اختصاصی پیشراندانش بنیان

تحقیق بر روی سلول‌های بنیادی گیاهان در یک شرکت دانش‌بنیان

شرکت دانش بنیان پیشرو آوران توسعه پرگاس موفق به تحقیقات کاربردی در زمینه سلول های بنیادی گیاه و توسعه محصولات بهداشتی و آرایشی بر اساس این فناوری شده است.


رییس هیات مدیره شرکت پیشرو آوران توسعه پرگاس در گفت و گو با پیشران اقتصاد در رابطه با مراحل تحقیق و توسعه پروژه در این مجموعه گفت: مسیر تحقیق و توسعه محصولات بهداشتی و آرایشی بر پایه نانو فنآوری و کار بر روی سلول های بنیادی گیاه در فضای علمی دانمشگاه تبریز به پروژه تولیدی این شرکت شکل داد.
حامد همیشه کار در این رابطه افزود: با تلاقی در این دو حوزه چندین پروژه در موضوعات مرتبط اجرا شد. یکی از پروژه ها کار بر روی سلول های بنیادی در گیاه توتون، گندم، برنج، جو و فلفل بود. بسیاری از مراحل مطالعات برون تنی در این پروژه ها به اتمام رسیده و کار در مراحل کارآزمایی بالینی است و امروز تقریبا در مرحله پایانی و در سطح آنالیز های آماری قرار دارد.
همیشه کار با تاکید بر اهمیت مرحله تحقیق در چنین پروژه هایی گفت: چون این اقلام عموما حاصل استخراج های محیط آبی هستند شامل پروتئین هایی می شوند که جذب پوستی آنها دشوار است. از این رو ما در این موارد از نانو فن آوری استفاده کرده ایم و سامانه های نانویی را توسعه داده ایم تا این موارد به محل اثر خود که اپیدرم و درم است برسند و همانند محیط های برون تن که اثر بخشی خوبی از آنها دیده می شود در سامانه های درون تن نیز چنین عکس العملی نشان دهند و کسب این نتیجه حاصل تحقیقاتی طولانی است.

وی افزود: این تنها مطالعه اثر بخشی نیست و مطالعه ای دامنه دار است. در حدود شش تا نه ماه سلامتی عمومی و بسیاری از شاخص ها در مورد داوطلبان مورد مطالعه قرار گرفت. این پروژه در آینده نزدیک محصولات بهداشتی و آرایشی جدیدی بر پایه نانو فنآوری پزشکی و بر پایه زیست فنآوری به بازار مصرف پیشنهاد خواهد داد.
همیشه کار اظهار کرد: محصولات بعد از گذراندن فاز سنگین تحقیق به مرحله تجاری سازی می رسند. دانش های روز دنیا برای توسعه فراورده های سلامت محور نانو فنآوری و زیست فنآوری کار می کند که هر دو علم در این کار دو بازوی پروژه های ما هستند.
مواد اولیه در تولیدات بهداشتی و آرایشی شرکت پیشرو آوران توسعه پرگاس تماما داخلی است. حامد همیشه کار در این رابطه گفت: تا این مرحله مواد اولیه تماما داخلی بوده و آنچه نیاز داشتیم از سلول های بنیادی گیاهان استخراج شد. از سویی در دانشگاه تبریز زیرساخت های متنوعی برای این تحقیقات ایجاد کرده ایم و از این زیرساخت ها در پیشبرد پروژه بهره می گیریم. از این رو تا این مرحله تمام نیاز تولید ما داخلی، بومی و در دسترس بود.
رییس هیات مدیره شرکت پیشرو آوران توسعه پرگاس در مورد تامین منابع گفت: شرکت بخشی از منابع مورد نیاز خود را توسط وام تامین کرده است. وام هایی که درصد پایینی دارند توسط پارک علم و فناوری استان و به منظور تامین منابع در مراحل اولیه و تحقیق پرداخت شده است. تا اینجا این تسهیلات در کنار استفاده از زیر ساخت های دانشگاهی برای تولید پروتوتایپ کفایت کرده ولی قطعا در مرحله تولید صنعتی به کمک بیشتری نیاز خواهیم داشت.
حامد همیشه کار روند اخذ تسهیلات صندوق پژوهش و فن آوری ارس را مسیری آسان توصیف کرد و افزود: تا جاییکه من در جریان گرفتن وام از صندوق پژوهش و فن آوری ارس قرار داشتم، این تسهیلات به راحتی اخذ و مورد استفاده شرکت قرار گرفت. برای اخذ این تسهیلات مسیری روان و سهل تعریف شده بود که با مراحل گرفتن وم بانکی قابل قیاس نیست.
وی تاکید کرد: به عقیده من چنین روندی برای شروع کار و برای مراحل اولیه امید بخش است چون سختی گرفتن تسهیلات، شرکت های نوپا و دانش بنیان را دلزده می کند از این نظر منابع صندوق پژوهش و فن آوری ارس با روند سریع و سهل گرفتن وام موهبتی محسوب می شود.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن