دانش بنیان

شرایط ۱۰۰۰ وام‎‌ دانش‌بنیانی‌ مهر ایران

بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران در راستای تحقق شعار سال و در چارچوب تفاهم‌‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ۱۰۰۰ فقره وام به شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان پرداخت می‌کند.


به گزارش پیشران اقتصاد؛ بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران، مراسم انعقاد تفاهم‌‌نامه بانک با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

در این مراسم دکتر سیدسعید شمسی‌‌نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران با اشاره به حمایت بانک مرکزی در دولت سیزدهم از بانکداری خرد و قرض‌‌الحسنه گفت: ما در یک‌‌ سال گذشته توانستیم به اندازه ۱۴ سال گذشته رشد منابع داشته باشیم و این رقم به ۷۰ همت رسیده است. همچنین کمترین‌‌ معوقات متعلق به بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران با رقم کمتر از نیم درصد است.

او افزود: در سال گذشته بیش از ۵/ ۲ میلیون نفر به مشتریان بانک اضافه شده‌‌ و روزانه هشت هزار وام خرد پرداخت می‌کنیم.
شمسی‌‌نژاد با اشاره به تحقق افزایش سقف وام با کمک بانک‌‌ مرکزی یادآور شد: بر این اساس سقف وام برای اشخاص حقیقی به ۲۰۰ میلیون تومان رسید و اکنون نیز شاهد امضای تفاهم‌‌نامه پرداخت وام ۵۰۰ میلیون تومانی به شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان هستیم.


پیشنهاد می‌شود بخوانید:

چگونه و از کجا وام‌های قرض‌الحسنه بدون کارمزد بگیرید؟


مدیرعامل بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران با اعلام اینکه تا پایان سال۳۰ درصد خدمات بانک ما به صورت غیرحضوری ارائه خواهد شد، افزود: نخستین بانکی بودیم که توثیق سهام برای دریافت وام را اجرایی کردیم و تاکنون ۱۰۰۰ فقره توثیق سهام داشته‌‌ایم.

علی صالح‌‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی نیز گفت: در حاصل حاضر سقف وام قرض‌‌الحسنه از ۵۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقیقی و ۵۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقوقی افزایش یافته است.

او افزود: ما در بانک مرکزی به دنبال حمایت از وام‌‌های خرد هستیم. بانک‌های قرض‌‌الحسنه نسبت به سایر بانک‌ها، وضعیت مطلوب‌‌تری از نظر حجم معوقات و نقدینگی دارد.

صالح‌‌آبادی خاطرنشان کرد: نسبت مطالبات غیرجاری بانک‌های قرض‌‌الحسنه به‌شدت پایین است.

سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این مراسم گفت: بین انواع روش‌های تامین مالی بانکی، استفاده از وام قرض‌‌الحسنه، ویژگی بسیار ممتازی است که در تامین مالی ۱۰۰۰ شرکت دانش‌‌بنیان و فناور توسط بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران دیده می‌شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در این طرح از بهترین روش تامین مالی یعنی وام قرض‌‌الحسنه و در حوزه تولید بهترین محصولات در اقتصاد کشور استفاده شده که ضرب ممتاز در ممتاز کلیدواژه‌‌ای است که برای این جلسه واقعا برازنده است.

خاندوزی با تقدیر از اقدامات بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران در تامین مالی طرح‌های دانش‌‌بنیان و فناور گفت: جلسه امروز صرفا با هدف ارائه وام به ۱۰۰۰ شرکت دانش‌‌بنیان تشکیل نشده، بلکه حضور رئیس کل بانک مرکزی و معاونت علمی ریاست‌جمهوری در این جلسه با هدف حمایت از این اقدام است تا قرض‌‌الحسنه در بین روش‌های تامین مالی برجسته شود.

روح‌‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. وی گفت: بانکداری قرض‌‌الحسنه باید در بخش مناسب خود اجرا شود. یکی از بخش‌هایی که بانکداری قرض‌‌الحسنه باید در آن اجرا شود، بخش دانش‌‌بنیان است و این یکی از راهبردهای توسعه اقتصاد دانش‌‌بنیان است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: جریان خوب حمایتی که در سال تولید، دانش‌‌بنیان و اشتغال‌‌آفرین برقرار است، طلیعه یک اتفاق ارزشمند و حرکت بزرگ است. تنها صنعتی که ارزش افزوده‌های چند صد درصدی دارد، حوزه‌‌ علم و فناوری است.

دهقانی‌فیروزآبادی تاکید کرد: برنامه‌‌ریزی بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران با‌‌ کمک پارک پردیس پرداخت ۲۰۰ فقره وام قرض‌‌الحسنه در این پارک است. ضمن اینکه ۸۰۰ فقره نیز به شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان و فناور دیگر تخصیص می‌‌یابد.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای جهت‌دهنده به «روند رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان»، تشخیص راه اصلی حمایت از این حوزه و پرهیز از ورود سیاستگذار به بیراهه حمایتی است.

تجربه سیاستگذار در مواجهه با حوزه‌های تولیدی طی سال‌های گذشته نشان داده است، هر زمان صحبت از حمایت یا پشتیبانی دولتی می‌شود، بلافاصله تصمیمات به «پرداخت وام ارزان» محدود می‌شود یا اینکه، «انحصار در ارائه خدمات» در اولویت مصوبات حمایتی قرار می‌گیرد. این در حالی است که صرف پرداخت تسهیلات ارزان بدون توجه به اصل دغدغه تولیدکنندگان که عمدتا به محیط نامساعد کسب‌وکار و قواعد برهم زننده فعالیت اقتصادی سالم و رقابتی مربوط می‌شود، هر نوع حمایت اعتباری یا مالی، به جای آنکه به شرکت‌های موجه و با استعداد و سالم اصابت کند، توسط گروه دیگر جذب خواهد شد.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن