اختصاصی پیشراندانش بنیان

بدنه کشاورزی کشور، آمادگی همکاری با شرکت‌های دانش بنیان را ندارد

پیشران اقتصاد: در ماه های اخیر بحرانی امنیتی و نظامی در گوشه ای از اروپای شرقی، نیاز تغذیه جهان به ‌کشت گسترده محصولات استراتژیک را به رخ دولتمردان دنیا کشید. امری که رهبر ایران ماه ها پیش در پیام نوروزی خود، مدبرانه به آن اشاره داشت و بر تغییر نوع کشت، حرکت به سمت کشت محصولات استراتژیک و بهره گرفتن از ظرفیت شرکت های دانش بنیان تاکید کرده بود. نزدیک به شش ماه از آن تذکر مهم می گذرد. سوال اینجاست که متولیان امر در دولت، امروز چه نسبتی با این فرمان دارند؟ وزارت جهاد کشاورزی چقدر به سمت کشت استراتژیک و همکاری با شرکت های دانش بنیان حرکت کرده است؟


اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی به مناسبت هفته دولت نشستی با اهالی رسانه داشت و به این سوال پیشران اقتصاد اینگونه پاسخ داد:

 اکبر فتحی در ارتباط با نسبت مجموعه تحت امرش با شرکت های دانش بنیان گفت: کشاورزی بدون فن آوری های نوین معنا و مفهوم ندارد. آب و خاک به عنوان منابع و عوامل اصلی تولید محدود هستند و در مقابل به دلیل افزایش جمعیت تولیدات باید افزایش پیدا کنند که این یک ضرورت است.

وی افزود: زمین های ما محدود هستند و روز به روز از بین می روند. ساختمان سازی، ویلاسازی و گسترش جاده ها و شبکه های گاز و آب و برق همه روی زمین انجام می شوند. از این رو ارضی کشاورزی روز به روز محدودتر می شوند.

فتحی ادامه داد: ولی در مقابل تولیدات کشاورزی کشور کاهش پیدا نمی کند. مگر این مسأله به خودی خود اتفاق افتاده است؟! بذر اصلاح شده مورد استفاده قرار گرفته و با دانش نوین با آفات و امراض مبارزه می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از فراخوان ناکامی خبر داد که برای‌ جلب مشارکت مجموعه های دانش بنیان منتشر شده بود: ولی در مورد شرکت های دانش بنیان ظرفیت بخش کشاورزی به آن صورت نیست. همانطور که امروز فراخوان می دهیم و کار متوقف می شود و از ظرفیت کارشناسی خودمان استفاده می کنیم. از کارشناسانی که جذب جهاد کشاورزی شده اند.

به عقیده اکبر فتحی بدنه کشاورزی سنتی کشور آمدگی همکاری با شرکت های دانش بنیان را ندارد. وی در این رابطه گفت: ما از کشاورزی برخورداریم که بدنه آن از افراد کم سواد یا بی سواد و یا پا به سن گذاشته هستند. به طور طبیعی شرکت های دانش بنیان به دنبال جایی آماده هستند که کار خود را پیاده کنند. و در این طرف می گویند: من کشاورزی ام را برای حفظ اراضی نگه داشته ام بنابراین از ظرفیت کارشناس خودم استفاده خواهم کرد، تا دانش نوین را به مزرعه ببرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در اظهار نظری عجیب، بدنه کارشناسی مجموعه اش را هم وزن شرکت های دانش بنیان دانست. فتحی گفت: دانش نوین در مزارع؛ تغذیه مناسب و اصلاح بافت خاک است که با بودن کارشناس در کنار کشاورز اتفاق می افتاد.

سازمان جهاد کشاورزی استان در سال شرکت های دانش بنیان تنها از ظرفیت ۳ شرکت فعال در این حوزه بهره می برد که اکبر فتحی از بالا رفتن تعداد شرکت های دانش بنیان خبر داد. وی در این رابطه گفت: امسال در کنار سه شرکت ما که دانش بنیان بودند، سه شرکت دیگر هم در مدتی کم در حوزه کشاورزی، وارد مجموعه های دانش بنیان شده اند که البته زمینه کار آن ها کمی متفاوت خواهد بود.

وی در ارتباط با ظرفیت همکاری های حوزه کشاورزی با شرکت های دانش بنیان گفت: مثلاً در حوزه آبیاری تحت فشار زمینه برای کار این شرکت ها فراهم است. این موضوع در گذشته نیازمند سالن های چند صد متری بود اما شرکت های دانش بنیان با طراحی یک فیلتر در ابعاد یک متر در سی سانتی متر کار را ساده کرده اند. در چنین مواردی از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در اظهار نظری بر عدم حضور دانش بنیان ها در بخش کشاورزی مهر تایید زد. اکبر فتحی گفت: در بقیه موارد، برای ورود دانش به بخش کشاورزی هم از ظرفیت بخش خصوصی و مراکزی که نظام مهندسی آن ها را تربیت داده است و از کارشناس و فارغ‌ التحصیلان رشته کشاورزی هستند و شرکت هایی را با جمع شدن ده دوازده نفر تشکیل داده اند استفاده می شود و هم از کارشناسانی که در بدنه دولت هستند و برای ارتقای ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی فعالیت می کنند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن