دانش بنیان

ستون‌های جداسازی ترکیبات دستگاه کروماتوگرافی مایع در دانشگاه قم

دکتر رضا علیزاده، عضو هیئت علمی شیمی دانشگاه قم از بومی سازی ستون های جداسازی ترکیبات شیمیایی برای دستگاه کروماتوگرافی مایع در آزمایشگاه دانشگاه قم خبر داد.


به گزارش به گزارش پیشران اقتصاد؛ دکتر رضا علیزاده، عضو هیئت علمی شیمی دانشگاه قم که از محققان این طرح است گفت: دستگاه HPLC که در جداسازی ترکیبات کاربرد دارد دارای ستون هایی است که عامل جداسازی ترکیبات هستند ، ماده مورد نظر در ستونهای این دستگاه جدا شده و از انتهای آنها خارج شده و مورد بررسی قرار می گیرد، این ستون ها مانند قلب دستگاه هستند.

وی افزود: ستون های این دستگاه انواع مختلفی دارد که دو نوع اصلی آن ها ستون های عمومی و ستون های با کاربرد خاص است که با نام “کایرال” شناخته می شوند.

علیزاده بیان کرد: نمونه خارجی ستون های معمولی قیمتی نزدیک به پانزده میلیون تومان و ستون های برای جداسازی ترکیبات خاص بالای صد ملیون تومان قیمت دارند.

وی افزود: هر دو نوع بومی سازی شده اند و با قیمت بسیار کم تر از نمونه خارجی قابل استفاده هستند، پروسه بومی سازی این محصول یک سال طول کشید و اکنون ستون های عمومی آماده و از آن ها بهره برداری شده است، این محصول کیفیتی برابر نمونه خارجی دارد.

علیزاده گفت: هزینه ساخت ستون های عمومی تنها حدود ۳۵ درصد نمونه خارجی است، از سوی دیگر در ستون های “کایرال” با توجه به فعالیت های صورت پذیرفته قادر به جداسازی تعدادی از ترکیبات کایرال شده است و مراحل تکمیلی ساخت آن در حال انجام است. با برنامه ریزی های انجام شده این ستون ها نیز با قیمتی نزدیک به ۳۰ درصد قیمت نمونه خارجی قابل بهره برداری است.

وی در رابطه با اثرات مفید انجام این پروژه بیان کرد: در صورت عرضه شدن این محصول علاوه بر سودآوری برای دانشگاه می توان خروج ارز از کشور را کاهش داد، همچنین با توجه به تولید محصول در آزمایشگاه دانشگاه، تعداد زیادی از دانشجویان در این پروژه فعالیت و کسب تجربه کردند، از برنامه های آینده این است که تراشکاری های محصول نیزدر کارگاه های دانشگاه انجام شود و این محصول دانش بنیان در بازار با نمونه های خارجی رقابت کند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن