فناوری و نانو

افراد کارآفرین باید در مرزهای علم و فناوری حرکت کنند

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم در ارتباط تصویری با نشست مسئولان مراکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه‌ها تاکید کرد: فرد کارآفرین باید با تکیه بر علم مرزهای جدیدی در حوزه کاری خود تعریف کند و استانداردهای آن حوزه را نیز ارتقاء دهد.


دومین نشست مسئولان مراکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهش و فناوری، به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در مرکز همایش‌های بین‌المللی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر علی خیرالدین در این نشست، ضمن تاکید بر این موضوع که کارآفرینی نوعی ارزش‌آفرینی با ایجاد مجموعه‌ای از منابع به منظور بهره‌گیری از فرصت‌هاست و خلاقیت و نوآوری از مهمترین ویژگی‌های آن است، بیان کرد: کارآفرینی مسیری است که در آن تقاضای جدید و رضایت‌مندی ایجاد می‌شود و کارآفرین ترکیبات جدیدی از نیازها، فرصت‌ها و منابع را با ترکیب خلاقیت و نوآوری عرضه می‌دارد؛ که به این ترتیب، یک کارآفرین در خط مقدم فناوری، تولید ثروت و اقتصاد دانش‌بنیان حرکت می‌کند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به تصویب و ابلاغ آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین گفت: این آیین‌نامه بندهای مختلفی را شامل می‌شود از جمله؛ ایجاد مدارس اشتغال، ایجاد دهکده‌های فناوری و نوآوری، راه اندازی پارک علم و فناوری بین المللی، ایجاد قطب فناوری و نوآوری، پرداخت پژوهانه فناوری به دانشجویان، طرح دستیار فناوری، ایجاد و راه اندازی سامانه ایده‌ها و نیازها (نان) در راستای پیوند ظرفیت علمی و فرهنگی و نیازها و مسائل کشور و همچنین راه اندازی سامانه‌های جان (جریان اقتصادی نوین)،  جام (جستجوی آزمایشگاه‌های مرجع) و خاص(خاستگاه آموزشی صنعت) ، بیمه پژوهش و فناوری و طرح پژوهشگر تمام وقت در راستای به کارگیری دانشجویان دکتری روزانه دولتی است.

دکتر خیرالدین در ادامه با  اشاره به ماده ۱ این آیین نامه افزود: وزارت علوم با همکاری سایر دستگاه‌ها موظف شده است تا پایان سال جاری رشد ۱۰ درصدی مراکز کارآفرینی و نوآوری و رشد ۱۵ درصدی اشتغال در این مراکز را عملیاتی سازد؛ که در این راستا اقدامات اجرایی مختلفی صورت گرفته است.

در ادامه این نشست، دکتر امید رضایی‌فر مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری معاونت فناوری و نوآوری، از رشد ۴۰ درصدی  اشتغال در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد طی یک سال گذشته خبر داد

 وی افزود: در راستای اجرایی‌سازی فرمان سال مقام معظم رهبری مبنی بر “تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین”، در مجموعه معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، آیین‌نامه‎های مختلفی تصویب شده  است که می‌تواند نقطه عطفی در طول مسیر تاریخی حوزه فناوری، نوآوری و کارآفرینی باشد.

رضایی فر افزود: آیین‌نامه اجرایی قانون جهش تولید دانش‌ بنیان و آیین نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین از مهم‌ترین این موارد است که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیگر وزارتخانه‌ها به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به برنامه‌ها و راهبردهای معاونت فناوری و نوآوری، یکی از اقدامات مهم این معاونت را “طرح ملی ترویج کارآفرینی” عنوان کرد و گفت: کارآفرینی مرحله اول زنجیره ارزش سطوح فناوری است که با فرهنگ‌سازی آن آغاز خواهد شد؛ و از این رو، وزارت علوم اقدام به پیاده‌سازی “طرح ملی ترویج کارآفرینی” با هدف فرهنگ‌سازی، ایجاد عدالت آموزشی در زمینه آموزش و ترویج کارآفرینی و ارتقای مهارت‌ها و قابلیت‌های کارآفرینانه در میان دانشجویان کرده است.

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم  ادامه داد: در مرحله اول طرح ملی ترویج کارآفرینی، آموزش ۳۰ هزار دانشجو هدف‌گذاری شده که این دانشجویان با اعتبار هر کدام یک میلیون تومان در دوره‌های مرتبط با کارآفرینی و رویدادهای کسب و کار شرکت خواهند کرد.

در پایان این نشست، مسئولان مراکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه‌ها در خصوص برنامه‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو به تبادل نظر پرداختند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن