دانش بنیان

دانش‌بنیان‌ها مسیری برای رونق گردشگری کشور

نایب رییس فراکسیون گردشگری مجلس استفاده از ظرفیت دانش بنیان را فرصتی مناسب برای رونق گردشگری دانست و گفت: وزارت میراث فرهنگی می‌تواند یک بازوی قوی در اقتصاد کشور باشد.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ محمدعلی محسنی بندپی به مناسبت روز گردشگری گفت: سال‌هاست که روز ۳۷ سپتامبر مصادف با ۵ مهر به عنوان روز جهانی گردشگری نامگذاری شده است. شانلی‌اورفا یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا در یازدهمین کنفرانس وزرای گردشگری سازمان همکاری اسلامی به عنوان “شهر گردشگری ۲۰۲۳” انتخاب شد. همچنین شهر خیوه ازبکستان به عنوان شهر گردشگری سال ۲۰۲۴ انتخاب شد.

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: امروزه صنعت گردشگری یکی از پرسودترین صنایع دنیا محسوب می‌شود تمام کشورها تلاش می‌کنند تا با استفاده از ظرفیت‌های کشورشان گردشگران بیشتری را به سمت خود جذب کنند. چند سالی‌ می‌شود که سازمان جهانی جهانگردی تاسیس شده و در بهبود چگونگی پیشرفت این صنعت دولتمردان را یاری می‌رساند و به حل مشکلات موجود در این صنعت می‌پردازد.

وی در ادامه یادآور شد: وابستگی به اقتصاد نفتی باعث شده از سایر ظرفیت‌ها و فرصت‌های ایجاد شده نظیر فرصت‌ صنایع، کشاورزی، شیلات و حتی گردشگری کشور غافل باشیم، در اسناد بالادستی به وضوح شاهد هستیم که‌ از فرصت گردشگری به درستی استفاده نکردیم، متاسفانه در برخی از فرصت‌های نامبرده شده شاهد تولیدکنندگانی هستیم که امروز مصرف کننده هستند به فرض مثال؛ در حوزه کشاورزی، برنج‌کاران که قبلا محصول برنج خود را مصرف می کردند اما امروز زمین‌های آنها تبدیل به ویلا شده و به تبع شرایط پیش آمده خودشان مصرف کننده هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: در طی دو دهه گذشته نگاه حمایتی نسبت به صنعت گردشگری از ابعاد مختلف وجود نداشته است؛ امید می‌رفت با تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه شاهد تحول عمیقی در عملکرد این وزارتخانه باشیم که متاسفانه تاکنون شاهد چنین مهمی نبوده و تا رسیدن به نقطه ایده‌ال بسیار فاصله داریم.

محسنی بندپی در ادامه تاکید کرد: ما در طول ۴ دهه اخیر به گونه‌های مختلفی در تحریم بودیم که طی چند سال اخیر با شدت گیری تحریم‌ها به ویژه نفت باعث شده که اقتصاد کشور در شرایط نامطلوبی قرار بگیرد با تمام این تفاسیر انتظار می رفت صنعت گردشگری جایگزینی برای صنعت نفت باشد که متاسفانه شاهد چنین اتفاقی نبودیم و عملا مجموعه‌ پیوسته‌ای از عوامل، از زیرساخت‌های قانونی گرفته تا زیرساخت های اجرایی و محدودیت‌های کرونایی، منجر شد آنگونه که باید نتوانیم از ظرفیت و فرصت گردشگری حداکثر استفاده را داشته باشیم.

نایب رئیس فراکسیون گردشگری با انتقاد از گزارش عملکرد وزارت ‌گردشگری، تاکید کرد: وزارت میراث‌فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی در یک‌سال گذشته گزارشی از عملکرد خود منتشر کرد که بر اساس آن، ایران توانسته است از محل ورود سه میلیون گردشگر خارجی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون به درآمد ۲.۵ میلیارد دلاری دست پیدا کند، انتشار چنین اعداد و ارقامی باید همراه با اسناد و مستندات باشد. اگر چنین اعداد و ارقامی صحت داشته باشد بی تردید نهادهای غیر دولتی و خصوصی هستند که توانسته چنین فرصت ارز آوری را برای کشور مهیا کنند.

محسنی بندپی با اشاره به نامگذاری امسال به رویش اندیشه‌های نو در گردشگری ایران، یادآور شد: اگر به جای انتخاب «رویش اندیشه های نو در گردشگری ایران» بتوانیم رویکرد دانش بنیان ها برای رونق صنعت گردشگری برنامه ریزی کنیم بی تردید تحولی جدید در این صنعت خواهد بود؛ رویکردهای دانش بنیان ها و استفاده از ظرفیت جوانان تحصیلکرده یعنی علمی کردن تمام موارد مسیرهای گردشگری در سطح ملی و بین المللی؛ در نظر داشته باشیم دیگر نگاه سنتی نه تنها برای رونق گردشگری بلکه رونق سایر موارد هم پاسخ نخواهد داد، اگر نتوانیم از ظرفیت علمی برای رونق گردشگری استفاده کنیم بی تردید هیچ صنعتی رشد قابل توجهی نخواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: زمانی که صحبت از رویکرد علمی می‌شود باید تمام نیازهای یک تا صد درصدی حضور گردشگران از مبدا تا مقصد و بالعکس را در نظر بگیریم و با ارائه راهکارهای جدید بتوانیم استفاده بهینه از زمان را داشته باشیم و بر همین اساس نیازمند نگاه جدی‌تری در سایه توجه به صنعت گردشگری کشور هستیم، در غیر اینصورت صنعت گردشگری در سایه روش‌های سنتی محکوم به شکست خواهد بود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: جایگزینی صنعت گردشگری به جای نفت قریب به دو الی سه دهه زمان نیاز دارد؛ اقتصاد ایران کاملا وابسته به نفت است، در طی سال‌های اخیر شاهد بودیم چگونه تحریم‌ها اقتصاد کشور را از تولید تا اشتغال تحت تاثیر قرار داد، تقویت چنین اقتصادی هر لحظه با کوچکترین تحولی در سطح ملی و بین المللی آسیب پذیر خواهد بود، برای رهایی از آن باید از تمام ظرفیت‌های علمی حداکثر استفاده را داشته باشیم. کشور امارات در طی ۴ دهه اخیر توانسته اقتصاد وابسته به نفت خود را به کمترین میزان برساند، بنابراین اگر بخواهیم این اقتصاد را از نفت رها کنیم لازمه آن تقویت صنایع دیگر نظیر صنعت گردشگری است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن