اختصاصی پیشرانمناطق آزاد

مهندس ناصر سلیم‌زاده، مدیرعامل شرکت آیهان رویان ایرانیان؛ در گفت و گو با پیشران اقتصاد تشریح کرد:

تسهیلات صندوق‌ها برای شروع تولید کافی نیست

شرکت آیهان رویان ایرانیان در سال ۱۳۹۵ در استان آذربایجان شرقی به ثبت رسید. اولین محصول تجاری این شرکت “بازو وسط هیدرولیک تراکتور” بود که برای اولین بار در داخل کشور تولید و به بازار عرضه می شد. پیش از این نیاز داخل به این محصول توسط تولیدگنندگان کشور ترکیه تامین می شد.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ مهندس ناصر سلیم زاده، مدیر عامل شرکت در رابطه با ایده اولیه این تولید گفت: در ایام تحصیل در دوره کارشناسی ارشد به عنوان کارمند وارد مجموعه تراکتورسازی شدم. متاسفانه در بخش های تراکتورسازی فضایی وجود دارد که اگر کسی که بخواهد به طور شخصی در حوزه تولید کار کند و به دنبال بازار و پیشرفت باشد، جلوی پای او سنگ اندازی می شود. این یکی از واقعیت های تلخ کار در این حوزه است. از این رو از مجموعه جدا شدم و به طور شخصی و با سرمایه ای اندک کار تولید را شروع کردم.

ناصر سلیم زاده در معرفی محصول تولیدی شرکت گفت: محصول بازو وسط هیدرولیک تراکتور، یک مکانیزم مکانیکی را حذف می کند و به جای آن سیستم تولیدی شرکت ما به کار می رود. مدل خارجی این محصول را از طریق ترکیه به ایران وارد کردیم و طی فرایند مهندسی معکوس تولید آغاز شد و محصول به بازار رسید. قطعات دیگر تراکتور نیز در شرکت تولید می شود. همچنین برای وزارت دفاع قطعه‌ تولید می کنیم. برخی از قطعات پیچیده هستند و ماشین کاری آن ها کار هر کسی نیست. اما این مراحل را طی کرده ایم و به تولید این قطعات رسیده ایم.

سلیم زاده در رابطه با تامین هزینه های تولید گفت: در کار تولید هزینه ساخت قالب بسیار بالا بود و ما کار را تنها با ۵ میلیون تومان شروع کرده بودیم. من حدودا سه ماه روی این کار تمرکز کردم و بالاخره یک نمونه از این محصول تولید شد. محصول را امتحان کردیم. یک نفر از آشنایان محصول ما را روی تراکتورش بست و یک هفته با آن کار کرد و اعلام رضایت کرد. و همین قوت قلبی برای من شد و کم کم کار را گسترش دادم. کم کم بازاریابی کردم و دو، سه عدد فروختم و باز قوت قلبی شد. برای محصول فیلم و کلیپ درست کردیم و بعد با کمک سرمایه خانواده اقدام به تولید انبوه کردم.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

تولید “کاهنده مصرف سوخت خودرو” در کشور سابقه نداشت


وی ادامه داد: شش سال در نمایشگاه های مختلف کشور شرکت کردیم و محصول به بازار داخلی معرفی شد. شرکت امروز در اکثر نقاط ایران مشتری دارد. تولید شرکت از نظر قیمت با ترکیه رقابت می کند. تولید ما کف قیمت است و با ثابت نگه داشتن قیمت اجازه نمی دهیم نیاز داخل از خارج از کشور تامین شود.

مدیر عامل شرکت آیهان رویان ایرانیان در مورد روند پیوستن به مجموعه شرکت های دانش بنیان استان گفت: به دنبال نهادی بودم که از ما حمایت کند و این طور بود که با پارک علم و فناوری آشنا شدم و طرح را به پارک دادم و در آن جا پذیرش شدم. شرکت امروز در مرحله دانش بنیان شدن است. محصولی جدید را ثبت اختراع کرده ایم که از آن طریق گواهی دانش بنیانی اخذ می کنیم. این محصول فعلا در مرحله تولید نمونه شده است و از این مسیر شرکت در ماه های آتی روند دانش بنیان شدن خود را طی کند. در رابطه با این محصول فعلا توضیحی نمی دهم.

محمد سلیم زاده در رابطه با روند اخذ تسهیلات تولید شرح داد: از صندوق ارس ۱۹۰میلیون تومان وام گرفته ایم ولی واقعیت این است که برای فردی که می خواهد کار تولید را شروع کند، این رقم کم است. در گرفتن وام از صندوق پژوهش و فن آوری ارس مشکلی نداشتیم و نمی توانم بگویم سخت گیری کردند یا سنگ جلوی پای ما انداختند. به هیچ وجه این طور نبود و تعامل بسیار خوبی داشتند. شرایط را صادقانه برایشان توضیح دادیم و صادقانه همکاری کردند. همکارانشان آمدند و کار و تولید ما را بررسی کردند و مستعد ارزیابی شدیم و تسهیلات گرفتیم.

وی در پایان افزود: فقط تنها چیزی که در قالب گله مندی می گویم این است که برای فردی که می خواهد کار تولید را شروع کند درصد سودی که صندوق ها می گیرند بالا است. البته این مساله ای مرتبط با کل صندوق های پژوهش و فناوری کشور است.

فائزه صدر

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن