اختصاصی پیشرانیادداشت

ضرورت ایجاد صندوق‌های تخصصی در آذربایجان‌شرقی

صندوق های پژوهش و نوآوری در سال های اخیر به اصلی ترین بخش رشد و شکوفایی اقتصاد دانش بنیان در بسیاری از کشورها تبدیل شده اند.


در ایران نیز نقش و اهمیت صندوق های پژوهش و نوآوری در سالی که به عنوان سال اقتصاد دانش بنیان نامگذاری شده است، برجسته تر از پیش شده است و افزایش میزان صندوق ها در کشور در یک سال اخیر، نویدبخش تامین مالی بهتر شرکت های دانش بنیان و فناوری است که از آن ها به عنوان آینده اقتصاد ایران نام برده می شود.
در استان آذربایجان شرقی نیز هم اکنون شاهد فعالیت دو صندوق ارس و استان هستیم که در طول چند سال اخیر آمار و عملکرد قابل قبولی، با توجه به توان خود، ارائه کرده اند. اما فعالیت تنها ۲ صندوق در یکی از صنعتی ترین و فعال ترین استان های کشور از نظر تولید، تجارت و صادرات، کافی به نظر نمی رسد. همانطور که در جلسات مختلف نیز توسط مسئولان استان و استاندار آذربایجان شرقی مطرح شده است، دولت و بخش خصوصی به دنبال تاسیس حداقل ۲ صندوق دیگر در آذربایجان شرقی هستند.
علاوه بر اینکه رشد کمی صندوق های نوآوری و فناوری در استان می تواند نویدبخش رشد و توسعه اکوسیستم استارتاپی، دانش بنیانی و فناورانه آذربایجان شرقی باشد، اما از توجه به این نکته نیز نباید غافل بود که رشد کیفی این صندوق ها و تنوع بخشی به فعالیت های صندوق های جدید نیز می تواند راهگشایی بیشتری در مسیر توسعه ای اقتصاد دانش بنیان داشته باشد. همانطور که سقف تسهیلات پرداختی باید با توجه به هزینه های شرکت ها بالاتر رفته و به روز باشد، صندوق های تخصصی نیز باید در رشته های مختلف شکل بگیرند. مسیری که نه فقط نیازمند صندوق های بیشتر، بلکه همانند آنچه که در سایر استان های کشور نیز قابل مشاهده است، نیازمند صندوق های تخصصی پژوهش و فناوری است.
صندوق های پژوهش و فناوری تخصصی همانطور که از عنوانشان نیز برمی آید، معمولا در یک یا چند حوزه خاص فعالیت و حمایت های خود را انجام می دهند و با تمرکز روی آن حوزه اثربخشی بهتری در حوزه تخصصی خود دارند. برای نمونه در کشور شاهد صندوق های تخصصی در حوزه نفت و گاز، پتروشیمی و صنایع دفاعی هستیم که این تاثیرگذاری را به طور مشخص ثابت کرده اند.
در استان آذربایجان شرقی نیز با توجه به صنایع موجود می توان صندوق های پژوهش و فناوری در رشته هایی چون خودروسازی و قطعات خودرو، صنایع غذایی و صنایع کشاورزی، با حمایت دولت و حضور برندهای مطرح در هر حوزه تشکیل داد و از فعالیت دانش بنیان ها، فناوران و نخبگان همان حوزه حمایت های بهتر و بیشتری صورت گیرد.
مزیت های این صندوق ها به موارد اشاره شده خلاصه نمی شود. بلکه، این صندوق ها با هزینه ها و سرمایه گذاری کمتری نسبت به صندوق های عمومی و اصلی تشکیل خواهند شد و چابک تر از صندوق های عمومی خواهند توانست میزان حمایت به مراتب بیشتری را نیز ارائه دهند. حتی صندوق های تخصصی برخلاف صندوق های استانی می توانند حمایت های خود را در حوزه تخصصی اعلام شده به صورت فرا استانی در استان های همجوار و یا به صورت ملی نیز ادامه داده و با مرکزیت آذربایجان شرقی در تمام ایران اثرگذار شوند.

پریسا بهلولی
مدیر عامل صندوق دانش بنیان پژوهش و فناوری ارس

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن