اخباراستارت آپ ها

تعلیق بی‌دلیل درگاه پرداخت استارتاپ‌ها

تعدادی از کسب و کارهای آنلاین طی چند وقت اخیر از تعلیق شدن نماد اعتماد تجارت الکترونیک و درگاه پرداخت خود بدون دلیل خبر دادند. مشکل از کسب و کارهاست یا اینماد اجباری؟


پیشران اقتصاد؛ درصورتی که اینماد (نماد تجارت‌ الکترونیک) یک کسب‌وکار به هر دلیلی خواسته‌ یا ناخواسته، تعلیق شود، شاپرک بدون اطلاع رسانی قبلی اقدام به مسدود کردن درگاه‌های پرداخت می‌کند. به تازگی نیز درگاه پرداخت برخی از کسب‌وکارهای نسبتا کوچک برای مدتی تعلیق شد. این تعلیق درگاه و نماد می‌تواند آسیب‌های جدی به کسب‌و‌کارها وارد کند.

پس از اینکه وزارت صمت دریافت مجوز از اینماد یا همان نماد اعتماد تجارت الکترونیک را برای کسب و کارها اجباری کرد، درگاه پرداخت نیز تنها در صورت داشتن اینماد فعال می‌‌شود. بنابراین این نماد مسئول رسیدگی به شکایات و مسدودسازی درگاه‌های پرداخت در صورت تخلف کسب‌وکار شد.

با این حال، صاحبان کسب‌وکارها ادعا می‌کنند که زمانی که جویای علت تعلیق شدن درگاه پرداخت خود شدند، پاسخی دریافت نکردند و چرایی مسدودسازی موقت درگاه‌های پرداخت مشخص نشد.

در همین باره به گفتگو با قادر صادقی مدیرعامل استارتاپ رایچت که چندی پیش درگاه پرداخت کسب‌وکار او بدون دلیل تعلیق شده‌ بود، پرداختیم.

ما پاسخ دادیم، اینماد دیر بررسی می‌کند!

_ وضعیت درگاه پرداخت استارتاپ شما در حال حاضر چگونه است؟ آیا علت تعلیق آن از سوی نماد به شما اطلاع داده‌ شد؟

«مشکل درگاه پرداخت موقتا رفع شده‌، ولی تضمینی ندادند که موقتی نیست. مساله از آنجا شروع شد که گفته بودند درگاهمان اخطار نظارتی دارد ولی ما به همه اخطارها پاسخ داده بودیم.

اما این درحالی است که در پنل نماد مشکلی وجود دارد که وقتی پاسخ می‌دهید به کارشناس ارجاع نمی‌شود. به شخصه‌ از ایرادات پنل مستندات دارم و برای نماد هم ارسال کردم.

با این حال علت تعلیق نماد را عدم پاسخگویی از طرف ما ذکر کردند. تمامی مراحل را برای رفع اخطارها طی و مدارک لازم را ارسال کردیم. اما کارشناسان هیچ کدام از این اخطارها را مرتفع نکرده‌ بودند. به همین دلیل درگاه ما فعال نشد. یک بار هم اعلام کردند ساعت کاری تمام شده‌ و باید صبر کنید. حدود ۲۴ ساعت طول کشید تا پاسخ دهند و یک روز درگاهمان قطع بود.»

«اختلال از سمت رگولاتوری است»

_کسب‌وکارها و استارتاپ‌های دیگر هم با این مشکل مواجه شدند؟  تعلیق درگاه پرداخت در چند ساعت، چه مشکلاتی را برای کسب‌وکار شما ایجاد کرد؟

«این اختلال سراسری بود و استارتاپ‌های دیگر هم با این اختلال مواجه شده‌ بودند و می‌گفتند نماد چنین برخوردی با ما داشته‌است.

به عنوان مثال ما پلتفرمی هستیم که با مشتری در ارتباط است و ماهیت پلتفرم تحت وب است و همین نسخه اپلیکیشن موبایل آن را نیز برای راحتی کاربران خود ارائه دادیم. اما در این جریان نماد پایش را در یک کفش کرده‌ بود که باید اپ موبایلتان را از سایت حذف کنید و می‌گفت برای این که اپلیکیشن موبایل داشته‌ باشید باید نماد اعتماد طلایی بگیرید.

خیلی متوجه شرایط نماد اعتماد طلایی نشدم و به نظر باید مدارک جدیدی را در سایت سامان‌دهی ثبت  و مراحل دیگری را طی کنیم. به اجبار فعلا از صفحه دانلود سایت لینک دانلود اپلیکیشن را برداشتیم تا مساله تعلیق درگاه پرداخت حل شود.

یک روز کامل تراکنش از دست دادیم. حذف اپلیکیشن باعث شد تعداد نصب‌ها کمتر شود و نارضایتی بسیاری از کاربرها را به دنبال داشت.

همچنین، نماد اصرار دارد که لوگوی اینماد در صفحه اول وب‌سایت کسب‌وکار قرار بگیرد. در حالی که این لوگوی سرعت باز کردن سایت کاهش می‌یابد. استارتاپ‌های دیگر نیز این موضوع را تایید کردند.»

*داشتن اپلیکیشن طبق آیین‌نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال، نیازمند کد شامد و لوگوی طلایی ساماندهی از مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد است.

فرایند مسدودسازی درگاه پرداخت چگونه است؟

براساس قوانین موجود، تخلف مهم‌ترین علت بسته شدن یک درگاه پرداخت اینترنتی است. اما دلایل دیگری از جمله مقدار تراکنش و عدم استفاده از درگاه پرداخت طی شش ماه است. دادستانی، شاپرک و پلیس فتا می‌توانند در صورت مشاهده تخلف اقدام به مسدود کردن درگاه پرداخت کنند.

همچنین، به گفته‌ مدیران شرکت‌های پرداخت الکترونیک، پس از اضافه شدن این الحاقیه به قراردادها، شاپرک به صورت همزمان و مستقل از شرکت‌های پی‌اس‌پی، بر پذیرندگان اینترنتی نظارت می‌کند و در صورت مشاهده رفتارهای غیرمتعارف و مشکوک در درگاه و پذیرنده اینترنتی، آن درگاه را مسدود می‌کند.

پس از این روند، نام درگاه مشکوک مسدود، بلافاصله به PSP اعلام می‌شود و شرکت پرداخت الکترونیک ۲۴ ساعت مهلت دارد نسبت به بررسی در خصوص تخلف درگاه اینترنتی مشکوک اقدام کند.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته‌ از رفتارهای مشکوک پذیرنده اگر حاکی از عدم فعالیت‌های مجرمانه باشد، این موضوع از سوی PSP به شاپرک اعلام و مسدودی درگاه موقتا برطرف می‌شود. شرکت PSP یک هفته فرصت دارد که مستندات لازم برای اثبات عدم وقوع تخلف و جرم را به اینماد و شاپرک ارسال کند. در غیر این صورت درگاه دوباره مسدود می‌شود.

این درحالیست که فرآیند مسدود سازی درگاه‌های متخلف در چند روز گذشته‌ با انتقاد برخی دارندگان درگاه‌های مسدود شده‌‌ در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. مبنی بر اینکه درگاه در اختیار آنان بدون دلیل مسدود شده‌‌ است.

با وجود این، باید این مورد را در نظر گرفت که تمامی کسب‌و‌کارها از قوانین و عملکرد رگولاتوری حوزه خود به ویژه اینماد گلایه دارند. چرا که برخی از موانع و مسدودسازی‌ها به نظر بهانه‌ای بیش نیستند و تنها مسیر را برای کسب و کارهای نوآور دشوارتر می‌کنند. همچنین ایرادات اینماد اجباری از ابتدای مطرح شدن، مورد بحث بسیاری از فعالان کسب‌وکارهای نوآور و استارتاپ‌هاست.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن