استارت آپ ها

هنر استارتاپ‌ها بومی‌سازی فناوری‌ها است

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: باید در عرصه توسعه فناوری‌های بومی انرژی از توانمندی جوانان استفاده کنیم. خرید فناوری از دیگر کشورها کارساز نیست، ما بوم و فرهنگ خاص خود را داریم و باید فناوری‌ها را با این فرهنگ همخوان کنیم.


به گزارش پیشران اقتصاد، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در کنفرانس و نمایشگاه دو روزه بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی ایران، گفت: ۲۰ سالی از طرح بهینه سازی مصرف سوخت در ایران می گذرد؛ اما باید اذعان کنیم که در اجرای این طرح چندان موفق عمل نکردیم و نتوانستیم به اهداف تعیین شده برسیم.

ستاری بیان کرد: قیمت انرژی و عدم بومی‌سازی فناوری‌های کاربردی در این حوزه مهم ترین چالش های شناسایی شده در این زمینه هستند. باید در عرصه توسعه فناوری های بومی انرژی؛ از توانمندی جوانان استفاده کنیم. خرید فناوری از دیگر کشورها کارساز نیست چون ما بوم و فرهنگ خاص خود را داریم و باید فناوری‌ها را با این فرهنگ همخوان کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی بر روی پژوهش های این حوزه است. پژوهش دولتی به تولید محصول منجر نمی شود. تا زمانیکه بخش خصوصی را مجاب و ترغیب به سرمایه گذاری در این بخش نکنیم به جایی نمی رسیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان، تجاری سازی پژوهش را حاصل تلاش بخش خصوصی دانست و بر همگامی و همراهی مدیران حوره بهینه سازی مصرف انرژی با فناوری های روز و تحولات سریع تکنولوژی در دنیا و ایران تاکید کرد.

بازار بورس راهکاری کارآمد برای بهینه‌سازی مصرف انرژی

رییس ستاد توسعه فناوری‌های حوزه آب و انرژی افزود: منابع و تجهیزات کشور تحمل این حجم از مصرف انرژی را ندارد و باید راه حل های بومی را با فناوری های بومی تلفیق و به این حوزه تزریق کنیم. صنایع کشور هم با پول خوبی که دارند می توانند از این روش ها به خوبی بهره ببرند و تغییر ریل فناورانه را بپذیرند. یکی از بهترین راه کارهای کاهش مصرف، پیاده سازی درست بازار بهینه سازی مصرف انرژی است تا این صنعت به بازار بورس وارد شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معتقد است که پول پژوهش و محصول محور، دست مردم و بورس است و باید از این منابع برای توسعه فناوری های بومی استفاده کنیم. فناوری با پول دولت تجاری سازی نمی شود؛ چون خاصیت پول دولتی تولید محصول نیست بلکه باید پول دولتی ریسک سرمایه گذاری بخش خصوصی را کاهش دهد.

ستاری همچنین بیان کرد: در قانون جهش تولید دانش بنیان بر تامین مالی بورس در حوزه انرژی تاکید شده است. باید بخش خصوصی به این باور برسد که صنعت بهینه سازی انرژی، پول ساز و اقتصادی است تا به سرمایه گذاری در این بخش ترغیب شود. تمرکزمان در این حوزه بر روی فناوری هایی است که تنها بهینه سازی را تامین نمی کنند بلکه رفاه عمومی را هم بالا می برند. خوشبختانه استارتاپ های خوبی در این حوزه داریم که می توانند فناوری های کاربردی را ارتقا دهند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین گفت: در قانون جهش تولید دانش بنیان تاکید شده است که باید ۵۰ درصد صنایع انرژی خود را ار منابع تجدیدپذیر تامین کنند. این کار هم تنها با استفاده از توانمندی بخش خصوصی و به کارگیری فناوری های نوین و به روز میسر است. به طور مثال توسعه پنل‌های خورشیدی می تواند تامین انرژی از انرژی های تجدیدپذیر را محقق کند. البته حمایت من به عنوان معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از توسعه پنل های خورشیدی در کنار تامین انرژی، توسعه فناوری میکروالکترونیک است. فناوری که پنانسیل دانشی و انسانی بالایی برای توسعه دارد.

ستاری ادامه داد: ۲۰ سال است که در زمینه تاسیس موسسات تاثیرگذار در حوزه بهینه سازی فعالیت می‌کنیم اما این کار خیلی اثرگذار نیست چون در این مسیر از توسعه شتابان فناوری و آینده آن غفلت کردیم. چون هیچ گاه این تصور را نداشتیم که هوش مصنوعی و اینترنت اشیا با این سرعت و کارایی توسعه یابد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، حمایت از استارتاپ ها، شتاب دهنده های کسب و کار و شکل گیری شرکت های دانش بنیان و خلاق در این حوزه را ضروری دانست و گفت: هنر استارتاپ‌ها بومی سازی فناوری ها است و باید این هنر بهره بگیریم. بهینه سازی مصرف انرژی با دور شدن از پول دولتی و استفاده از اشتباهات و پیروزی های گذشته میسر است.

ستاری همچنین بیان کرد: پایه اقتصاد دانش بنیان، سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است. پول این بخش می تواند توسعه علمی کشور را محقق کند. پول دولتی فقط ریسک این سرمایه گذاری ها را کاهش می دهد. حوزه مصرف انرژی عرصه ای بکر و پول ساز است و پتانسیل بالایی در کاهش مصرف انرژی دارد اگر بخش خصوصی به آن ورود کند.

کنفرانس و نمایشگاه بهینه سازی و بهره وری انرژی ایران ۲۹ تا ۳۰ مرداماه سال ۱۴۰۱ برگزار می شود. در این رویداد ۱۰ پنل تخصصی با سخنرانی ۷۰ کارشناس حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی از وزارت خانه های نیرو، نفت، دانشگاه های مختلف، اتاق بازرگانی، بخش خصوصی و دیگر فعالان این حوزه در نظر گرفته شده است، پنل هایی چون «ارتقای بهره وری و بهینه سازی انرژی در بخش صنعت»، «بازار بهینه سازی انرژی، چالش‌ها و راهکارها»، «ارتقای بهره‌‍وری و بهینه‌سازی در بخش صنعت»، «هم سودی مکانیزم های بازاری بهینه سازی انرژی و کاهش انتشار»، «حمکرانی، سیاستگذاری و رگولاتوری حوزه بهینه سازی انرژی»، «تامین مالی بهینه سازی» و غیره.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن