منهای دانش بنیان

اینستاگرام باید کاملاً بسته شود؛ حتی با فیلترشکن هم باز نشود!

استاد دانشگاه اما صادق در یک گفتگوی تلوزیونی اعلام کرد در حال‌حاضر اینستاگرام فیلتر نیست؛ چرا که به راحتی با یک فیلترشکن رایگان قابل استفاده است.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ استاد دانشگاه امام صادق در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد در حال‌حاضر اینستاگرام فیلتر نیست؛ چرا که به راحتی با یک فیلترشکن رایگان قابل استفاده است. او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد که اگر قرار بر اعمال قانون باشد و شرکت‌های خارجی قوانین، امنیت و منافع مردم و دولت ایران را رعایت نکنند باید به لحاظ فنی اینستاگرام کاملا بسته شود به طوری که با فیلترشکن هم باز نشود.

فیلترینگ؛ عامل کاهش درآمد شرکت‌های اینترنتی

محمد صادق کوشکی، استاد دانشگاه امام صادق در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد در حال‌حاضر اینستاگرام فیلتر نیست؛ چرا که به راحتی با یک فیلترشکن رایگان قابل استفاده است. او همچنین این نوع بستن اینترنت که با فیلترشکن باز می‌شود را تمسخر مردم خواند و بیان کرد که فقط درآمد شرکت‌های اینترنتی را افزایش می‌دهد. این درحالی است که گزارش‌های مالی آسیاتک در پایان مهرماه نشان می‌داد این شرکت احتمالاً به دلیل فیلتر شدن اینستاگرام و واتس‌اپ بیش از ۱۸ میلیارد تومان کاهش درآمد داشته است.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

اینستاگرام باید چهارچوب ما را بپذیرد!


همراه اول نیز در پایان مهرماه اعلام کرد که بیش از ۷۴۰ میلیارد تومان کاهش درآمد داشته است. این روند در آبان نیز ادامه یافت و درآمد آن در دومین ماه پاییز نسبت به ماه قبل‌تر، بیش از ۱۹۲ میلیارد تومان کاهش یافت.

فیلترینگ شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت را منتفع می‌کند؟

سیاوش علی احمدی، کارشناس فناوری پیرامون افزایش مصرف ترافیک خارجی به تجارت‌نیوز گفت: فیلترینگ یکسری شرکت‌ها را منتفع می‌کند. الان کاربرهایی که مدام باید از شبکه‌هایی مثل اینستاگرام استفاده کنند، ناچارند همیشه از فیلترشکن خود را روشن نگه دارند که این امر منجر به استفاده مداوم از ترافیک خارجی می‌شود. در این‌صورت شرکت‌های آی اس اپی که سرویس‌های داخلی را نیم‌بها محاسبه می‌کردند، از این قضیه منتفع می‌شوند.

او با اشاره به اینکه کسب‌وکارهایی که از اینستاگرام به‌عنوان بستری برای تبادل با مخاطبان خود استفاده می‌کردند، از فیلترینگ متضرر شدند، ادامه داد: علاوه بر کسب‌وکارهای کوچک، کسب‌وکارهایی که به‌عنوان پلتفرم داخلی میزبان کاربران بودند هم از این اتفاقات متضرر شدند. چون زمانی کاربر از یک پلتفرم احساس رضایت می‌کند که در یک بازار رقابتی از توانایی انتخاب برخوردار باشد.

مصرف اینترنت در زمان فیلترینگ کاهش می‌یابد؟

این کارشناس فناوری درباره کاهش پهنای باند اینستاگرام با اعمال فیلترینگ بیان کرد: وقتی با فیلترشکن از شبکه اجتماعی فیلترشده اینستاگرام استفاده می‌کنیم، ویدیویی که پیش از فیلترینگ خیلی سریع دانلود می‌شد، الان در مدت زمان طولانی‌تری دانلود می‌شود. وقتی سرعت تبادل کم می‌شود به تبع آن مصرف نیز کاهش پیدا می‌کند.

کوشکی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد که اگر قرار بر اعمال قانون باشد و شرکت‌های خارجی قوانین، امنیت و منافع مردم و دولت ایران را رعایت نکنند باید به لحاظ فنی اینستاگرام کاملا بسته شود به طوری که با فیلترشکن هم باز نشود.

چندی پیش هم از جانب مسئولان مربوطه شرطی برای برداشته شدن فیلترینگ مطرح شد و آن هم لزوم داشتن نمایندگی این پلتفرم‌ها در ایران و عمل کردن به قوانین ایران است.

شرط ثبت نمایندگی پلتفرم‌‌های خارجی در ایران

علی بیگدلی، کارشناس حقوق بین‌الملل و استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره امکان تاسیس نمایندگی این پلتفرم‌ها در ایران گفت: این پلتفرم‌ها به طور مستقل فعالیت می‌کنند. جزو بخش خصوصی هستند و از این جهت، تابع قوانین بین‌المللی و حتی حقوق تجارت داخلی نیستند.

او با اشاره به اینکه این شرکت‌ها با وجود خصوصی بودن همواره از حمایت دولت برخوردارند، ادامه داد: اینکه این شرکت‌ها بخواهند در ایران نمایندگی بزنند، مغایرتی با خصوصی بودنشان ندارد اما این‌ها از سمت دولت‌شان حمایت می‌شوند و چون به دولت مالیات پرداخت می‌کنند، دولت آمریکا موظف است از منافع شرکت‌ها در خارج از کشور دفاع کند. البته بخش خصوصی ما می‌تواند با شرکت‌ها وارد مذاکره شود تا آن‌ها بتوانند شعبات‌شان را در ایران راه‌اندازی کنند اما امکان ندارد همچین اتفاقی بیفتد. با توجه به اینکه الان ایران از جانب حقوق بشر درمحافل بین‌المللی محبوبیت خود را از دست داده است.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن