دانش بنیان

رشد ۱۲۰ درصدی تولید پلیمرها تا پایان برنامه هفتم توسعه

تولید محصولات پلیمری در کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه از ۹ میلیون تن فعلی به ۱۲۰ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد و ۵ محصول پلیمری جدیدی نیز به سبد محصولات پتروشیمی ایران اضافه خواهد شد.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ صنعت پتروشیمی به عنوان بخش ارزش‌آفرین صنعت نفت در چند دهه گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است؛ تا آنجا که ظرفیت تولید این صنعت از ۳ میلیون تن در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی اکنون به بالای ۹۰ میلیون تن رسیده و انتظار می‌رود و با اجرای طرح‌های پیشران، این ظرفیت تا ۱۰ سال آینده بیش از ۲ برابر شود.

با توجه به ظرفیت ۹۰ میلیون تنی پتروشیمی، صنعت پتروشیمی ایران در حال حاضر معادل یک میلیون بشکه نفت خام در روز از منابع هیدروکربوری را در ۶۸ مجتمع پتروشیمی به مواد ارزشمند پتروشیمی تبدیل می‌کند.

علاوه بر توسعه کمی، کیفیت تولید مواد پتروشیمی نیز رشد داشته و اکنون حدود ۵۰۰ گرید شیمیایی و پلیمری در کشور تولید می‌شود و انتظار می‌رود در سال‌های آینده ایران در تولید تمام محصولات پتروشیمی خودکفا شود.

در این میان، پلیمرها ارزشمندترین تولیدات صنعت پتروشیمی هستند و در حال حاضر حدود ۹ میلیون تن پلیمر در پتروشیمی تولید می‌شود که تا پایان برنامه هفتم توسعه ۲۰ میلیون تن خواهد رسید و ۵ محصول پلیمری به سبد محصولات اضافه خواهد شد.

با این حال، توجه به تکمیل زنجیره ارزش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگرچه ایران در تولید خوراک بالادستی و میان‌دستی تا حد زیادی به خودکفایی رسیده اما باید این زنجیره در بخش پایین‌دستی نیز تکمیل شود.

در حال حاضر وجود تعداد قابل توجهی محصول نیمه خام و خصوصاً متانول بهترین فرصت جهت توسعه زنجیره‌ارزش هستند و لازم است همه شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی نسبت به استفاده از آن در زنجیره ارزش اقدام کنند و یا این خوراک را در اختیار متقاضیان قرار دهند و در این راستا شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نقش هماهنگ‌کننده و تسهیل‌گر را دارد.

توسعه عمودی زنجیره‌ارزش و تکمیل خلأهای موجود در آن مطابق نیازهای بازار و توانمندی‌های داخلی و گسترش صنایع تکمیلی از اهداف شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در راستای بازارسازی و اشتغال‌زایی است. برای توسعه زنجیره ارزش باید علاوه بر سرمایه‌گذاران و صنایع بزرگ از سرمایه‌گذاران و صنایع کوچک نیز حمایت کرد.

همچنین رویکرد توسعه کیفی هم‌زمان با توسعه کمی، می‌تواند ضمن ایجاد ارزش افزوده بالاتر برای صنعت، طیف متنوعی از محصولات مورد نیاز صنایع مختلف کشور را تولید کند.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز با تأکید بر ماده (۱۰) «قانون جهش تولید دانش‌بنیان» سعی بر تشویق مجتمع‌ها و طرح‌های پتروشیمی در راستای استفاده از محصولات دانش بنیان ساخت بار اول را دارد تا ضمن اجرایی کردن سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، پایداری توسعه را به همراه داشته باشد.

در راستای پوشش خلأهای زنجیره تأمین و افزایش تاب‌آوری صنایع تکمیلی و خرد، بسته‌های سرمایه‌گذاری کوچکی برای صنعت پتروشیمی طراحی و به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری به هلدینگ‌ها معرفی شده‌اند و اجرای این بسته‌ها منجر به خودکفایی در ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنایع تکمیلی خواهد شد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن