یادداشت

صنعت، رسانه و دانشگاه سه مفهوم بیگانه از هم در کشور

راه اندازی یک واحد صنعتی بدون دانش فنی کافی بی تردید سرانجامی جز ورشکستگی و تعطیلی آنهم در کوتاه مدت یا فعالیت کم بازده در میان مدت و بلند مدت ندارد.


این دانش فنی نشات گرفته از دو عنصر علم و تجربه است نگاهی به وضعیت صنایع در کشور نشان میدهد که اغلب صنایع بر اساس مهارت فنی و تجربه استاد کاران راه اندازی شده و دانش فنی جوانان دانشگاهی اغلب به سخره گرفته شده و مورد بی مهری قرار میگیرد. حاصل این نگاه بهره وری بسیار پایین در صنایع است.
از سویی دیگر در کشورهای پیشرفته صنعتی رسانه های تخصصی این حوزه نقش خاصی در توسعه صنعتی دارند. این رسانه های تخصصی به عنوان مرجعی برای معرفی صنایع موفق به جامعه از یکسو و آشنا سازی نخبگان باصنایع کارآمد محسوب میشوند. این رسانه ها توانسته اند ابزاری برای انعکاس خواسته های منطقی صنعتگران به مسئولان و برنامه ریزان دولتی و تصمیم گیران حوزه صنعت و کارافرینی در کشور باشند.
متاسفانه در چند دهه اخیر صنعت رسانه و دانشگاه همواره با نگاهی مغرضانه در کنار هم بوده اند از دید صنایع رسانه ها عاملی برای بالا بردن هزینه های مالیاتی و عوارض مختلف بوده اند و دانشگاه ها هم تنها پروژه های لوکس و هزینه بر ارایه میدهند.
دانشگاهیان هم بانگاهی غیرکاربردی ،صنایع را مورد سرزنش قرار میدهند و رسانه های تخصصی هم در نبود حمایت کافی صنایع هر روز کوچکتر و محدود تر میشوند.

سید مرتضی احمدپور

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن