دانش بنیان

موفقیت ۳ طرح دانش‌بنیان برنامه کارویا در پرداخت اصل و سود به سرمایه‌گذاران تاکنون

۳ شرکت دانش‌بنیان که پیش از این در برنامه «کارویا» موفق به جذب سرمایه مردمی با استفاده از ابزار تامین مالی جمعی شده بودند، توانستند اصل سرمایه و میزان سود پیش‌بینی‌شده را به سرمایه‌گذاران پرداخت کنند.


به گزارش به گزارش پیشران اقتصاد به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، سال گذشته برنامه تلویزیونی «کارویا» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی تولید و از شبکه اول سیما پخش شد که در آن شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب یک مسابقه تلویزیونی طرح‌های دانش‌بنیان خود را ارائه کردند و پس از تایید هیات داوران، وارد فرآیند جذب سرمایه از طریق روش تامین مالی جمعی شدند.

یکی از ویژگی های این روش تامین مالی در برنامه کارویا تضمین اصل سرمایه مردم که با حداقل ۵۰۰ هزار تومان در طرح های دانش بنیان سرمایه گذاری کردند.

حال پس از گذشت کمتراز یک سال از پخش برنامه «کارویا» اکنون ۳ شرکت‌ دانش‌بنیان «توپاز ژن کاوش»، «ماکیان دام پارس» و «بلورآزمای سنجش نور» توانسته‌اند میزان سود پیش‌بینی‌شده را محقق کنند و اصل و سود پیش‌بینی شده را به سرمایه‌گذاران خود بپردازند.

جلب اعتماد مردمی، از عناصر مهم در موفقیت تامین مالی جمعی

در همین راستا، دکتر علی وحدت، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، ضمن ابراز خشنودی از موفقیت طرح‌های مذکور در تحقق سود پیش‌بینی‌شده، گفت:  یکی از ابزارهای مهم تامین مالی نوآوری به ویژه برای طرح‌های نسبتا کوچک، «تامین مالی جمعی» است. در قالب این ابزار، اشخاص علاقه‌مند، اعم از حقیقی و حقوقی، فارغ از سن، جنس و موقعیت جغرافیایی می‌توانند از طریق سکوهای معتبر و مورد تایید فرابورس ایران، در تامین مالی طرح‌های نوآورانه مشارکت کرده و در سود و زیان آن‌ها شریک شوند.

وی افزود: این روش تامین مالی به ویژه از آن جهت حایز اهمیت است که منابع تازه‌ای، فراتر از منابع بخش دولتی یا عمومی‌ موجود و با ماهیت بخش خصوصی و مردمی به زیست‌بوم دانش‌بنیان و استارت‌آپی کشور تزریق می‌کند.

وحدت همچنین بر این نکته تاکید کرد که صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به‌عنوان مهم‌ترین نهاد تامین مالی زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور، علاوه بر بیمه اصل آورده سرمایه‌گذاران، مسابقه تلویزیونی «کارویا» را با هدف فرهنگ‌سازی و تشویق سرمایه‌های مردمی به سمت طرح‌های نوآورانه و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تولید و پخش کرده است.

وی ادامه داد: در این مسابقه، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به عنوان «سرمایه‌پذیر»، طرح‌های نوآورانه خود را ارائه می‌کردند و علاقه‌مندان می‌توانستند در طرح‌های منتخب داوران مسابقه سرمایه‌گذاری کنند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: یکی از عناصر مهم در موفقیت تامین مالی جمعی، جلب اعتماد مردمی است که قرار است در طرح‌ها سرمایه‌گذاری کنند چون در این ابزار، سرمایه مردم در معرض ریسک قرار می‌گیرد و به هر دلیل، ممکن است طرح سرمایه‌پذیر به موفقیت نرسد و سرمایه‌گذاران دچار زیان شوند. به خصوص در روزها و ماه‌های اول که هنوز تامین مالی جمعی برای مردم ما جدید است، جلب اعتماد آن‌ها اهمیت بیشتری دارد. به همین خاطر ما در صندوق نوآوری و شکوفایی برای تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در طرح‌های فناورانه و نوآورانه، به تضمین سرمایه مردم فکر کردیم و توانستیم با ابزار بیمه اصل سرمایه، خیال سرمایه‌گذاران را راحت کنیم.

وحدت از سوی دیگر بیان کرد:  بررسی ما نشان داد که برای جلب مشارکت مردم در تامین مالی جمعی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، تنها بیمه سرمایه آن‌ها کافی نیست. ما باید می‌توانستیم با ابزارهای رسانه‌ای، تامین مالی جمعی را به مردم بشناسانیم و فرهنگ آن را ترویج کنیم. بنابراین به سراغ تولید و پخش یک مسابقه تلویزیونی به نام «کارویا» رفتیم.

وی همچنین تصریح کرد که آنچه در کارویا عرضه شد این بود که مردم دانستند سرمایه‌گذاری بر توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، فناور و نوآور و برای اشتغال جوانان موثر واقع می‌شود و از سوی دیگر مطمئن شدند که سود سرمایه‌گذاری‌ در این نوع طرح‌ها، بیش از سود متعارف نظام بانکی است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین خبر داد: اخیرا دو طرح دانش‌بنیان که در برنامه «کارویا» موفق به جذب سرمایه از طریق تامین مالی جمعی شده‌ بودند، توانستند سود پیش‌بینی‌شده را محقق سازند.

وحدت افزود: یکی از این شرکت‌ها، شرکت دانش‌بنیان «توپاز ژن کاوش» بود که پس از جذب یک میلیارد تومان سرمایه توانست طرح خود را با موفقیت به اتمام برساند و سود پیش‌بینی‌شده برابر با ۵۰ درصدی سالانه را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند. دومین شرکت نیز شرکت دانش‌بنیان «ماکیان دام پارس» بود که موفق به جذب ۴ میلیارد تومان سرمایه شد و توانست سود پیش‌بینی شده برابر با ۱۰۰ درصدی سالانه به اضافه بازگرداندن اصل سرمایه را برای سرمایه‌گذاران را محقق سازد.

رییس صندوق نوآوری ادامه داد: سومین شرکت دانش‌بنیان «بلورآزمای سنجش نور» بود که موفق به جذب بیش از یک میلیارد تومان سرمایه شد و توانست سود پیش‌بینی شده برابر با ۶۶ درصدی سالانه را محقق و نصیب سرمایه‌گذاران کند.

لازم به ذکر است در برنامه تلویزیونی کارویا که از شبکه یک سیما در سال گذشته پخش شد ۱۸طرح دانش بنیان با روش تأمین مالی جمعی (کرادفاندینگ) توسط۱۶۲۷ سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی به میزان ۳۹میلیارد تومان تأمین سرمایه شدند و در این میان صندوق نوآوری نیز اصل پول مردم را بیمه کرده بود. میانگین دوره این طرح ها ۱۰ ماه و میانگین سود سالانه آنها نیز ۵۰درصد اعلام شده بود.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن