اختصاصی پیشرانپیشگامان

تولید فشارسنج ایرانی توسط شرکت دانش بنیان تبریزی

اولین فشارسنج تماما ایرانی توسط شرکت دانش بنیان نشانگران دقیق سیستم و با حمایت صندوق پژوهش و نوآوری ارس تولید شد.


مدیر عامل شرکت دانش بنیان نشانگران دقیق سیستم به عنوان اولین تولید کننده دستگاه فشار سنج در ایران در گفت و گو با پیشران اقتصاد در رابطه با تولد ایده تولید در این شرکت گفت: زمینه مقدماتی کار شرکت، از سال ۱۳۹۷ آغاز شد. کار ما سه ماه بعد از اتمام دوره کارشناسی ارشد و با مطالعه لیست های صنایع پتروشیمی و قطعات پزشکی شروع شد تا به فشارسنج تماما ساخت داخل برسیم.
به گزارش پیشران اقتصاد، علی مهدی زاده افزود: جذابیت فشار سنج های صنعتی و پزشکی ما را به سمت سیستم های ابزار دقیق سوق داد. با مهندسی معکوس روی تکنولوژی این محصولات کار می کردیم تا بتوانیم به تکنولوژی ساخت دست پیدا کنیم. بعد از سال ها در مرداد ۱۳۹۸ تقریبا به چهارچوب کلی طرح تولید فشار سنج عقربه ای و فشار سنج صنعتی رسیدیم و شرکت سهامی خاص نشانگران دقیق سیستم در همین تاریخ به ثبت رسید.
وی در رابطه با استراتژی تولید گفت: این طرح به پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی ارائه شد و با تصویب طرح، شرکت در مجموعه عصر انقلاب مستقر شد. تقریبا هفت ماه بعد دستگاه فشار خون سنج عقربه ای تمام ایرانی متشکل از ۲۶ قطعه تماما ایرانی ساخته شد.
مهدی زاده تاکید کرد: در طراحی این محصول فرض را بر این گرفتیم که دور تا دور ایران دیوار کشیده شده و هیچ ماده اولیه ای وارد ایران نمی شود. اما تمامی استاندارد های این محصول با مدل های آلمانی فشار سنج مطابقت داده شده است.
وی مزیت فشار سنج تولید داخل را اینگونه شرح داد: در تحقیقی میدانی متوجه شدیم در بیمارستان ها تا شیشه فشار سنج می شکند به دلیل عدم ارائه خدمات پس از فروش محصولات وارداتی، دستگاه را کنار می گذارند و فشار سنجی جدید خریداری می کنند. از این رو محصول ما با خدمات پس از فروش گزینه مطلوبی برای بیمارستان ها خواهد بود.

مهدی زاده در ارتباط با ظرفیت های آتی تولید شرکت گفت: ما به تکنولوژی سنجش فشارهای پایین دست پیدا کرده ایم. شرکت ما امروز این ظرفیت را دارد که هر نوع قطعات آشکار ساز فشار مورد نیاز در صنایع هوافضا، نظامی، پتروشیمی و سایر صنایع را تولید کند. امروز ما شرکتی دانش بنیان در استاندارد های بین المللی هستیم و از اداره کل ساخت تجهیزات پزشکی تاییدیه و پروانه ساخت داریم و دستگاه پیچیده و حساسی چون فشارسنج را تولید می کنیم.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان نشانگران دقیق سیستم در ارتباط با مشکلات تولید گفت: متاسفانه در چند مورد وارد کنندگان فشار سنج شرکت را تهدید کردند که باید دستگاه را تحت برند مورد نظر آنها به مجموعه توزیع و پخش وارد کننده بدهیم و گرنه بازار فروش ما را خراب خواهند کرد. در کشور ما طی ۵ سال اخیر به طور متوسط هر سال یک میلیون و هفتصد هزار دلار صرف واردات فشار سنج عقربه ای قابل حمل شده و بیش از۲۰۰ هزار عدد فشار سنج وارد شده است. تا اینجا هیچ شرکتی در داخل کشور دست به تولید چنین محصولی نزده بود.
مهدی زاده نبود در ارتباط با تامین منابع تولید و ضرورت حمایت های مالی گفت: صندوق پژوهش و فن آوری ارس به عنوان واسطه ای بین ما و معاونت علمی عمل کرد و از این طریق توانستیم وامی بگیریم و کارمان را شروع کنیم. اما تولید ما بیش از ۵ یا ۶ قالب با ارزش بالای ۱۵۰ میلیون دارد. تا اینجا تمامی تسهیلاتی که از چند منبع اخذ کرده ایم، صرف تولید قالب شده است.
وی ادامه داد: امروز هم شرکت برای گسترش خط تولید و تهیه دستگاه ها به منابع مالی جدید نیاز داریم. اینجا است که شعار حمایت از شرکت های دانش بنیان معنا پیدا می کند. این شرکت ظرفیت استخدام مستقیم ۱۰ نفر به ازای تولید ماهانه ۱۰۰۰ عدد فشار سنج را دارد و بالا بردن ظرفیت تولید و اشتغال زایی در شرکت ما تنها با اخذ یک وام ۵۰۰ میلیون تومانی میسر می شود.
گفتنی است، “آشکار ساز فشار” قطعه ای استراتژیک است که در صنایع هوافضا و برای کنترل فشار فضاپیما با خلا مورد استفاده قرار می گیرد. تکنولوژی ساخت این قطعه سری است و برای مدتی طولانی تنها توسط مجموعه هوا و فضای روسیه و ناسا تولید می شد. اما این قطعه در صنعت کاربرد های دیگری دارد. از جمله نیاز های صنایع به آشکار ساز فشار، در تولید فشارسنج پزشکی قابل مشاهده است که به دلیل حساسیت تولید این قطعه، تولید فشار سنج نیز در انحصار ۱۳ کشور قرار می گیرد. از این تعداد تنها ۷ کشور آمریکا، کانادا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، سوییس و ژاپن تولید کننده هستند و ۶ کشور دیگر این محصول را تحت لیسانس و با قطعاتی وارداتی تولید می کنند. حتی کشور چین در فهرست تولید کنندگان تحت لیسانس قرار دارد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن