اخبارمناطق آزاد

تسهیل استقرار دانش بنیان‌ها در مناطق آزاد

با امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در مناطق آزاد تسهیل می‌شود.


پیشران اقتصاد؛ در راستای تعیین شعار سال توسط مقام معظم رهبری به عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و همچنین به‌منظور اجرای اسناد بالادستی و قانون جهش تولید دانش‌بنیان، تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت علمی و سازمان مناطق آزاد با هدف شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری در مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی منعقد شد.

باتوجه به ظرفیت‌های مناطق آزاد و ویژه و نیازمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق چهار موضوع اصلی به‌عنوان محورهای همکاری معاونت و سازمان مناطق آزاد در این تفاهم‌نامه مطرح شد که شامل موارد ذیل می‌شود:

استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در مناطق آزاد و ویژه با رویکرد تولید صادراتی با هدف توسعه فعالیت‌ها و تولیدات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در مناطق آزاد و ویژه و استفاده حداکثری از قابلیت‌های مختلف (جغرافیایی، ترانزیتی، قانونی و …) مناطق آزاد و ویژه.

جذب سرمایه‌ خارجی و تولید مشترک با شرکت خارجی و همکاری فناورانه با هدف مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق با سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی به منظور تولید مشترک محصولات در محدوده مناطق آزاد و ویژه با هدف صادرات آن‌ها به مقاصد صادراتی.

تسهیل صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق با هدف تسهیلگری صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق از طریق پایانه‌های مرزی موجود در مناطق آزاد و ویژه.

عرضه محصولات دانش‌بنیان و خلاق به تجار خارجی با هدف ایجاد پایگاه و نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان و خلاق در مناطق آزاد به منظور عرضه و فروش.

زمان شروع همکاری مشترک از تاریخ امضای تفاهم‌نامه توسط طرفین و مبادله آن بوده و اعتبار آن به مدت ۳ سال شمسی تعیین شده است.

در این تفاهم‌نامه معاونت علمی متعهد شد تا نسبت به شناسایی اولیه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق دارای پتانسیل جهت استقرار در مناطق آزاد و ویژه، شناسایی و معرفی سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه و طراحی سیستم ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق مستقر در هریک از مناطق آزاد و ویژه اقدام کند.

طراحی، تجهیز و ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان و خلاق در مناطق آزاد و ویژه منتخب، ایجاد شبکه و بسترهای ارتباطی و تعاملی میان زیرساخت‌های موجود در مناطق آزاد و زیرساخت‌های خارج از کشور (کارگزاران، خانه‌های نوآوری و فناوری(iHiT)) و ایجاد شبکه و تسهیلگری برای ایجاد ارتباط موثر با سایر بازیگران زیست‌بوم داخلی از جمله مراکز رشد، پارک‌ها از دیگر تعهدات معاونت علمی است.

همچنین  سازمان مناطق آزاد متعهد شد تا در زمینه‌هایی چون استفاده از ظرفیت و تجارب معاونت در شناسایی و معرفی مزیت‌های نسبی هر منطقه از منظر حوزه فناوری و صادرات، طراحی بسته‌های حمایتی و زیرساخت تولیدی ویژه هریک از مناطق آزاد و ویژه، ایجاد لاین ویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی استقرار در هریک از مناطق آزاد و ویژه و فراهم کردن زیرساخت مناسب جهت ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان و خانه‌های خلاق و نوآوری در مناطق آزاد و ویژه با معاونت علمی همکاری داشته باشد.

اولویت قرار دادن شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق جهت واگذاری پروژه‌ها و ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی به شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق از دیگر تعهدات این سازمان در این تفاهم‌نامه است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن