دانش بنیان

خدمات متنوع به دانش‌بنیان‌ها برای ارائه محصولات

شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در مسیر توسعه خود با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند که لزوماً تجاری یا مرتبط به موضوعاتی مانند بازاریابی نیست.


پیشران اقتصاد، دانش‌بنیان‌‌ها در مسیر رشد خود به خدمات متنوعی نیازمند هستند. این خدمات لزوماً مرتبط با حوزه تجاری نیستند و گاهی باید در زمینه کاملاً فنی و تخصصی برای تولید یک محصول دانش‌بنیان به شرکت کمک کرد.

یک محصول دانش‌بنیان و خلاق ممکن است برای رسیدن به مرحله تجاری‌سازی و تولید انبوه به دانش و تخصص‌های مختلفی نیاز داشته باشد.

در اختیار گرفتن این حجم از فناوری و دانش، به احتمال زیاد در برگیرنده هزینه‌های قابل توجهی است. همچنین استخدام متخصصان توانمند در زمینه‌های مختلف، برای یک شرکت نوپای دانش‌بنیان نیازمند هزینه حقوق و دستمزد است.

توسعه فنی محصولات 

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای کمک به حل مشکلات فنی شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، یک بسته خدمتی کارآمد، متنوع و چند بعدی تهیه کرده است که در برگیرنده ۱۱ خدمت متنوع است. این خدمات به این منظور تبیین شده‌اند تا به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان کمک کنند تا محصول خود را با حداقل هزینه و بهای تمام شده به بازار عرضه کنند.

یکی از بسترهای خدمات‌رسانی در این زمینه، برگزاری جلسات رایگان با استفاده از کارشناسان بیرونی است. مهندسان شرکت دانش‌بنیان و فعالان صنایع نرم و خلاق و دانش‌بنیان می‌توانند با شرکت در این جلسات سوالات فنی و تخصصی خود را با کارشناسان خبره آن حوزه در میان بگذارند و پاسخ دریافت کنند.

همچنین این کارشناسان بیرونی با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری می‌توانند خدمات بیشتری برای تولید موفق محصول به این شرکت‌ها ارائه دهند. مثلاً یک شرکت دانش‌بنیان محصولی مکانیکی تولید کرده است که در زمینه الکترونیک آن با چالش مواجه می‌شود. از سوی استخدام کارشناسان برق و الکترونیک برای این شرکت نوپا به دلیل هزینه دستمزد مقرون به صرفه نیست.

به  همین دلیل، این شرکت با استفاده از خدمات این بسته یازده‌گانه می‌تواند بر چالش‌های فنی محصول در زمینه الکترونیک فائق آید.

استفاده از خدمات تخصصی نانو

همچنین مرکز صنعتی سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) یک مرکز خدماتی خاص  است که خدمات مختلفی را در حوزه فناوری نانو به شرکت‌های متقاضی ارائه می‌دهد. این خدمات شامل در اختیار گذاردن تجهیزات ساخت و تولید در ابعاد نانو در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی نیز می‌شود. همچنین در قالب شش پلتفرم فناوری شامل نانومواد، نانوکامپوزیت، نانوالیاف، نانوپوشش، نانوکویتاسیون و پلاسمای سرد، خدمات ساخت و تولید ارائه می‌شود.

رساندن محصولات دانش‌بنیان‌ به بازار با کمترین هزینه

این رشته از خدمت، ارائه مشاوره تخصصی و استفاده از خدمات کارآزموده و مجرب را شامل می شود. کسب و کارهای مختلف خلاق و دانش‌بنیان درخواست‌های عمومی خود را در این پیشخوان خدمتی ارائه می‌کنند.

مشاوره الکترونیک، مخابرات، قدرت، لیزر، سامانه های هوشمند و تجهیزات پزشکی، مشاوره توسعه فنی محصولات در حوزه تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی، مشاوره توسعه فنی محصولات در حوزه تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته، مشاوره توسعه فنی محصولات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مشاوره توسعه فنی محصولات در حوزه مواد پیشرفته، مشاوره توسعه فنی محصولات در حوزه مواد شیمیایی و پلیمری، مشاوره طراحی صنعتی و بسته بندی و مشاوره فنی در حوزه دارو و فرآورده های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان، دیگر خدمات ارائه شده در قالب بسته خدمتی «خدمات و مشاوره فنی محصولات» است.

همچنین در قالب این خدمت، یارانه خدمات آزمایشگاهی نیز به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت می‌شود. شرکت‌های متقاضی برای دریافت یارانه خدمات آزمایشگاهی پس از ثبت درخواست، از یارانه کمکی نیز در این خصوص برخوردار میشوند.

شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان هر کدام به فراخور حال خود، از ۱۴۰ بسته خدمتی متنوع بهره‌مند می‌شوند. هر کدام از این بسته‌های خدماتی در حوزه‌های مانند بیمه، گمرک، مالیات و بازارسازی داخلی خود به چندین زیرشاخه مختلف تقسیم می‌شوند و بر این اساس، بیش از ۵۰۰ خدمت مختلف از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ارائه می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از این خدمات به سامانه‌های اینترنتی مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در اینجا مراجعه کنند.

برچسب ها


    ارسال خبر  


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن