منهای دانش بنیان

حمایت پژوهشگاه رویان از طرح‌های فناورانه نخبگان ایرانی

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان با تاکید بر حمایت این مجموعه از طرح های فناورانه نخبگان ایرانی گفت: پژوهشگاه رویان ضمن اشتغال زایی جوانان و پیشگیری از مهاجرت نخبگان، بستری برای جذب نخبگان مقیم خارج از کشور نیز فراهم کرده است.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ دکتر پروانه افشاریان، معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان گفت: در حال حاضر نیمی از اعضای هیات علمی تمام وقت پژوهشگاه رویان را افراد جوان و نخبه تشکیل می دهند؛ میانگین سنی این افراد حدود ۳۵ الی ۳۶ سال است. در حال حاضر پایه علمی جوان ترین هیات علمی این مجموعه ۳ است.

وی افزود: ما همواره سعی کرده ایم زیرساخت ها و شرایط مناسبی برای فعالیت جوانان نخبه ایرانی در پژوهشگاه رویان فراهم کنیم. به عنوان مثال حدود ۴ سال پیش از طریق سیستم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به جذب نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور کردیم. یکی از این جوانان در کمبریج انگلستان تحصیل کرده بود و مدرک پسا دکترای از دانشگاه ام آی تی آمریکا داشت که این نخبه ایرانی در سن ۲۹ سالگی عضو هیات علمی مجموعه رویان شد.وی اظهارداشت: همچنین در این راستا از شرکت های دانش بنیان فعال در این عرصه نیز حمایت می کنیم. اکنون ما در کنار پژوهشگاه رویان، مرکز رشدی داریم که برخی از جوانان به صورت هسته فناور و دانش بنیان در آنجا مستقر هستند. اغلب اعضای هیات علمی پژوهشگاه رویان این هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان را تشکیل داده اند.

وی تصریح کرد: اکنون ما پژوهشگرانی داریم که کارشناسی ارشد دارند اما کارهای فناورانه و نوآورانه انجام می دهند از اینرو در معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان دفتر فناوری تشکیل داده ایم تا بتوانیم از محققان جوان این حوزه حمایت کنیم و از تولیدات و کارهای پژوهشی و کاربردی آنها در پژوهشگاه بهره ببریم.

وی گفت: برخی از این افراد به دلیل مشکلات مالی تمایلی برای ورود به مرکز رشد نداشتند اما ما با ایجاد شرایط و زیرساخت های مناسب، برای آنها سرمایه گذار نیز پیدا می کنیم تا ایده های آنها به مرحله تجاری سازی برسد.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه رویان اظهارداشت: در واقع ما ضمن اشتغال زایی جوانان و پیشگیری از خروج نخبگان ایرانی، حتی بستری برای جذب نخبگان مقیم خارج از کشور فراهم کرده ایم. کسب چنین دستاوری در بحث جذب نخبگان را مرهون تیم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم. این تیم هم اکنون زیرساخت مناسبی را فراهم کرده است تا افراد بتوانند حداقل یک سال با هزینه و بودجه ای که ستاد در اختیار آنها قرار می دهد، در ایران آغاز به فعالیت کنند.

وی بیان کرد: خوشبختانه ما در این راستا توانسته ایم تعامل خوبی با برخی از جوانان و دانشمندان مقیم خارج از کشور برقرار کنیم. اکنون بعضی از این افراد جذب مجموعه پژوهشگاه رویان شده اند. برخی دیگر نیز به سازمان ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشگاه های دیگر معرفی شده اند و هم اکنون مشغول به کار هستند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن