگاری گیاه کینوا معروف به خاوریار گیاهی و همچنین آفات و بیماری های مربوط به آن نیز تحقیقات زیادی را به انجام رساندیم و اکنون در مرحله ترویج و گسترش کشت این گیاه با ارزش افزوده بالا هستیم.

مطالعات خاک شناسی دشت قزوین در سطح ۲ هزار هکتار

این مسوول همچنین اظهار داشت: انجام مطالعات خاک شناسی دشت قزوین در سطح ۲ هزار هکتار نیز در دستور کار قرار دارد و به ما در برنامه ریزی برای بهره برداری از منابع آب و خاک منطقه کمک خواهد کرد.

دبیر قرارگاه کشاورزی دانش بنیان استان قزوین همچنین گفت: نرم افزار گیاهان دارویی و هرباریوم نیز در دست طراحی داریم و در آن معرفی هزار و ۱۰۰ گونه گیاهی استان در دستور کار قرار دارد که در فاز نخست ۶۰۶ رقم گونه گیاهی در قالب نرم افزار معرفی می شوند و در اختیار محققان قرار می گیرد.

قرالی اضافه کرد: تهیه نقشه ژنتیکی گوسفند نژاد شال نیز به عنوان یکی از فعالیت های مهم مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی قزوین در مراحل پایانی کار خود قرار دارد و می تواند در زمینه بهره وری دام سبک مورد استفاده فعالان صنعت دام قرار بگیرد.

این مسوول در پایان خاطرنشان کرد: بدون شک کشاورزی امروز یک علم است و ما با افزایش اندوخته های خود در این حوزه می توانیم گام های موثری را در زمینه حفظ و ارتقای امنیت غذایی برای جامعه برداریم.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن