فیلترینگ و افزایش آمار تعدیل نیرو!
فیلترینگ باعث شده تا برخی از کارفرمایان مجبور به تعدیل نیرو شوند، ادامه داشتن این روند زنگ خطر جدی برای نیروی کار به حساب میآید.
به گزارش پیشران اقتصاد؛ فیلترینگ به بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی صدمه وارد کرده است و بدین منظور در کسب و کارهای اینترنتی شاهد تعدیل نیرو هستیم.
تعدیل نیرو یکی از تبعات موج فیلترینگ اخیر است که بارها نسبت به آن هشدار داده شده، اما نهادهای تصمیمگیر زیاد آن را جدی نمیگیرند. هلدینگ صبا ایده که مالکیت آپارات، فیلیمو، سینما تیکت و چند پلتفرم دیگر را در اختیار دارد، دست به تعدیل نیرو زد. صبا ایده با حدود پنجاه نیروی استخدامی این مجموعه و چندین نفر از تولیدکنندگان محتوایی که به صورت پروژهای با این هلدینگ همکاری داشتند قطع همکاری کرده است. آنطور که برخی از کارمندان تعدیل شده گفتند، این تعدیل نیرو، تصمیمی بسیار ناگهانی بوده و پرسنل این شرکت انتظار چنین رویکردی را از صبا ایده نداشتهاند.
بیش از دو ماه از فیلتر اینستاگرام، واتساپ و محدودیتهای اینترنتی میگذرد و این موضوع اثرات مستقیم و غیرمستقیمی بر کسبوکارها داشته است. تعدیل نیرو در بسیاری از شرکتها یکی از تبعات موج فیلترینگ اخیر است که بارها نسبت به آن هشدار داده شده، اما نهادهای تصمیمگیر زیاد آن را جدی نمیگیرند.
در همین راستا هلدینگ صباایده، برخی از سرویسهای دیجیتال مارکتینگ خود تعطیل و نیروهای مربوطه را تعدیل کرده است. براساس گزارشی که سایت آی تی ایران منتشر کرد، سرویسهای شورند و تیکآبی تعطیل و با نیروهای این سرویسها قطع همکاری شده است.
پیشنهاد میشود بخوانید:
«تولید منهای اینترنت» یعنی «باخت بزرگ تولید به فیلترینگ»
«تیک آبی» مرداد سالجاری به عنوان پلتفرم آنالیز شبکه اجتماعی اینستاگرام با هیاهوی بسیار فعالیت خود را آغاز کرده بود. شورند نیز پلتفرمی هوشمند مبتنی بر شبکههای اجتماعی بود که به کسبوکارها برای مدیریت بهتر تبلیغات کمک میکرد.
پیگیریها حکایت از این دارد که سینما تیکت که یکی دیگر از زیرمجموعههای صبا ایده است هم مجبور به خداحافظی با تیم سوشال مدیای خود شده است. اگر چه شرایط حاکم بر کشور و کاهش فروش سینماها نیز در این تصمیم بیتأثیر نبوده است.
اگر چه فیلترینگ گسترده مشخصا به بسیاری از کسبوکارها آسیب زده اما نمیتوان گفت این موضوع چقدر درباره صبا ایده و تصمیم به تعدیل نیرو در این هلدینگ صادق است. بزرگترین محصولات صبا ایده یعنی آپارات و فیلیمو، نسخههایی بومیسازی شده از یوتوب و نتفلیکس هستند. به هیچ عنوان نمیتوان منکر موفقیت این پلتفرمها در دهه اخیر شد اما از طرفی این پرسش هم مطرح است که در صورت در دسترس بودن نمونههای بینالمللی، نسخه بومی تبدیل به غول امروزی میشد یا خیر. به نظر میرسد تعدیل حدود ۵۰ نفر در صباایده مخصوصا در حوزه مارکتینگ و شبکههای اجتماعی، بیشتر از اینکه حاصل فیلترینگ باشد، نتیجهی شرایط فعلی و سیاست سکوت برندها در شبکههای اجتماعی است.
مشاغلی همچون دیجیتال مارکتینگ تا همین دو ماه پیش نه تنها در گروه مشاغل پردرآمد قرار داشت، بلکه ظرفیت حضور افراد در شرکتهای بزرگ و استارتاپهای پویا را هم فراهم کرده بود. حال تغییر شرایط و البته فیلترینگ گسترده، جریان مسیر شغلی را تغییر داده و همان شغلهایی هم که توسط بخش خصوصی و حتی به شکل خوداشتغالی ایجاد شده بود، در مرز نابودی قرار گرفته است.
حتی ادامه فعالیت استارتاپها نیز چشمانداز روشنی نداشته و هیچ بعید نیست تا چند صباحی دیگر، خبر تعطیلی کسبوکارهای بسیاری از اکوسیستم استارتاپی کشور به گوش برسد.