پارک علم و فناوری

برنامه‌ پارک‌های علم و فناوری، توسعه فناوری است

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بازدید پارک علم و فناوری البرز گفت: برنامه‌ پارک‌های علم و فناوری، ساخت فضای فیزیکی و ساختمان نیست، بلکه توسعه فناوری است.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ دکتر علی خیرالدین در این بازدید که با همراهی مهندس مهدی عباسی رئیس پارک علم و فناوری صورت گرفت با تصریح اینکه پارک علم و فناوری البرز دستاوردهای خوبی به ویژه در سال‌های اخیر داشته، اظهار داشت: استان البرز پتانسیل‌های خوبی در زمینه بخش کشاورزی، صنایع غذایی، استقرار شرکت‌های بزرگ، صنعتی و نزدیکی به تهران دارد و پارک علم و فناوری استان البرز به واسطه برخورداری از این شرایط از موقعیت ممتازی برخوردار است.

وی با اشاره به گزارش ارائه‌شده از فعالیت‌های پارک علم و فناوری البرز گفت: معمولاً ۱۷ تا ۲۰ درصد شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری دانش بنیان هستند اما پارک علم و فناوری البرز با ۸۴ شرکت فناور مستقر دارای ۳۱ شرکت دانش بنیان است که سهم ۴۰ درصدی تعداد شرکت‌های دانش بنیان، حاکی از موفقیت این پارک در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است.

خیرالدین با اشاره به اینکه ۱۱ هزار و ۴۰۰ واحد فناور در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند، گفت: از این تعداد ۲۰۳۵ شرکت دانش بنیان است.

معاون فناوری و نوآوری  وزارت علوم با اشاره به اشتغال ۱۶۰۰ نفری پارک علم و فناوری البرز، گفت: این آمار و دستاوردها در پارک علم و فناوری البرز خوب و امیدبخش است اما باید تلاش کنیم آمار اشتغال با توجه به پتانسیل‌های استان افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال برنامه از سوی پارک‌های علم و فناوری هستیم، اظهار داشت: برنامه‌های پارک‌های علم و فناوری ساخت فضای فیزیکی و ساختمان نیست، بلکه توسعه فناوری است و در این زمینه گرنت فناوری و نیز دستیار فناوری باید به جد از سوی مدیران پارک‌های علم و فناوری دنبال شود.

خیرالدین با اشاره به کمبود نیرو در پارک‌های علم و فناوری، گفت: پارک‌های علم و فناوری مشکل نیرو دارند و در این راستا جذب ۳۰۰ نفر در پارک‌های علم و فناوری در دستور کار است.

وی بر توسعه ساختارهای فناورانه در هشتگرد و طالقان توسط پارک علم و فناوری تأکید کرد و گفت: ایجاد و توسعه ساختارهای فناورانه مثل مراکز رشد و مراکز نوآوری در هشتگرد، طالقان توسط پارک علم و فناوری یک ضرورت است و ما نمی‌توانیم نسبت به ایجاد این مراکز در این شهرستان‌ها بی‌تفاوت باشیم.

وی با اشاره به معافیت مالیاتی کارکنان پارک‌های علم و فناوری، گفت: این اتفاق که بر اساس تصویب قانون جهش تولید صورت گرفته اتفاق خوبی می‌افتد؛ همچنین باید حمایت‌های معیشتی از سوی کارکنان پارک‌های علم و فناوری دنبال شود تا فعالان این مجموعه‌ها مشکلی نداشته باشند.

پردیس صنایع غذایی در پارک علم و فناوری البرز ایجاد شود

معاون فناوری و نوآوری  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر ایجاد پردیس توسط پارک‌های علم و فناوری تأکید کرد و گفت: پردیس شیلات در قشم راه‌اندازی می‌شود و پارک علم و فناوری البرز می‌تواند پردیس صنایع غذایی با توجه به ظرفیت‌های استان ایجاد کند. اعتقاد ما این است که رئیس پارک، پارکبان نیست باید ظرفیت‌های استان در خدمت توسعه فناوری و کارآفرینی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بودجه پارک علم و فناوری البرز خیلی کم است، تصریح کرد: این موضوع را سال گذشته دنبال کردیم و امسال هم با جدیت بیشتری دنبال می‌کنیم تا بودجه این پارک متعادل شود. همچنین تلاش می‌کنیم از طریق معرفی این پارک به معاونت علمی، این پارک بتواند شرکت‌های نوع سه را هم پذیرش کند.

ایجاد پردیس صنایع غذایی، دارویی و کشاورزی

مهندس مهدی عباسی، رئیس پارک علم و فناوری البرز و رئیس مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی در این بازدید با اشاره به برخی دستاوردها و ظرفیت‌های پارک علم و فناوری البرز، گفت: پارک علم و فناوری البرز حدود یک‌صد هکتار مساحت دارد و ما تلاش می‌کنیم این پارک در چند زمینه تخصصی به قطب تخصصی تبدیل شود و به عبارت بهتر می‌خواهیم پارک علم و فناوری البرز در چند حوزه به صورت ویژه و تخصصی ورود کند که یکی از آن‌ها بحث پسماند و مدیریت پسماند است، همچنین موضوع ایجاد پردیس صنایع غذایی را در پارک با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی بر تعامل پارک علم و فناوری البرز به بخش‌های علمی و اجرایی، بخش خصوصی و دولتی اشاره کرد و گفت: هم‌افزایی و تعامل خوبی با همه بخش‌ها شکل‌گرفته و تفاهم‌نامه‌های خوبی به امضاء رسیده و تلاش می‌کنیم این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد و همکاری‌های نزدیک‌تر منجر شود.

عباسی به تشریح توانمندی‌ها و ظرفیت‌های پارک علم و فناوری البرز جهاددانشگاهی پرداخت و گفت: استان البرز قطب اقتصاد دانش بنیان و فناور کشور است و پارک علم و فناوری استان البرز در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی استان نقش مهم و سازنده‌ای دارد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن