پارک علم و فناوری

واکنش مدیر کل ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی به خبر پیشران اقتصاد

در روزهای گذشته خبری با عنوان «دانش بنیان های پارک تبریز به این زودی ها منتظر اینترنت دیتا نباشند» در پیشران اقتصاد منتشر شده بود که دکتر محمد فرزاد با انتقاد از اطلاعات منتشر شده از زبان دکتر واعظی، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی، قول اتصال اینترنت دیتای این مجتمع تا شهریور ماه را دادند. بر همین اساس در گفت و گوی اختصاصی خبرنگار پیشران اقتصاد با دکتر محمد فرزاد، مدیر کل سازمان ارتباطات و فن آوری اطلاعات استان آذربایجان شرقی به این موضوع مهم پرداخته شده است.


پیشران اقتصاد: محدوده جاده کرجان، اتوبان تبریز سهند، روستاهای آن حوالی و مجتمع عصر انقلاب چه زمانی اینترنتی قابل اتکاء خواهند داشت؟

بی انصافی است اگر گفته شود عصر انقلاب اینترنت ندارد. مجتمع عصر انقلاب در حال حاضر اینترنت قابل اتکاء دارد. ما به جایی که یک خط ارتباطی وجود داشته باشد می گوییم اینجا اینترنت دارد. حالا این ارتباط از جنس ADSL باشد یاFTTH و یا اینترنت همراه باشد. به هر حال گفته می شود آنجا اینترنت دارد. مجتمع عصر انقلاب فیبر نوری اختصاصی گرفته است. در داخل آن مجموعه هر اتاقی فیبر نوری اختصاصی دارد. این مجتمع می تواند برای مراجعه کنندگانش دسترسی فراهم کند. تنها چیزی که لازم است یک کاغذ A4  است که رمز را بنویسند و امکان اتصال بدهند.

ما با بیشتر شرکت های مستقر در پارک گفت و گو کرده ایم و همه امکان استفاده از فیبر نوری را تایید می کنند. اما تجربه خود من نشان داد بخاطر پیدا کردن مجتمع باید وسط بیابان بایستید درحالی که به اینترنت دسترسی ندارید و نمی توانید از نقشه ها و مسیریاب های آنلاین استفاده کنید. کار نکردن اینترنت موبایل در آن محدوده احساس ترس و تهدید ایجاد می کند. برای تقویت اینترنت موبایل در منطقه چه برنامه ای دارید؟

قبول کنیم که جانمایی مجتمع عصر انقلاب اشتباه بود و حتما مسائلی مالی وجود داشته است که آنجا انتخاب شده و باید این مسائل را در نظر می گرفتند. پارک علم و فناوری به جای این که بودجه بگیرد و زمین هایش در آن سوی اتوبان را خریداری کند، می توانست ۵ میلیارد تومان به همراه اول بدهد و دکل اختصاصی بزند. من شخصا به آقای واعظی گفتم به تهران بروید و ازآقای ستاری یا هر شخص دیگری ۵ میلیارد بگیرید تا همراه اول برای شما دکل بزند. اما در مورد اتوبان باید به نکته ای اشاره کنم. جاده ای که احداث شد مسائل و مشکلاتی دارد. طبق آیین نامه ای که ما در دست داریم اگر جاده تحویل اداره راه داده شود. اداره راه بلافاصله به صورت اتوماتیک این مسیر را تحویل وزارتخانه هایی می دهد که متولی کارهای آن هستند. یکی از این وزارت ها ارتباطات است و ما را مجبور می کند و تکلیف می شود که دسترسی اینترنت ۷۰ درصد مسیر را فراهم کنیم.

عدم تعیین تکلیف اتوبان سهند در سطح وزارت این مسیر را به جاده بدون اینترنت تبدیل کرده ولی این مسیر و محدوده های اطراف و مجتمع عصر انقلاب محل رفت و آمد شهروندان هستند. آیا دستوری بالا دستی برای اصلاح این مشکل وجود ندارد؟

وضعیت اتوبان فعلا تعیین تکلیف نشده و اتوبان سهند هنوز هم که هنوز است بحث هایی دارد و تحویل وزارت راه نشده است. اما ما با وجود این با رایتل و ایرانسل و همراه اول جلسه گذاشتیم. ایرانسل محبت کرد و آنتنی که در یکی از روستا های نزدیک دارد را تقویت کرد و تا قسمت زیادی از جاده را پوشش می دهد. همراه اول هم همین کار را انجام می دهد. اما رایتل گفته نیو سایت می زند و باید ترافیک کار را دربیاورد. ترافیک یعنی چه حجمی مورد استفاده است به هر حال کار باید برای بخش خصوصی هم آورده ای داشته باشد.

با توجه به‌ کارهای صورت گرفته، وعده ایجاد ارتباط گسترده اینترنتی در مجتمع عصر انقلاب و محدوده پیرامونی چه زمانی محقق می شود؟

در شهریور ماه یک سایت جدید در یک نقطه مشرف بر این سه منطقه احداث می شود و با بالاترین سرعت همراهی که در ایران وجود دارد فعالیت خواهد کرد و اتوبان و روستاهای اطراف را پوشش خواهد داد. با این که جاده به ما تحویل داده نشده است اما من در این رابطه تلاش می کنم و انشاالله تا شهریور این اتفاق مثبت می افتد. دو هفته پیش که معاون مخابرات کشور در تبریز بود ما قول همکاری برای دو آیتم را از آن‌ ها گرفتیم یکی عصر انقلاب و دیگری بیمارستان کودکان در خاوران بود.

 

مصاحبه: فائزه صدر

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن