اختصاصی پیشرانرینوتکسمناطق آزاد

میزگرد تخصصی پیشران اقتصاد در حوزه فن بازار

حوزه دانش بنیان به لحاظ ماهیت جدید و ناشناخته و پیشرفت لحظه ای تکنولوژی های مختلف در کشور دچار آشفتگی شده است. آنچه که مسلم می نماید، این است که این حوزه برای یکپارچه شدن به یک مدیریت واحد نیاز دارد تا با راهبری، حقله های تمام زنجیره دانش بنیان را به هم وصل کند.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ در این میان نبود اعتبار کافی برای حمایت از فناوران به شدت حیات اکوسیستم دانش بنیان را تهدید می کند. بدون تردید هر گونه کوتاهی در این زمینه موجب مهاجرت نخبگان فناور خواهد شد و کشور با وجود نیازی که به این فناوران دارد دست خالی خواهد ماند.

پیشران اقتصاد با برگزاری میزگردهای تخصصی به منظور ورود به چالش ها و مشکلات اکو سیستم دانش بنیان سعی دارد تا راهکارهایی به فعالان این حوزه ارایه کند تا وظیفه اجتماعی خود را در حوزه رسانه با این رویکردها انجام دهد. مباحث مطرح شده در این میزگرد تخصصی را در ادامه می خوانید.

در این میزگرد تخصصی دکتر پریسا بهلولی (مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری ارس)، دکتر حسن اصیل (عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری فاتحان عصر تدبیر، کارگزار شبکه فن بازار ملی، کارگزار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت ارزیابی شرکت های دانش بنیان)، دکتر ابوالفضل محمدی قدیم (مدیر عامل شرکت همگامان و شتاب‌دهنده تکنووا، موسس اولین کانتکت سنتر بین المللی کشور)، دکتر یوسف داداش زاده (دبیرستاد اقتصاد دانش بنیان سازمان منطقه آزاد ارس)، دکتر الهام ذکائی (مدیر مرکز رشد سازمان منطقه آزاد ارس)، مهندس داود حاتمی (رئیس هیات مدیره شتابدهنده تحلیلگران (شتابدهنده تخصصی فناوری اطلاعات و صنایع خلاق) و مهندس صابر پرنیان (رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی) حضور داشتند.

 

خلا فن بازار ملی ایران در ارس

مدیرعامل صندوق دانش بنیان پژوهش و فناوری ارس در میزگرد پیشران اقتصاد گفت: شرکت های صنعتی و فناور متعددی در منطقه آزاد ارس فعالیت می کند و با وجودی که از لحاظ تکنولوژی در سطح خوبی هم هستند ولی با مشکلات فروش دست و پنجه نرم میکنند. ما نیز متوجه خلا عرضه و تقاضا و راه اندازی کارگزار فن بازار ملی ایران در ارس شده ایم و به همین منظور با مذاکراتی که با دبیر شبکه ملی فن بازار ایران داشتیم مقرر شد کارگزاری فن بازار ملی ایران با همکاری صندوق دانش بنیان پژوهش و فناوری ارس در ارس راه اندازی شود تا مسایل مربوط به عرضه و تقاضای محصولات حوزه فناوری تسهیل شود.
دکتر پریسا بهلولی ادامه داد: در این زمینه مقرر شد برخی از اقدامات نیز با محوریت صندوق پژوهش و فناوری ارس در ادامه این فرآیند انجام شود که البته تمام نهادها باید همکاری لازم را داشته باشند تا برنامه های این حوزه به نحو احسن انجام شود.

وی گفت: چند بار برای سرمایه گذاری خطرپذیر فراخوان داده ایم ولی در این زمینه شرکت ها تمایل چندانی به سرمایه گذاری ندارند و بیشتر تمایل به خرید سهام و یا مشارکت در اجرای پروژه ها را دارند.
بهلولی افزود: شرکت ها بنا به دلیلی می ترسند بخشی از سهام خود را به نهادی واگذار کنند و این موارد در استان نهادینه نشده است.

جذب فناوری‌ از خارج از کشور
کارگزار شبکه ملی فن بازار ایران در تبریز نیز در این میزگرد گفت: حدود ۸ سال است که با این شبکه همکاری می کنیم و موضوعی که در شبکه ملی فن بازار به دنبال آن هستیم موضوع هم‌رسانی است.

دکتر حسن اصیل افزود: اهداف ما در سه حوزه صنعتگران و نیازهای فناورانه شان، خود فن آور یا به اصلاح محصول فناورانه و ضلع سوم مثلث سرمابه گذار متمرکز شده است. افراد زیادی در این اکوسیستم فعالیت می کنند ولی حلقه مفقوده این حوزه مربوط به فعالیت های بروکری است که بتوانند تمام عوامل این اکوسیستم را به همدیگر نزدیک و معرفی کنند.
وی گفت: این شبکه حدود ۵۸ کارگزار دارد و با هم‌رسانی هایی که در این حوزه انجام شده نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته فعالیت داشته است.
اصیل افزود: با توجه به پتانسیل و فعالیت خوب اعضای اکوسیستم دانش بنیان در منطقه آزاد ارس که در سال های گذشته، منطقه آزاد ارس و بالاخص صندوق پژوهش و فناوری ارس بدون هیچ چشم داشتی از فناوران حمایت کرده است.
وی افزود: نزدیک به ۳۰۰ واحد صنعتی فعال در این منطقه وجود دارد. بنا براین در این زمینه حلقه مفقوده موضوع بروکرها است که فناوران و صنایع را به یکدیگر نزدیک کند بر این اساس فن بازار می تواند کمک های خوبی به شرکت های دانش بنیان ها داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در ادامه گفت: تجاری سازی محصول بخشی از اقدامات فن بازار است در حالی که شناسایی نیاز هم از اقدامات فن بازر است و نزدیک به ۱۵۰ نیاز فناورانه در بین حدود ۷۰ شرکت صنعتی واقع در شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی به وسیله فن بازار استان شناسایی شده است که در این زمینه میزان قراردادهای مشاوره ای که با حمایت شهرک های صنعتی انجام شده بود نزدیک به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود.
کارگزار شبکه ملی فن بازار ادامه داد: امسال در این زمینه در رتبه چهار کشور قرار داریم و تلاش می کنیم این رتبه را ارتقا دهیم، همکاران ما با مراجعه به واحدهای صنعتی بر اساس متدهای تعیین شده نیازها را پس از استانداردسازی به شبکه می فرستند.
اصیل افزود: بخشی از خدمات فن بازار ملی ایران نیز مربوط به جذب فناوری های خارج از شبکه و خارج از کشور است که ۱۱ تفاهم نامه مابین شرکت های استان و شرکت های کره ای در زمینه جذب و مشارکت در سرمایه گذاری منعقد شده بود که اکنون به خاطر مشکلات تحریم ها متوقف شده است.
وی ادامه داد: مسایل فرهنگی یکی از چالش های مهم این حوزه است به طوری که معمولا در آذربایجان شرقی کار تیمی به دلیل اعتماد کم انجام نمی شود و این موضوع کار ما را سخت کرده است.برای حل مشکل کار تیمی از سال گذشته تا کنون به سراغ دانشگاه های منطقه شمالغرب رفته ایم و با ۷ دانشگاه قرارداد تجاری سازی منعقد کرده ایم.

اصیل خاطرنشان کرد: همه چیز را در اکوسیستم به هم ریخته ایم. برای مثال انتظار داریم یک فناور را که محصولی فناورانه تولید کرده به صنعتگر تبدیل کنیم در صورتی که در هیچ جای دنیا چنین چیزی وجود ندارد. در تمام دنیا فناوری را تولید می کنند و بعد آن را به فروش می رسانند و سرمایه گذار نیز آن را می خرد.
وی تصریح کرد: موضوعی که با منطقه آزاد ارس شروع کرده ایم باشگاه صنعت است تا در زیرمجموعه فن بازار با فعالیت های بروکری بتوانیم نیازهای صنعتی را برطرف کنیم.
اصیل در پایان گفت: طی بررسی هایی که انجام داده ایم؛ ظرفیت سازی واحدهای تولیدی به کمک تولید فناورانه و موضوع تولید بدون کارخانه را جزو ماموریت های فن بازار استان قرار خواهیم داد.

 

ورود به اکوسیستم فن بازار یعنی تضمین موفقیت در تجاری‌سازی محصولات
مدیر عامل شرکت همگامان و شتاب‌دهنده تکنووا نیز در ادامه این میزگرد تخصصی گفت: چالش جدی در حوزه فن بازار و توسعه و رونق اقتصادی که در کشور وجود دارد فرار ناولج بروکرها است.
دکتر ابوالفضل محمدی قدیم با پرسش این سوال که چگونه این موضوع را جز باتجاری سازی، رونق اقتصادی و سهم دهی از منابع درآمدی می توانیم حفظ کنیم، افزود: با توجه به موقعیت استراتژیکی که با همجواری با کشورهای سی آی اس و ترکیه داریم به نظر می رسد اگر بروکرها خودشان را به ابزارهایی مثل اسمارت کانترکت ها (قرارداد هوشمند) و مباحث نوین کسب و کارها مانند بلاکچین و رمز ارزها به ویژه با توسعه تحریم ها در نظر گرفته شود می توانیم رونق اقتصادی و گردش فعالیت های اقتصادی در بین ناولج بروکرها را تضمین کنیم.
وی ادامه داد: اگر این اتفاق نیفتد با توجه به این که در حوزه فناوری، نیروی انسانی یک اصل محسوب می شود در دو سال آینده با بحران جدی در حوزه کارشناسان متخصص فناوری مواجه خواهیم بود.
محمدی قدیم تصریح کرد: اگر بخواهیم با برنامه پیش برویم باید بروکرهای نالج بیس خودشان را فوری ارتقا دهند تا علاوه بر  تجاری سازی محصولات داخلی چشم اندازی به توسعه صادرات نیز داشته باشند.
وی ادامه داد: امیدوارم بروکرها کارگروه خوبی برای خود تشکیل دهند تا با تقسیم هدفمند کار، بتوانند صنایع را به اکوسیستم فن بازار داخل بکنند. ورود به اکوسیستم فن بازار یعنی تضمین موفقیت در تجاری سازی محصولات، بر این اساس اگر این اتفاق نیفتد و این اطمینان خاطر به بخش صنعت القا نشود بدون تردید بروکرها نیز موفق نخواهند بود.
باید نتیجه گرایانه جلو بریم البته در این حوزه اگر پول نداشته باشیم در دو سال آینده سخت ترین وضعیت را به ویژه برای افرادی که در حوزه فناوری، محصول تولید می کنند، خواهیم داشت.
محمدی قدیم افزود: آر اند دی در جایی می تواند وجود داشته باشد که پول باشد تمام این موارد زنجیره تامین است اگر تنها یک حلقه از زنجیره تامین مفقود شود در این حوزه نمی توانیم موفق شویم.
وی ادامه داد: نباید تامین منابع انسانی کارآمد، تامین منبع مالی و انتظارات به حق آنها به چالشی برای این کشور تبدیل شود در ادامه باید بگویم که از تداوم این موضوع نگران هستم.
موسس اولین کانتکت سنتر بین المللی کشور در ادامه گفت: متاسفانه نظام بانکداری باید به موقع سرویس بدهد که این اتفاق نمی افتد.  و بانکها در موضوع تامین سرمایه در گردش خوب عمل نمیکنند. ضمن اینکه تامین سرمایه در گردش یک مسکّن است چرا که فروش محصول باید به اندازه ای باشد که این پول مرتبا برگردد در این زمینه حتی اگر بانک منابع را تامین کند اگر محصول کارآمد تولید نشود و یا بروکر کارآمد نتواند محصولات را به بازار عرضه کند این یکی از همان حلقه های مفقوده زنجیره تامین است.

محمدی قدیم تصریح کرد: تجاری سازی محصولات، احصای نیازهای بازار و توزیع این نیازها در بین فناوران در واقع کاری است که فن بازار انجام می دهد.
وی افزود: تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که فن بازار باید به رسانه دسترسی داشته باشد برای مثال صدا و سیما با این همه اعتبار تا چه اندازه منابع، به حوزه فن بازار تخصیص داده است؟
وی ادامه داد: اگر سرمایه در گردش، امکانات و همچنین سهمی از مدیریت رسانه در اختیار فن بازار نباشد محصولات دانش بنیان چگونه می تواند عرضه شود؟ در واقع فن بازار باید ابزاری برای معرفی خدمات خود داشته باشد.

 

سهم بسیار ناچیز حوزه دانش بینان از اقتصاد
دبیر ستاد اقتصاد دانش بنیان منطقه آزاد ارس نیز در این میزگرد گفت: سال ها است که از اکوسیستم دانش بنیان و از انواع حمایت های مختلف مراکز رشد، صندوق ها و مراکز شتاب دهنده صحبت می کنیم ولی وقتی به موضوع اقتصاد برمی گردیم می بینیم حوزه دانش بینان سهم بسیار ناچیزی از اقتصاد دارد.
دکتر یوسف داداش زاده افزود: یعنی اکوسیستمی تشکیل داده ایم که اجزای آن بسیار پراکنده است و یا راه را اشتباه رفته ایم که در این زمینه باید عارضه یابی شود.
وی ادامه داد: هر کسی می خواهد در حوزه اقتصادی فعالیت کند یا باید مسلط به موضوع نیازسنجی باشد و یا با تکنیک های مختلف نیازسازی آشنا باشد.
داداش زاده گفت: فن بازار جایی است که هم نیازهای فناورانه و هم فناوری موجود و هم توانمندی ها در آنجا عرضه شود.

وی تصریح کرد: انحراف اکوسیستمی که در حوزه دانش بنیان ایجاد شده است  یعنی اکوسیستمی که بر اساس نیازها نبود و دقیقا بر همین اساس است که سهم ناچیزی از بازار داریم. فن بازار یکی از بهترین روش هاست که موضوع نیازهای فناورانه، دانش فنی و در واقع خروجی این اکوسیستم در آنجا عرضه شود.
داداش زاده گفت: در سطح منطقه ای یکی از اجزای اکوسیستم ا راه اندزی کرده ایم لذا به منظور هدایت و راهبری فعالان حوزه دانش بنیان و فناور و اعلام نیازهای واقعی باشگاه صنعت را راه اندازی کرده ایم که نیازهای فناورانه صنایع ارس با کمک یکی از شتابدهنده های استان به دانشگاه های شمالغرب ارسال شده است. البته در سطح ملی فن بازار ملی ایران، این نقش را بازی میکند. تا به کمک فن بازارهای تخصصی نیازهای متفاوت صنایع را برطرف کنیم . تا آشتی واقعی بین صنعت و دانشگاه ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: بطور صریح بگویم بخش صنعت، اعتقادی به دانشی که در دانشگاه های ما تولید شده ندارد چرا که تاکنون این موارد را لمس نکرده است با اقداماتی که در این زمینه انجام شده یعنی تشکیل باشگاه صنعت به وسیله یکی از بهترین شتاب دهنده های شمال غرب کشور و در کنار آن تفاهم نامه ای که با فن بازار انجام شده است؛ اگر نتیجه اقدامات دانش بنیان را در تولیدات صنعتی ببریم باید مطمئن باشیم این موضوع موجب آشتی بین صنعت و مراکز تولید علم و دانش در کشور خواهد شد.
داداش زاده افزود: در حال حاضر با توجه به اتفاقاتی که در این اکوسیستم ایجاد شده فکر می کنم در مسیر درستی قرار گرفته ایم چرا که بر اساس نیازهای واقعی حرکت خواهیم کرد و یا در بخش صنعت نیازسازی خواهیم کرد. اکوسیستمی که در حوزه دانش بنیان در کشور ایجاد شده دارای بیشترین پراکندگی بین اجزا است یکی از دلایل این عارضه این است که سیاستگذاری هر جز اکوسیستم متعلق به دستگاه های متفاوت است.
وی بیان کرد: به جای همگرایی در این حوزه، اجزای اکوسیستم با هم رقابت می کنند. اما یکی از اهداف ما این است که در منطقه آزاد اکوسیستمی راه اندازی کنیم که بر خلاف این که هرکدام از نهادهای متفاوت مجوز گرفته اند ولی مدیریت یکپارچه ای داشته باشند.
داداش زاده در پایان گفت: باید در این حوزه از رقابت اجتناب شود اینها زنجیره هستند و باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا خروجی مثبتی ایجاد شود.


حمایت از ایده‌های عملیاتی با توجیه اقتصادی
در ادامه این میزگرد مدیر مرکز رشد سازمان منطقه آزاد ارس نیز گفت: زمانی که با برخی از فناوران و صاحبان طرح و ایده صحبت می کنیم خیلی رویایی فکر می کنند و یا از دانش کسب و کار اطلاعی ندارند.
دکتر الهام ذکایی افزود: از طرفی وقتی از صنایع بازدید می شود برخی از صنایع عارضه و نیازهای خود را نمی شناسند و هنوز واحد آر اند دی راه اندازی نکرده اند.
وی ادامه داد: تفاهم نامه ارتباط صنعت و دانشگاه مشکل فناوران را برطرف می کند و هم این که با برگزاری تورهای صنعتی با حضور اساتید دانشگاه، عارضه ها و نیازهای صنعت شناسایی می شود و بروکری که در این زمینه فعالیت می کند می تواند این موارد را همرسانی کند.
مدیر مرکز رشد سازمان منطقه آزاد ارس در ادامه گفت: در این زمینه غربالگری اولیه از صنایع انجام و مقرر شده جلساتی به صورت تخصصی برگزار شود تا برای رفع نیازها کمک کنیم.
ذکایی افزود: هم راستا با پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی فرآیند پذیرش در مرکز رشد ارس نیز براساس نیازهای صنایع خواهد بود.لذا ۱۴ نیاز فناورانه حوزه کشاورزی شناسایی شده است که با انتشار فراخوانی در اختیار فناوران قرار خواهد گرفت تا افرادی که در این زمینه ها ایده هایی دارند این موارد را مطرح کنند.
وی ادامه داد: سعی می کنیم رویدادها به صورت تخصصی باشد و بعد از این که نیازها در حوزه های مختلف شناسایی شد پذیرش مرکز رشد از این طریق خواهد بود.
ذکایی خاطرنشان کرد: بیشتر به سمت ارائه خدمات حرکت می کنیم یعنی زمانی که احساس کردیم این ایده می تواند عملیاتی شود و توجیه اقتصادی دارد آن موقع حمایت از این شرکت آغاز خواهد شد. و شرکت هایی که پذیرش می شوند علاوه بر اعطای تسهیلات مالی، به کمک شتاب‌دهنده ها معرفی و حمایت خواهند شد.

وی در پایان عنوان کرد: موضوع اعتماد صنعتگران به فناوران باید توسط رسانه ها فرهنگ سازی شود چرا که با وجود قیمت تمام شده پایین محصولات، صنعتگران باز اعتماد نمی کنند و ترجیح می دهند نیازهای خود را به صورت وارداتی تامین می کنند که در این زمینه باید فرهنگ سازی ریشه ای صورت گیرد.

منطقه آزاد ارس از جنبه سرمایه گذاری و تجاری‌سازی ورود کند
مدیرعامل شتاب‌دهنده تحلیلگران نیز در ادامه این میزگرد گفت: اکثر مسایل و مشکلات در حوزه دانش بنیان از سوی دوستان مطرح شد ولی در این زمینه یک پیشنهاد می توانم داشته باشم آن هم این است که منطقه آزاد ارس نقش حاکمیتی داشته باشد و یک شبکه بین شتاب‌دهنده، پارک علم و فناوری و فناوران ایجاد کند و بیشتر از جنبه سرمایه گذای و تجاری سازی ورود کند.
داوود حاتمی افزود: منطقه آزاد ارس برای آذربایجان شرقی یک فرصت بزرگ است ولی جنس کار دانش بنیان با جنس کار صنعتی کمی متفاوت است قوانین و روال های مراکز صنعتی باید با دانش بنیان ها متفاوت باشد و با همان قوانین برخورد نشود.
وی ادامه داد: برای مثال یک فناور، در ابتدا کارخانه و خط تولید آنچنانی ندارد که هزینه های زیادی نیاز داشته باشد، فناوران با سرمایه های کم و حمایت کوچک حتی می توانند در خانه فعالیت کنند و نیازی نیست که برای فعالیت از تبریز به منطقه آزاد بروند.
مدیرعامل شتاب‌دهنده تحلیلگران گفت: مسافت منطقه آزاد طولانی است حتی خود پارک علم و فناوری که مجتمع عصر انقلاب را در شهرک اندیشه ساخته است فناوران رغبتی برای رفتن به این مجمتع ندارند برای این که می گویند به جای صرف هزینه های رفت و آمد می توانیم محل کار اشتراکی در مرکز شهر پیدا کنیم.
حاتمی افزود: منطقه آزاد ارس پروژه های کلان را جذب و در بین فناوران تقسیم کند و یا به فناورانی که محصولاتی را تولید کرده اند در حوزه صادرات حداقل برای کشورهای همسایه کمک کند که این موارد می تواند تاثیر خوبی داشته باشند.
وی با پرسش این سوال که برای تولید ملی و دانش بنیان و به منظور رفع یکی از بزرگترین نیازهای کشور چرا حمایت کافی وجود ندارد، گفت: برای اعطای تسهیلات ضمانت نامه های چند میلیاردی از فناوران می خواهند در اینجا این سوال مطرح می شود که کدام فناوری برای مثال یک ملک به ارزش ۱۰ میلیارد تومان دارد که برای اخذ تسهیلات از آن استفاده کند.
حاتمی افزود: اگر امروز منطقه آزاد، معاونت علمی، پارک علم و فناوری و بانک می خواهند حمایتی انجام دهد اول باید دغدغه ها را برطرف کنند.
وی ادامه داد: این نهادها می تواند با نظارت، مدیریت، سهامداری و هزار روش دیگر به این موضوع ورود کنند و مشکلات این حوزه را حل کنند.
حاتمی در پایان صحبت های خود اظهار کرد: وقتی این مباحث را نهادهای دولتی حل نکند بدون تردید فناور نیز نمی تواند در این کشور کاری انجام دهد و با طرح خود مجبور به مهاجرت می شود.

 

لزوم از بین بردن بی‌اعتمادی بین صنعت و دانشگاه
در ادامه این میزگرد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: سال ها است که در مورد بی‌اعتمادی بین صنعت و دانشگاه صحبت می کنیم واقعیت این است که این مسایل در برخی از استان ها به ویژه در تهران تا حدودی به سمت فضای دانش بنیان و مشارکتی پیش رفته است.
صابر پرنیان افزود: حدود ۸۰ درصد منابع صندوق حمایت از صنایع پیشرفته به صنایع تهران تخصیص یافته و تنها ۲۰ درصد برای تمام صنایع کشور صرف می شود.
وی ادامه داد: صنعت ما اغلب به صورت سنتی اداره می شود برای مثال مالک یک واحد تولیدی تمام کارهای اداری، تولید و صادرات را خودش انجام می دهد. از سوی دیگر برخی از دانشگاهیان و فناوران پارک ها تمایلی برای حضور در بخش صنعت ندارند این در حالی است که باید با بخش صنعت در ارتباط باشند.
پرنیان افزود: در برخی از استان ها موفقیت در این حوزه زیاد است یکی از دلایل این موضوع ایجاد پارک های فناوری تولید به مساحت های مناسب است که در آنجا با معرفی ایده ها به بخش صنعت، سرمایه گذاری انجام می دهند.
وی ادامه داد: برخیاز شرکت ها از واگذاری سهام، بازارهای تامین مالی جدید و شراکت می ترسند و حس مالکیت قوی دارند با وجود این که واحدی به تامین مالی نیاز دارد حاضر است ضرر کند و کارخانه تعطیل شود ولی سهام خود را واگذار نکد البته در بعضی از موارد نیز تجربیات بدی به وجود آمده که منجر به شکست شده است.
پرنیان افزود: در دانشگاه ها ایده های خوبی وجود دارد ولی متاسفانه با حوزه صنعت آشنایی ندارند باید بر روی تفکر، باورها و فرهنگ ها کار کنیم چرا که طرز تفکر در این بخش مهم است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در ادامه گفت: در کشور فکر، دانش، اساتید، علاقه، سرمایه و زیرساخت وجود دارد برای ارتباط بیشتر این بخش با صنعت باید عارضه های واحدهای صنعتی مطرح شود.
پرنیان افزود: به صورت هفتگی در مناسبت های مختلف نشست هایی برگزار می شود که در این زمینه می توانیم فرصتی ایجاد کنیم تا فناوران نیز با شرکت در این نشست ها با رشته صنعت های مختلف ارتباط برقرار کنند. در این نشست ها صنعتگران نیز با این ایده ها آشنا می شوند که بدون تردید موجب یافتن راهکارهای عملیاتی اثربخش می شود.

علی فرهاد

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن