اخبارزیست بوم

لزوم حفاظت از درخت تنومند زیست‌بوم فناوری و نوآوری

سرپرست معاونت علمی و فناوری گفت: اگر به حکمرانی دانش بنیان‌ها و نخبگان برسیم می‌توانیم به توسعه علمی و فناورانه کشور امیدوار شویم.


پیشران اقتصاد؛ نخستین نشست شورای معاونان و دبیران ستاد‌های معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سورنا ستاری معاون پیشین و همه معاونان و مدیران این معاونت و بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نخستین جلسه شورای معاونان، گفت: افراد زیادی برای جریان سازی و تقویت علم و فناوری در کشور تلاش کردند. اگر بخواهیم از ۲ نفر به عنوان اثرگذارترین افراد در توسعه گفتمان علم و فناوری در کشور نام ببریم ابتدا و در راس آن باید به مقام معظم رهبری اشاره کنیم که تلاش بی وقفه‌ای در این حوزه داشته و دارند و سیاست گذاری‌های کلانی در این زمینه به عنوان یکی از اصلی‌ترین خط‌های جریان‌های فکری و عملی در این حوزه داشتند و رصد و حمایت ویژه‌ای از حرکت علمی و فناوری کشور دارند.

وی افزود: در طول این سال‌ها که افراد متعدی سکاندار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را عهده دار بودند؛ هیچ کدام به اندازه دکتر ستاری در ترویج گفتمان علم و فناوری در میان مردم و مسولان اثرگذار نبودند و امروز این تلاش‌ها منجر به این شده که همه یک صدا اعتقاد دارند علم و فناوری کلید حل مشکلات کشور است.

رییس جهاد دانشگاهی بزرگ‌ترین محبوبیت امروز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که بحث اصلی قانون جهش تولید دانش بنیان نیز هست را، توسعه بازار و کسب و کار‌های دانش بنیان در سطح ملی دانست و گفت: امروز وقتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و … و همه نهاد‌های متولی به این باور رسیده اند که کلید اصلی رفع مشکلات در دست فناوران و شرکت‌های دانش بنیان و خلاق است؛ می‌توان امیدوار بود که مشکلات کشور به دست آن‌ها مرتفع شود و معاونت علمی و فناوری باید در این میانه به عنوان سازمان نوآوری کشور حلقه پیوند دهنده همه بازیگران این زیست بوم باشد.

دهقانی فیروزآبادی همچنین بیان کرد: باور من این است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ سازمان برنامه و بودجه نوآوری کشور است. ما زمانی به این جایگاه می‌رسیم که منابع نوآورانه و فناورانه و بازار فناوری در نهاد‌های مختلف را به وسیله نخ تسبیحی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و با استفاده از بودجه زیست بوم نوآوری به هم متصل کنیم.

وی ادامه داد: وقتی وابستگی کشور در پیشران‌های اصلی اقتصاد، مانند آب و انرژی، مواد و معدن، کشاورزی و امنیت غذایی، ماشین سازی، دارو تجهیزات پزشکی، فرهنگ و رسانه، بازی و صنایع خلاق و دیگر مبتلات بزرگ کشور مثل معضلات حاشیه نشینی و فرهنگی، قطع می‌شود که از دانش بنیان‌ها و توانمندی آن‌ها در نوآوری‌های اجتماعی بهره بگیریم. اگر به حکمرانی دانش بنیان‌ها و نخبگان برسیم می‌توانیم به توسعه علمی و فناورانه کشور امیدوار شویم.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: بزرگ‌ترین مساله امروز کشور ما جوانان هستند و مسوولان دغدغه رفع مشکلات و استفاده درست از آن‌ها را دارد. باید به این باور برسیم که مسایل کشور زمانی رفع می‌شود که حمکرانان و تصمیم گیران کشور از میان نخبگان و سرآمدان علمی انتخاب شوند.

او ادامه داد: نخبگان در بازی که خود تعریف می‌کنند خوب بازی می‌کنند و بقیه جریانات کشور را هم به کار می‌گیرند. ما این ماموریت را برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قائل هستیم و معتقدیم بازار ملی ناموس ملی است و با وجود همه مشکلاتی که دارد باید از آن محافظت کنیم. انتظار داریم معاونت علمی و فناوری برنامه ریز و سیاستمدار دیپلماسی علم و فناوری و صادرات شرکت‌های دانش بنیان باشد.

وی گفت: اعتقاد دارم باید به مدیران خود تفویض اختیار دهم، چون معتقد هستم یک مدیر تخصصی حتما بیشتر از من به موضوعات حوزه کاری خود اشراف دارد. دیگر معیار بنده در انتخاب مدیران؛ غیر سیاسی عمل کردن آن‌ها است. تلاش می‌کنم مدیرانی را به کار بگیرم که به نظام جمهوری اسلامی و رهبری اعتقاد و تخصص کافی داشته باشند.

کسب‎‌و‌کار‌های دانش‌بنیان به یکی از کلیدی‌ترین بازیگران اقتصاد کشور تبدیل شده‌اند

سورنا ستاری معاون پیشین علمی و فناوری رییس‌جمهوری هم در این جلسه با بیان این‌که تلاش شد گام‌های اثربخشی در توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان و خلاق برداشته شود، ادامه داد: در این دوره شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق رشد کمی و کیفی قابل توجهی را تجربه کرد در حالی در روز‌های نخست تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تعداد این شرکت‌ها انگشت‌شمار بود.

وی با بیان این‌که این کسب و کار‌ها اکنون به یکی از کلیدی‌ترین بازیگران اقتصاد کشور تبدیل شده‌اند ادامه داد: رفع مهم‌ترین و راهبردی‌ترین نیاز‌های کشور، اقتدارآفرینی و تحول آفرینی در ساختار‌های کشور مهم‌ترین دستاورد‌های این زیست‌بوم برای کشور به شمار می‌رود.

ستاری با تاکید بر ضرورت همراهی همه بخش‌ها با فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد: توسعه و رونق این زیست‌بوم بیش از هرچیز نیازمند یک تحول فرهنگی است که با همراهی و هم دلی تمامی بخش‌ها، باور به اهمیت و ضرورت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق با حمایت‌های عملی محقق می‌شود.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بنا بر ضرورت و با هدف ارتقای اقتدار ملی، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم از طریق افزایش توانمندی‌های فناوری و نوآوری در کشور و ارتقای «نظام ملی نوآوری» و تکمیل مؤلفه‌ها و حلقه‌های آن ایجاد شده است. «ارتقای تولید ثروت از طریق افزایش توانمندی‌های فناوری و نوآوری در کشور»، «ارتقای زیست‌بوم نوآوری اقتصاد دانش‌بنیان»، «تحقق مرجعیت علمی، افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان پژوهشی از تولید ناخالص داخلی و مصرف بهینه منابع»، «گسترش حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از نوآوری و پژوهش‌های مسأله محور» مهم‌ترین ماموریت‌هایی است که برای این معاونت تعریف شده است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن