پیشگامان

دانش بنیان‌ها در راه صنعت نفت

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ۴۰۰ پروژه مخصوص شرکت‌های نوآور تعریف کرد.


پیشران اقتصاد؛ مراسم امضای تفاهم‌نامه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با پنج شرکت دانش‌‌بنیان برگزار شد. در این مراسم پنج تفاهم‌‌نامه با شرکت‌‌های دانش‌بنیان به نام‌‌های «ریزسازگان تکین»، «ایده‌‌‌کاوان صنعت پردیس»، «پرتومبدأ پرگا‌‌» (PMP) و «یاور همگامان یزد» امضا شد. موضوع تفاهم‌‌نامه‌ها هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سی‌‌ان‌‌جی، روباتیک و ساخت روبات‌‌های آتش‌‌نشان، تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، تولید برج‌های نور و پروژکتورهای فوق‌‌کم‌‌مصرف و دیگر تجهیزات سامانه هوشمند سوخت بود.

ایجاد انگیزه برای شرکت‌‌های نوپا

جلیل سالاری معاون وزیر نفت در این مراسم رویکرد شرکت ملی پالایش پخش  را توسعه اشتغال با تمرکز بر شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان دانست و گفت: آسیب‌‌شناسی در شرکت‌‌های قبلی که شرکت ‌‌ملی با آنها همکاری می‌کرد دستاورد بسیار ضعیفی داشت. شورای پژوهش در مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش مرکب از شرکت‌‌های تابعه تشکیل شد و مسوولیت فعالیت‌‌های دانش‌‌بنیانی را به خود شرکت‌‌ها واگذار کرد تا توسعه دانش نیروی انسانی و حمایت از تحقیقات کاربردی صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به برشمردن چالش‌‌های شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان پرداخت و گفت: در این راستا بانک اطلاعاتی شکل گرفت و نیازسنجی‌‌ها انجام شد که در ویرایش ابتدایی ۴۰۰ موضوع به عنوان نیازسنجی در مجموعه تولید و پالایش و پخش شناسایی شده است که در خدمت شرکت‌‌ها قرار می‌گیرد.

به گفته سالاری چالش بعدی بوروکراسی است: «بوروکراسی که این شرکت‌‌ها در آن می‌‌افتند و توان آنها را هدر می‌دهد باید حذف شود. همین‌طور حمایت از این شرکت‌‌ها برای فعالیت بیشتر انجام شود، امروز هم که این تفاهم‌نامه‌ها امضا شد انتظار این است که زودتر از وضعیت پایلوت خارج و عملیاتی شود.»

به گفته معاون وزیر نفت در بند ۱۷ برنامه ششم بحث تاسیس و تفاوت شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان دیده شده است. او گفت: در این بحث اولویت‌‌بندی‌‌هایی صورت گرفت که یکی از آنها ساخت بار اول یا ساخت ابتدایی بود. در این بخش باید به سمت تجاری‌‌سازی رفت که زنجیره دانش‌‌بنیان شکل بگیرد. در یک مورد ۲۰ قلم کالا به صورت زنجیره‌‌ای تولید می‌شود و انتظار می‌‌رود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر نیروی دانشگاهی جذب این شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان شوند.

سالاری مشکل بعدی را تزریق نقدینگی و تعریف تسهیلات و همین‌طور برندسازی و تجاری‌‌سازی محصولات دانست و گفت: به دلیل گرمای تابستان امسال تعداد زیادی از نیروگاه‌ها سوخت مایع و گازوئیل مصرف کردند به‌طوری که مصرف سوخت مایع (گازوئیل) برای نیروگاه‌ها امسال ۱۰۰ درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است؛ اما آن را تامین کرده‌‌ایم.

سالاری با بیان اینکه امروز که مردم در مسافرت هستند همکاران ما شبانه‌‌روز فعالیت می‌کنند تا این ایام پرمصرف بگذرد، گفت: تولید بنزین بر مبنای تعداد پالایشگاه‌هایی که در بخش عملیات هستند و دوره تعمیرات، ممکن است دچار نوسان‌‌هایی شود؛ اما اینکه گفته شود تولید بنزین به ۷۰ یا ۸۰ میلیون لیتر در روز رسیده، صحت ندارد؛ ما در برخی موارد به تولید ۹۴، ۹۷، ۱۰۰ تا ۱۰۴ میلیون لیتر بنزین در روز هم رسیده‌‌ایم.

سالاری درباره صادرات بنزین نیز گفت: هم‌اکنون به دنبال تامین نیاز داخل هستیم و سپس بحث ذخیره‌‌سازی را خواهیم داشت، اما در همین هفته صادرات گازوئیل و بعضی از فرآورده‌ها را داشته‌‌ایم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با انتقاد از پرمصرف بودن خودروهای ساخت داخل گفت: در قانون هوای پاک آمده است که خودروها باید حد استاندارد مصرف داشته باشند، زیرا این موضوع سبب کاهش مصرف و ایجاد ارزش افزوده خواهد شد؛ هم‌‌اکنون ما بار بخش‌های پرمصرف را به دوش می‌‌کشیم، از این رو باید بیش از پیش چه در صنعت خودرو و چه دیگر صنایع به بهینه‌‌سازی مصرف انرژی اهمیت داده شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به ضرورت توسعه CNG گفت: در توسعه CNG باید انگیزه ایجاد کنیم، همچنین نگاه دیگر ما روی دوگانه‌‌سوز کردن خودروهای سنگین و کشنده‌های راه‌‌آهن است و اینکه این بخش را از سطح خودروی سواری به خودروی سنگین سوق دهیم؛ البته طبق قانون بودجه LPG نیز باید به ناوگان حمل‌‌ونقل اضافه شود، البته در این خصوص با چالش‌‌هایی مواجه هستیم.

لزوم حضور دانش‌‌بنیان‌‌ها در شبکه توزیع

علی‌اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در حاشیه این مراسم گفت: از وظایف ذاتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تامین فرآورده‌ها از مبادی تامین، ذخیره‌‌سازی آنها در انبارهای شرکت و توزیع آن برای مشتری‌‌های عمده و جزئی است.

به گفته نژادعلی این امر در ۳۷ منطقه عملیاتی و ۲۳۰ ناحیه در حال انجام است: «به گونه‌‌ای که فرآیند توزیع ۲۵۰ میلیون لیتر از فرآورده‌های اصلی باتوجه به زیرساخت‌‌های موجود در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد. این مهم بر اساس زیرساخت‌‌های سخت‌افزاری و نرم‌‌افزاری انجام می‌شود.»

او افزود: در بخش سخت‌افزار مخازن مختلف انبار، خطوط انتقال لوله و نفتکش‌‌ها و در نهایت شیوه‌های توزیع نیازهای زیادی وجود دارد و البته در سال‌های اخیر شیوه‌های نرم‌‌افزاری هم به کمک آن آمده است.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی درباره بهبود مستمر فرآیندها و اجرای فعالیت‌‌ها در جهت تحقق شعار سال گفت: «از ابتدای سال جاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مانند شرکت‌‌های دیگر در جهت شناسایی شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان اقدام کرد. در حوزه‌ها و مدیریت‌‌های مختلف با توجه به شرایط موجود و این مهم که کدام‌‌یک از فرآیندها نیاز به بهبود ویژه داشتند، درصدد گزینش شرکت‌‌های دانش‌بنیان برآمدند.»

به گفته نژادعلی بخش هوشمندسازی جایگاه‌های CNG و مشاوره‌هایی که در این خصوص انجام شد«با ناکامی مواجه شد و ادامه پیدا نکرد. با مطالعه و‌‌یژه‌ای که اخیرا انجام شد، یکی از شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان شناسایی شد. تست آزمایشگاهی محصولات این شرکت انجام شده و به دنبال استفاده از خدمات ویژه این شرکت در دو جایگاه به صورت آزمایشی شروع شده و امید است که در ۴۲۰۰ جایگاه در حوزه توزیع فرآورده‌ها و ۲۵۰۰ جایگاه CNG با روش بهنگام‌‌سازی فروش ادامه پیدا کند.»

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اذعان کرد «این شرکت با امضای تفاهم‌نامه با این شرکت‌‌ها و حمایت‌‌هایی که صورت می‌گیرد در پی جذب شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان است و در نهایت قصد داریم در جهت بهبود فرآیند کسب‌‌وکار حرکت کنیم، چراکه نیاز است تحولات اساسی صورت گیرد و شاهد پیاده شدن بهبود مستمر در تمامی بخش‌های توزیع فرآورده‌های نفتی باشیم.»

در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از محصولات شرکت‌‌های دانش‌بنیان در زمینه هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سی‌‌ان‌‌جی، روباتیک و ساخت روبات‌‌های آتش‌‌نشان، تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، تولید برج‌های نور و پروژکتورهای فوق‌‌کم‌‌مصرف و دیگر تجهیزات سامانه هوشمند برپا شده است.

Untitled-1

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن